Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er da langt i fra den fineste bilen jeg har sett, men både som liten el-bil og i forhold til mange av konkurrentene innenfor sin kategori synes jeg den er ganske kul. Dessuten er den et sjeldent syn rundt her som jeg bor. Har heller ikke prøvd en, så skal ikke uttale meg om det heller.

Jeg skjønner. Der jeg kjører mest er det utrolig mange som setter miljøet først, og lar SUV'en stå når de skal på jobb, så det vrimler av dem. Som du er inne på skiller den seg jo ut, sånn sett er det to klart forskjellige leire/filosofier blandt produsentene; den ene som prøver å vise gjennom design og funksjon at elbil er som "alle andre" biler (som feks Tesla Model S eller e-UP!), også er det den andre siden som mener de skal skille seg fra røkla og fossilbiler (som feks Nissan Leaf, eller BMW i3). Er jammen ikke helt sikker på hva jeg mener om det selv, kanskje i3 bare krever litt lenger tilvenning... :)

 

 

Aha, så det dere sier er: "Man lærer å bruke brekket på skolen, men det er lettere å bruke bremsen."?

 

Ja, for såvidt. Hva skolens hensikt er vet jeg ikke, men jeg vil mene at det kan være noe lettere å lære igangsetting/bakkestart med brekket, det gir deg litt bedre tid til å finne sweet-spot, eller balansen, mellom clutch og gass, og er mer konsekvent (mindre variabelt med helling). Men som andre har sagt, når du først har fått inn teknikken, så blir bruk av brekk i de aller fleste tilfeller bare en unødvendig og tungvindt omvei.

 

Alle biler er forskjellige, noen lettere enn andre, de fleste moderne biler gir til og med gass for deg hvis du sakte begynner å belaste motoren på tomgang. Det er uansett bare å øve masse, og clutchen på skolebilen er til for å slites. Etter en stund vil det gå "automatisk", uten at du tenker over det. :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg synes det er greit å bruke brekket i bakkestarter når jeg kjører biler jeg ikke har kjørt før. Jeg er altså ikke vant med hvor clutchen tar. Jeg gjør det også i situasjoner hvor jeg ikke kan trille lenger bak, hvis det f. eks. er hindringer bak meg. Det er også greit på sleipt føre, hvis man skal unngå å spinne. Da kan det til tider være litt enklere å bruke brekket syns ihvertfall jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Japp, det jeg tenker også. I noen sammenhenger kan det være greit å bruke brekket som: ukjent bil, lyskryss i oppoverbakke med biler bak og lukeparkering. Litt kjett å kvele motoren for deretter og pakke støtfangeren på bilen bak godt inn i hengerfestet ditt. Men ja, ser den med automatikk og slikt.

Lenke til kommentar

Japp, det jeg tenker også. I noen sammenhenger kan det være greit å bruke brekket som: ukjent bil, lyskryss i oppoverbakke med biler bak og lukeparkering. Litt kjett å kvele motoren for deretter og pakke støtfangeren på bilen bak godt inn i hengerfestet ditt. Men ja, ser den med automatikk og slikt.

Det er helt sant, jeg skrev "i de aller fleste tilfeller" nettopp fordi det finnes unntak. Hvor og når det er varierer nok litt, og formodentlig oftere jo mindre dreven man er. Jeg kjører veldig mye forskjellige biler og bruker en sjelden gang brekket på de mest vriene (feks gamle biler som fusker idet man går på gassen, eller har clutch som hugger/er vanskelig å dosere).

 

Men oftere enn brekket, så bruker jeg høyrefoten både på bremsen og gassen samtidig, ved bakkestart i fremmed bil. Feks helen på bremsen, og toppen av foten ned på gassen, også holder man der til clutchen begynner å ta. Egentlig helt likt som med brekket, bare bruker pedalen isteden. Men her er det jo ingen fasit, gjør det du til en hver tid føler deg mest komfortabel med i situasjonen, og på sikt vil jeg tro det er mindre og mindre bruk av brekk. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Har prøvd den teknikken med foten på bremsen og gassen, uten hell :p Hahahah

Har ikke kvelt den, men det bare triller og triller og triller.

