Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

 

Prisen er og uansett avslørende, originale felger koster som nevnt fort 5-6 ganger mer, derav det koster ofte mer enn hva det smaker.

Men, kvalitetsforskjellen på en kopi og den orginale er latterlig stor :)

 

Mulig feil ordlegging, men med "originale" mener jeg som i f.eks. Volvo sine felger.

Finnes jo masse gode merker av felger som ikke er billige kopier, men likevel ikke er like dyre som "sett bilmerke her" sine felger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig feil ordlegging, men med "originale" mener jeg som i f.eks. Volvo sine felger.

Finnes jo masse gode merker av felger som ikke er billige kopier, men likevel ikke er like dyre som "sett bilmerke her" sine felger.

Nei, jeg skjønnte hva du mente. Og poenget mitt er at det er er høyere kvalitetskrav til en OEM felg, fra for eksempel Volvo, enn det er om de skal selge den samme felgen under sitt eget navn. Flere av de større produsentene som feks Enkei, Volk, BBS og Rays osv produserer jo felger for de forksjellige merkene, men da med høyere krav enn egenproduksjonen. Det er i hvertfall det jeg har lest :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kan delayed ignition skade motoren? Har hørt om høyere temperatur på eksosmanifold, men lite om skader på stempler og råder.

Hvordan er delayed ignition sammen med orginal eksosmanifold?

Lenke til kommentar

Da er mitt spm, de jeg linket.. Er det billige/dårlig kvalitet kopier, eller "bare" ikke orginale? Og hvordan kan man finne det ut?

Jeg vil si de er billige, og dermed ikke så god kvalitet som de dyre. Dette betyr at de lettere kan få kast, evt kan du kløyve hele felgen om du er riktig heldig. Regn med 1500-2000kr per felg om du vil ha noe i OK kvalitet.

 

Men, du kan kjøre på felger som dette lenge, bare du ikke driver med noe ekstremkjøring, eller har veldig lav profil. Det er kombinasjonen lav profil og dårlig felg som kan galt:)

Lenke til kommentar

Jeg legger merke til dine sarkastiske anførselstegn. Dette er vel fordi denne bilen ikke har bakhjulsdrift? Vel, for å si det slik... Det ble gjort en undersøkelse blant eiere av BMW 1-serie, hvor det kom frem at en overraskende stor andel av dem ikke visste om bilen hadde drift foran eller bak. Denne andelen vil nok være veldig mye høyere blant kommende eiere av Active Tourer. Folk som er interessert i en bil av denne typen bryr seg ikke om bakhjulsdrift.

 

Jeg kommer aldri til å kjøpe denne bilen, eller noen andre BMW-er med forhjulsdrift, men jeg forstår godt at de ønsker å ta en bit av dette segmentet. Det er rett og slett fornuftig av BMW.

Lenke til kommentar

Det ble gjort en undersøkelse blant eiere av BMW 1-serie, hvor det kom frem at en overraskende stor andel av dem ikke visste om bilen hadde drift foran eller bak.

 

 

Litt som folk som bruker Internet Explorer 8 og ikke vet hvilken nettleser de bruker. Min analogi er muligens litt mer risikabel, men å gi etter for ignoranse gjør ingen godt og er et dårlig argument.

Lenke til kommentar

Litt som folk som bruker Internet Explorer 8 og ikke vet hvilken nettleser de bruker. Min analogi er muligens litt mer risikabel, men å gi etter for ignoranse gjør ingen godt og er et dårlig argument.

Å utstyre Active Tourer med forhjulsdrift er ikke å gi etter for uvitenhet i det hele tatt. Det handler om den beste løsningen for kunden. Det er flere fordeler med forhjulsdrift. Bilen blir lettere, billigere, får mer effektiv kraftoverføring fra girkassen, plassen innvendig blir bedre, og kanskje flere ting. Fordelen med bakhjulsdrift i all hovedsak mer sportslige kjøreegenskaper. Hvorfor i all verden skal BMW pushe sportlige kjøreegenskaper på en kundegruppe som ikke ønsker dette?
Lenke til kommentar

.

