Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner EspJak1. Og hvis man har lagt sin elsk på Italiensk eller fransk bil så bør man nok være litt ekstra tykkhudet, og leve med at det store flertallet ikke deler entusiasmen. Noen ganger med rette, andre ganger bare fordi et dårlig rykte er vanskelig å riste av seg.

 

 

Helt enig, pcp160, i begge avsnittene. Kjører også en del forskjellig, og det du sier er helt rett. Enkelte biler syns jeg det er veldig rart selger så bra som de gjør - andre syns jeg er enda merkeligere ikke selger så bra som de kanskje burde. Men bilsalget er mindre og mindre basert på bilen som produkt - forhandleren (kundeservice, ettermarked etc.) har minst like mye å si.

 

Det er nok noe i det ja. Ikke minst blir det fort en ond sirkel hvis et merke først har tapt seg er det ikke enkelt å tilby et godt ettermarked, rikelig med verksteder, god og rask deletilgang, etc.

 

Opel har jeg av og til lurt litt på, hva skjedde egentlig med Opel i Norge?

Altså det har jo alltid vært sånne halv-dølle fraser som "alle biler ruster, men Opel har Rekord", "Skropel", ol, men det vrimlet jo av dem, og jeg har hatt flere selv for en del år siden. Nå er de nærmest borte, og de få gangene jeg kjører en så er de ikke superspennende, men jeg skjønner ikke helt hvorfor de ikke har livets rett heller, eller..? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opel er en sær greie. Bestanden i Norge er ca. 130.000 Opeler, men snittalderen på disse bilene er 12,5 år! For tre år siden var snitt-alderen bare så vidt over 10 år. Bestanden har synket fra 165.000 for seks år siden.

 

Jeg har ikke kjørt så alt for mange Opeler de siste årene, men min erfaring med de jeg har kjørt (Astra og Mokka) er at de absolutt burde klare å konkurrere sterkt i sine klasser. Pene, komfortable og velutstyrte.

 

Edit: Opel har i det siste gjort litt endringer på importørnivå, som blant annet har resultert i langt flere forhandlere som er fornøyde med importøren. Et nytt verksteds-/servicemarkedskonsept er på vei ut også.

Endret av Skavold
Lenke til kommentar

Hvor lang tid tror dere det tar om man skal kjappe seg og ta lappen? Jeg har kun gjennomgått trafikalt grunnkurs og mørkekjøring på kjøreskole og holder på å lese meg opp til teorien. Har også kjørt en del hjemme. Men hvor lang tid estimerer dere at jeg trenger for å ta resten av kursene, prøvene og de obligatoriske kjøretimene? Jeg fyller atten i juni, og vil helst ta lappen med en gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

18-årsdagen min er på en søndag!

Er det mulig å kjøre opp på fredag, mem ikke få muligheten til å kjøre før søndag?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

k

Opel er en sær greie. Bestanden i Norge er ca. 130.000 Opeler, men snittalderen på disse bilene er 12,5 år! For tre år siden var snitt-alderen bare så vidt over 10 år. Bestanden har synket fra 165.000 for seks år siden.

 

Jeg har ikke kjørt så alt for mange Opeler de siste årene, men min erfaring med de jeg har kjørt (Astra og Mokka) er at de absolutt burde klare å konkurrere sterkt i sine klasser. Pene, komfortable og velutstyrte.

 

Edit: Opel har i det siste gjort litt endringer på importørnivå, som blant annet har resultert i langt flere forhandlere som er fornøyde med importøren. Et nytt verksteds-/servicemarkedskonsept er på vei ut også.

 

Det var interessant. De hadde vel en runde med tvilsom kvalitet, men det hadde jo Mercedes, Volkswagen, Audi, og andre også, de kom seg videre likevel. Jeg henter av og til deler på Skøyen i Oslo hvor Toyota og Opel deler bygg, vegg i vegg. Begge lokalene er store moderne og lyse, og hos Toyota er yrer det av liv, folk som leser aviser og venter på service, kø ved deledisken, familier som vandrer rundt og ser på biler med og uten selgere på slep. Hos Opel derimot sitter kundemottagere på rekke og rad, og masse biler utstilt, men jeg har aldri sett en kunde der... :closedeyes: Ganske påfallende.

Lenke til kommentar

I desember 2012 forsøkte jeg å kjøpe en Opel Ampera, for å ha en bil til småkjøring i nærområdet..