Er det noen som bruker den teknikken med høyrefoten på både bremsen og gassen under normal kjøring?

Det er nok også noe det går automatikk i, men synes det er vanskelig :p Har ingen intensjoner om å prøve det inn mot et kryss i førsteomgang :p

Lenke til kommentar

Det er jo 90øre i "rabatt" hvis du har Trumfkort denne uken..

 

*på shell.

90 øre? Det finner jeg ikke noe om på trumf.no..

50 øre vinterbonus derimot vet jeg om, og det er den jeg bruker..

 

I slike situasjoner er det faktisk greit å ha elektrisk brekk. En liten puff på gasspedalen og det slipper fint.

Eller en moderne bil med automatisk holde-funksjon på bremsen..

På bilen min trykker man bare litt ekstra på bremsepedalen, så går den i Hold-modus og holder bremsene til man gir gass for å kjøre videre :)

Fantastisk å bruke også under normal kjøring.

Lenke til kommentar

Har prøvd den teknikken med foten på bremsen og gassen, uten hell :p Hahahah

Har ikke kvelt den, men det bare triller og triller og triller.

 

Er det noen som bruker den teknikken med høyrefoten på både bremsen og gassen under normal kjøring?

Det er nok også noe det går automatikk i, men synes det er vanskelig :p Har ingen intensjoner om å prøve det inn mot et kryss i førsteomgang :p

 

Hehe, nei men er ikke så sikker på at jeg heller gjorde det så bra de første 100 gangene, men øvelse gjør mester. Har kjørt og jobbet med biler i mange år, men for min del ble vel teknikken utviklet da jeg hadde biler med forgassermotor som ikke gikk på tomgang, eller kvelte seg om man ga gass for fort, eller begge deler. Nød lærer gammel kone å spinne, og nå er det noe jeg bare gjør uten å tenke noe videre over det. Jeg syns det høres ut som en klok avgjørelse at du ikke øver i bratt bakke med bil bak! :green:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Aha, er nok ikke så dumt å lære seg den teknikken nei :)

 

Uff, ble mye klabb med den siste delen av innlegget mitt. Skulle spørre om det var noen som brukte teknikken med høyrefoten på bremsen og gassen i nedbremsninger mot kryss og slikt. Å gi litt gass før man girer ned gjør jo at man kan slippe clutchen tidligere og det vil gå smoothere, men er det noen som bruker teknikken som blir brukt i racing? Sett bortifra at de ikke kjører biler med sekvensiell kasse da :tease:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Er det sånn man lærer kjerringer å børne med bil ? Setter dem i nød ? :D

 

Edit: Supersaxy, du tenker på heel toe, rev matching etc ?

 

Hender jeg gjør det inn mot rundkjøringer mest for moro skyld :D

Jepp, akkurat det jeg tenkte på :p

Ser jo utrolig fett ut når man ser folk som virkelig kan det :p

Lenke til kommentar

 

Er det sånn man lærer kjerringer å børne med bil ? Setter dem i nød ? :D

 

Hehe, tanken streifet meg at det ikke er sikkert alle her er kjent med slike prehistoriske ordtak. Men ja, hvis nøden bare blir stor nok, vil selv gamle kjerringer burne. :dribble:

 

Slapp av jeg vet du mente å bruke en rokk til å spinne ull med :D

 

Er det sånn man lærer kjerringer å børne med bil ? Setter dem i nød ? :D

 

Edit: Supersaxy, du tenker på heel toe, rev matching etc ?

 

Hender jeg gjør det inn mot rundkjøringer mest for moro skyld :D

Jepp, akkurat det jeg tenkte på :p

Ser jo utrolig fett ut når man ser folk som virkelig kan det :p

 

jeg ser fram til å gjøre det med letta svinghjul, skal mye mindre til å revmatche fort da :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...