Forskjellen er som sagt at vinterfelger tåler tøffere forhold før de blir slitne/oksiderer pga. "tøffere" lakk/finish.

 

Men er ikke dette strengt tatt litt bullshit, selv om det du skriver er helt riktig?

 

Altså det er jo ingen tvil om at det er enorme forskjeller i kvalitet, men finnes det noen klar dokumentert norm som stiller spesifikke krav til egenskapene en felg må ha for kunne besmykke seg med tittelen "vinterfelg" ? Jeg kjenner ikke til noen slik norm, men det finnes mer her i verden enn jeg kjenner til, så det er et spørsmål. :)

 

Vedrørende hvordan man kan vite om en felg er original, så er det vel antagelig vanskelig å være 100% sikker. Tenker feks på den oppvasken som var for noen år siden da tollere beslagla x-tusen piratkopierte felger, og enda flere "originale" OEM senterkopper. Mulig jeg husker feil, eller media vred saken, men mener det ble fremstilt som at disse felgene var ment å havne hos bilforhandlere som Audi, Volvo, BMW, etc og solgt som originale..

Lenke til kommentar

 

Jeg legger merke til dine sarkastiske anførselstegn. Dette er vel fordi denne bilen ikke har bakhjulsdrift? Vel, for å si det slik... Det ble gjort en undersøkelse blant eiere av BMW 1-serie, hvor det kom frem at en overraskende stor andel av dem ikke visste om bilen hadde drift foran eller bak. Denne andelen vil nok være veldig mye høyere blant kommende eiere av Active Tourer. Folk som er interessert i en bil av denne typen bryr seg ikke om bakhjulsdrift.

 

Jeg kommer aldri til å kjøpe denne bilen, eller noen andre BMW-er med forhjulsdrift, men jeg forstår godt at de ønsker å ta en bit av dette segmentet. Det er rett og slett fornuftig av BMW.

For bileiere som ikke bryr seg om bil, var det vel noen fra TopGear som sa om en slik type bil..

Lenke til kommentar

Å utstyre Active Tourer med forhjulsdrift er ikke å gi etter for uvitenhet i det hele tatt. Det handler om den beste løsningen for kunden. Det er flere fordeler med forhjulsdrift. Bilen blir lettere, billigere, får mer effektiv kraftoverføring fra girkassen, plassen innvendig blir bedre, og kanskje flere ting. Fordelen med bakhjulsdrift i all hovedsak mer sportslige kjøreegenskaper. Hvorfor i all verden skal BMW pushe sportlige kjøreegenskaper på en kundegruppe som ikke ønsker dette?

 

Nei det kan du si, grunnen måtte kanskje være for å ivareta sitt image som noe eksklusivt som kombinerer sport, komfort, og "luksus-følelse" på en usedvanlig god måte. Det er vel også derfor de tidligere har uttalt at de aldri vil lansere noen bil ala denne nye Auris-tourer med E-UP inspirert interiør, 3 sylindre, og forhjulstrekk.

 

En epoke er over og jeg syns det er litt synd, men innrømmer at jeg (motvillig) tror du har helt rett i hva du skriver Bradbury. Hvor klokt det er på lang sikt gjenstår å se, men det har vel sjelden gått veldig bra med dem som ikke evner å tilpasse seg markedet, som feks div USA-produsenter har fått merke. Er det noen som har fått med seg hva prisen blir for disse?

Lenke til kommentar

Kjørekomputeren i bilen min stemmer faktisk ganske bra med virkelig forbruk. Forrige tanking lå det på 0,6 på skjermen og virkelig forbruk var 0,62. I dag lå det på 0,59 og virkelig forbruk var 0,59. Jeg er nesten litt overrasket over at det stemmer såpass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...