Med mitt bruksmønster på det tidspunktet ville det vært en fin bil (selv om den dessverre ikke kommer som stasjonsvogn, så hundebur ville blitt noe mer komplisert enn på en stasjonsvogn)

 

Uansett, etter flere uker ga jeg opp forsøket på å få prøvekjørt en slik bil hos Opel-forhandleren på Ensjø, og jeg droppet tanken om en Ampera.

I ettertid er jeg glad for det, da mitt behov for bil har forandret seg mye igjen.

 

Jeg sendte en klage til importøren, for så å oppleve at importøren til tross for min eksplisitte melding om å ikke gjøre det valgte å videresende denne direkte til forhandleren på Ensjø.

Jeg ønsket at importør skulle ta hånd om sine problemer, men det ønsket nok ikke de..

 

Jeg er fortsatt på Opel-jakt, men da etter en bil som er litt eldre.. :)

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Det er jo egentlig litt tragikomisk å høre Snylter. :hm:

 

Om interessen igjen skulle melde seg kunne du kanskje prøve Opel på Skøyen, eller den nye Opel City på Fornebu (holder til i det som var terminalbygget for flyplassen). Du blir i alle fall ikke stående i kø i noen av de butikkene, men service'en ellers vet jeg ingenting om.

 

Det var ikke lange køer hos Opel på Billingstad (Asker) heller, men har hørt liknende historier som din om folk som har prøvd å kjøpe bil der. Med de er nedlagt nå, overtatt av Subaru tror jeg det var. :)

Lenke til kommentar

18-årsdagen min er på en søndag!

Er det mulig å kjøre opp på fredag, mem ikke få muligheten til å kjøre før søndag?

Kom til samme teamet annet sted på forumet med samme spørsmål med et tydelig svar :)

 

"Du kan ikke ta oppkjøringa før du er 18 år... husk at står du på oppkjøringa så har du lappen og den er det 18 års aldersgrense på"

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

Hvor lang tid tror dere det tar om man skal kjappe seg og ta lappen? Jeg har kun gjennomgått trafikalt grunnkurs og mørkekjøring på kjøreskole og holder på å lese meg opp til teorien. Har også kjørt en del hjemme. Men hvor lang tid estimerer dere at jeg trenger for å ta resten av kursene, prøvene og de obligatoriske kjøretimene? Jeg fyller atten i juni, og vil helst ta lappen med en gang.

Tok alt på en måned. Alt er mulig om du finner en kjøreskole som kan tilby deg full pakke på kortest mulig tid. Det som tar tid er å få oppkjøring. Noen steder kan det være flere måneder ventetid fra bestilling. Heldigvis er det mange som avbestiller oppkjøringen sin, og er du heldig så kan du få oppkjøring tidligere om du er ivrig på å ringe og høre om det finnes tidligere oppkjøring tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Tok vel også på en måned. Tok fri tre dager fra skolen helt i starten av semesteret og fikk unnagjort glattkjøring og langkjøring, og så la jeg de øvrige kjøretimene når jeg hadde fritimer. Kunne tatt det på mye kortere tid hvis jeg hadde lagt kjøretimene mine tettere, men måtte uansett vente en liten måned på oppkjøringsdato så spredte de utover.

Lenke til kommentar

Fikk ikke fravær på de timene jeg hadde på kjøreskole. Slik jeg skjønte det kan de ikke skrive fravær på det heller.

 

If hadde sin årlige ringerunde nå i stad til meg og ville så absolutt ha meg som kunde. Ble snakkende en del med han om hvilke biler jeg har og hvor mye jeg hadde i året hos eika(terra). I god tro mente han at de skulle fint greie en hyggeligere pris på disse bilene siden den ene i følge han lå i risikogruppene og der var eika kjent for å ha høye priser.

 

Han ble stille når han så de skulle ha over det dobbelte av hva jeg betaler og kunne ikke skjønne dette. I tillegg nevnte jeg at prisen skulle gå mye ned nå som jeg har fylt 25 og ikke lenger er en del av risikogruppen ifølge eika. Etter å ha snakket litt med en overordnet kunne han gå ned i ca 5000 (!!!) i prisen. Selv da var de nesten 4000 over den prisen jeg betaler hos eika per i dag.

 

Det er regelrett skummelt i mine øyne, og det vitner jo om en ganske så sketchy bransje, når de kan gå ned så mye uten videre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...