Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Er etter mitt syn en tabbe å kjøpe bil i 2013 uten xenon. Jeg skal ikke si noe alt for sikkert om facelift+, men har sett at T4 og T5 lider av tynne ledninger/lav spenning på pæra. Sjekk feks denne tråden om salg av et kit med oppgradert ledningsnett + Osram Night breaker til Transporter T5 (Hvis ikke alle de 300+ som har postet er venner av selger, virker effekten å være veldig god). http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=96791

Både ja og nei. Så sant reflektoren greier å prosjektere lyset godt nok og at produsenten har sørget for at pærene får nok strøm skal det ikke være problemer å kjøre rundt i bil med hallogen nå i 2013/14.

Selv vil jeg nok automatisk kjøpe med Xenon så sant dette tilbys eller i kort tid etter handel konvertere slik jeg gjorde med Rangeren min.

 

Hadde dette vært min private bil ville jeg vurdert dette settet, men siden det er arbeidsbil for det holde og prøve med noen andre pærer og eventuelt lyktebøyle og et par gode bøttelykter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vedrørende bakkestarthjelp prøvde jeg en ny Golf 7 tsi idag, og benyttet anledningen til å finne en avsides bakke for å teste hold-greia litt. Det fungerte veldig fint på den, mye raskere og smoothere overgang enn Passat-opplevelsen jeg skrev om i går. Tydelig at det er stor forskjell, enten på generasjoner/modeller, eller bil-eksemplarer. :)

 

Sikkert stor forskjell på systemene, og det skal sies at når jeg lærte meg systemet, så virket det bra. Men det reagerte ikke fort nok til at jeg kunne starte som jeg ville i motbakker uten at jeg kvelte motoren.

Lenke til kommentar

Ja, danskene har fått en del pussige utfall av avgiftssystemet sitt..

Det systemet er vel relativt likt slik det var i Norge før omleggingen i 96, rett og slett en avgift ut fra verdien på bilen.

 

Den danske luksusskatten slå til, vet du:

 

Passat stv gir to grove eksempler:

RNS 510 Navi i Norge: kr 16.100,- NOK

RNS 510 Navi i DK: kr 41.300,- DKK

Bi-xenon i Norge: kr 11.600,- NOK

Bi-xenon i Danmark: kr 27.490,- DKK

Lenke til kommentar

 

autotrader.co.uk dekker det britiske markedet.. Men der er vel rattet på feil side for deg.

Ellers er det jo gode gamle mobile.de

Ja, UK bil er helt uaktuelt :)

 

Noe det er greit å vite er at hvis det skulle finnes en med rattet på venstresiden i UK går den garantert latterlig billig der nede :)

 

Jeg har selv importert venstrestyrte biler fra UK, det er nesten så man får de kastet etter seg.

Lenke til kommentar

Hei, akkurat hatt en billig bil jeg har hatt en stund på EU kontroll, og det viste seg at den har en del mangler.

 

Spørsmålet er om det lønner seg å bruke penger på å fikse den (er tross alt 14-15 år, og blir vel strengt tatt ikke bedre eller billigere med årene) eller bare ta vrakpanten?

 

Har ikke brukt mye penger på den tidligere, så det blir ikke noe stort tap å vrake den.

 

post-290794-0-18709800-1391618350_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Vi Bilägare i Sverige har testet reellt drivstoffforbruk på biler og funnet ut at 2013-modeller bruker i snitt 28,4 % mer enn hva som er oppgitt av produsenten. Til sammenligning var tilsvarende tall for 2000-modeller 3,8 %. Det faktiske forbruket har gått ned, men det er altså ikke bra nok for produsentene, som altså skryter på seg enda lavere forbruk.

 

Hvis jeg ser på min egen bil, så skal den visstnok bruke 4,4 l/100 km på blandet kjøring. Reelt forbruk i løpet av sommermånedene har ligget nede ved 5,5. Nå kjører jeg på ingen måte superøkonomisk, så kanskje 5,2 hadde vært et mer korrekt tall for blandet forbruk.

 

Hvis jeg kjører 15.000 km i året og altså bruker 18,2 % mer penger på drivstoff, så skulle det bety at jeg må betale ca kr 1.560 for mye år hvert år (snittpris på kr 13 per liter). Beholder jeg bilen i totalt tre år så blir det altså kr 4.680 i økte drivstoffutgifter.

 

Hadde derimot oppgitt forbruk faktisk vært 5,2 l/100 km, så hadde jeg likevel betalt like mye for drivstoff, og i tillegg måtte jeg ha betalt mer i avgifter ved kjøp av bilen. CO2-utslippet hadde vel også vært 18 % høyere og det ville ha betydd at engangsavgiften hadde vært kr 15.310 høyere. I så måte er det helt greit at bilen er tørstere enn oppgitt.

 

Nå skal det nevnes at regjeringen har jo økt CO2-avgiften veldig kraftig siden den ble introdusert. Hadde bilprodusentene vært brukt mer realistiske utslippstall, da hadde kanskje ikke CO2-avgiften blitt økt så mye, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar

Hei, akkurat hatt en billig bil jeg har hatt en stund på EU kontroll, og det viste seg at den har en del mangler.

 

Spørsmålet er om det lønner seg å bruke penger på å fikse den (er tross alt 14-15 år, og blir vel strengt tatt ikke bedre eller billigere med årene) eller bare ta vrakpanten?

 

Har ikke brukt mye penger på den tidligere, så det blir ikke noe stort tap å vrake den.

 

attachicon.gif20140205_173356.jpg

 

 

 

Når det er rust i bærende konstruksjoner, så vil jeg påstå at det ikke er verd det..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Muhaha. Nei, den sitter det bare type R motor og 5 trinns kasse i ;)

 

Dessuten hadde jeg aldri lagt ut bilde med synlig skiltnr :p

Haha, tok den på at du har plastidippet panseret ditt, fant ikke noen panserlåser på den der heller :p

Hvilken Impreza er din motor fra? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...