Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Hei, akkurat hatt en billig bil jeg har hatt en stund på EU kontroll, og det viste seg at den har en del mangler.

Spørsmålet er om det lønner seg å bruke penger på å fikse den (er tross alt 14-15 år, og blir vel strengt tatt ikke bedre eller billigere med årene) eller bare ta vrakpanten?

Har ikke brukt mye penger på den tidligere, så det blir ikke noe stort tap å vrake den.

attachicon.gif20140205_173356.jpg

Hvilken bil er det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

What did you do?

I fix, I fix.

Nei, det dukket opp et problem med at ene lampa ikke blender ned igjen og det er ingenting som tyder på at det er det elektriske. Så da må jeg skru ting i Filler for å sjekke om problemet ligger i det mekaniske i lykta.

Også i samme slengen skal jeg prøve å finne ut hvorfor det svømmer en gullfisk i den ene spredere min.

Lenke til kommentar

Hei, akkurat hatt en billig bil jeg har hatt en stund på EU kontroll, og det viste seg at den har en del mangler.

Spørsmålet er om det lønner seg å bruke penger på å fikse den (er tross alt 14-15 år, og blir vel strengt tatt ikke bedre eller billigere med årene) eller bare ta vrakpanten?

Har ikke brukt mye penger på den tidligere, så det blir ikke noe stort tap å vrake den.

Hvilken bil er det?

Er en Nissan Primera P11. Snakket nå med verkstedet og de kunne uansett ikke ta jobben siden det må sveises endel. Men de antok at de kunne komme på 10000-15000, og det er uaktuelt for meg.

Var det ikke Frp/Høyre som ville øke vrakpanten, hvordan ble det eventuelt med det?

Et lite ekstraspørmål: Har Vegvesenet et register over hvilke feil/mangler som blir funnet ved tidligere Eu-kontroller eller får de bare vite om den er godkjent/ikke godkjent?

Hadde vært litt interessant å se hva som ble funnet ved forrige kontroll(før jeg fikk den)

Lenke til kommentar

Hvilken bil er det?

Er en Nissan Primera P11. Snakket nå med verkstedet og de kunne uansett ikke ta jobben siden det må sveises endel. Men de antok at de kunne komme på 10000-15000, og det er uaktuelt for meg.

Var det ikke Frp/Høyre som ville øke vrakpanten, hvordan ble det eventuelt med det?

Et lite ekstraspørmål: Har Vegvesenet et register over hvilke feil/mangler som blir funnet ved tidligere Eu-kontroller eller får de bare vite om den er godkjent/ikke godkjent?

Hadde vært litt interessant å se hva som ble funnet ved forrige kontroll(før jeg fikk den)

Du kommer ikke noe langt med det. Om bilen var i elendig stand på forrige EU kontroll før du kjøpte den så ville den ikke blitt godkjent... så enkelt er det!

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men om du kjenner noen som er mekaniker eller oppretter lærling som kan sveise og ordne bilen for deg til en brøkdel av verksted prisen så er det smartest. La oss se for oss at du betaler 5000 kr tilsammen med deler og arbeid for å få rettet på feilene som ble avdekket på EU kontrollen. Da har du en bil du kan bruke i 2 år for 5000 kr.

Hvis du ikke har slike forbindelser og kan få kjøpt svart arbeid så er det lurere å legge ut bilen og selge den som den er eller selge den som en delebil på Finn.no, så får du iallefall doblet de 3000 kr du får i vrakpant.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg har ikke dip på panseret lenger ;-)

Heller ikke svarte ultraleggeraer, litt lavere :-P

Han sin står på impreza Wrx stv fjører/dempere.

Jeg har motor og gir fra 04 sti. Hadde knust girkassen hans med momentet jeg får :-D

Aha, blir moro å få den på veien tenker jeg :)

Lenke til kommentar

Har faktisk en kjenning som fikk samme problemer på sin Primera, han valgte å selge. Har ikke sjekka hvordan det gikk..

Lenke til kommentar

What did you do?

I fix, I fix.

Nei, det dukket opp et problem med at ene lampa ikke blender ned igjen og det er ingenting som tyder på at det er det elektriske. Så da må jeg skru ting i Filler for å sjekke om problemet ligger i det mekaniske i lykta.

Også i samme slengen skal jeg prøve å finne ut hvorfor det svømmer en gullfisk i den ene spredere min.

Uff da. Når gullfisken dukker opp er det gjerne kjørt - typisk problem med Ranger etter det jeg vet. Selv om du fjerner fisken kommer den gjerne tilbake igjen, og da med venner..

Hadde jeg vært deg hadde jeg benyttet anledningen til å bytte til Amarok. Nå. ;)

Lenke til kommentar

Uff da. Når gullfisken dukker opp er det gjerne kjørt - typisk problem med Ranger etter det jeg vet. Selv om du fjerner fisken kommer den gjerne tilbake igjen, og da med venner..

Hadde jeg vært deg hadde jeg benyttet anledningen til å bytte til Amarok. Nå. ;)

Har erfaring med amarok, og det er en god grunn til at jeg ikke handlet det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...