Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt man er forskjellige, etter jeg kjøpte min første bil med 150hk kommer jeg nok aldri i livet til og ha mindre. Fornøyd med 210 per nå, men det er fordi jeg er en fattig student.

Jeg ser godt hva du mener.. Selv hender det stadig at jeg tenker på oppgradering av motorisering i bilen min.. Det skal visstnok være mulig å få den godkjent med 5,5-literen fra faceliftutgaven..

5-literen jeg har i dag leverer 306hk, mens 5,5 leverer 387..

 

 

Delskinn er veien å gå i mine øyne. Helskinn betyr kald rumpe om vinteren og klam rumpe på sommeren.

Dette er da bare tull.

I bilen min er det skinninteriør, (og selvsagt oppvarmet skinnratt.)

Om vinteren har vi hemoroidegrill, og om sommeren har vi da ventilasjon i setet.

Jeg bruker faktisk ventilasjonen i kombinasjon med varme i vinterhalvåret da det gir en mer behagelig opplevelse.

 

Det er langt klammere med stoffseter!

Lenke til kommentar

 

Dette er da bare tull.

I bilen min er det skinninteriør, (og selvsagt oppvarmet skinnratt.)

Om vinteren har vi hemoroidegrill, og om sommeren har vi da ventilasjon i setet.

Jeg bruker faktisk ventilasjonen i kombinasjon med varme i vinterhalvåret da det gir en mer behagelig opplevelse.

 

Det er langt klammere med stoffseter!

 

 

Greit for deg som har alle disse fancy funksjonene.

Lenke til kommentar

Sånn i farta vet jeg at man kan få begge deler i en relativt vanlig og rimelig bil; Saab 9-5. Kunne ikke finne noen på Finn med det i farta, men jeg vet du kunne få det som ekstrautstyr.

 

Edit: Og selvsagt begynner det å komme i en del nye biler etterhvert.

Endret av Skavold
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Har så smått begynt å øvelseskjøre, i tillegg til kjøringen i oppkjørslen som har pågått i noen år.

Bakkestart er null problem uansett om det er med eller uten håndbrekk. Men jeg føler kanskje at med håndbrekk går smoothere. Får en lei følelse når bilen triller bakover og man liksom skal ta det igjen med stakkars clutchen :p

 

Spørsmålet blir da, hva er rett å gjøre? Gidder ikke å bruke brekket i et år, for så å få vite av en kjøreskolelærer at jeg bør bruke bremsen :p

 

Edit: Kjører en diesel Mondeo, så det er nok moment, sliter jo ikke på den måten :)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er den teknikken jeg bruker nå, men ser for meg clutchplata slites :/

Men det sliter kanskje ikke så mye som jeg tenker meg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det er en grunn til at kjøreskolebilene tygger igjennom unormalt mye clutcher.

Du må jo begynne rolig, lærer og gjør det kjappere etterhvert og da minsker slitasjen på clutchen.

Håndbrekket har jeg ikke brukt siden jeg måtte lære det på trafikkskolen.

Lenke til kommentar

Hvis du gjør det riktig sliter du ikke noe mer på clutchen med bremseteknikken enn med brekket..

 

Du lærer vel å bruke brekket på skolen for at du skal kunne nappe det opp igjen om du kveler bilen i stedet for at du må flytte foten fra gassen til bremsen for å få stoppet den.. Sånn just in case.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Aha :)

Lå bak en Tiguan på motorveien nå, uten baklyktene tent. Bilene ligger bare å roter opp saltet og all driten i veibanen, og da er baklysene greie å ha for å avstandsberegne. Skal ikke påstå at det var skummelt at den ikke hadde baklysene tent, men det hadde ikke gjort noe.

Lenke til kommentar

Både norske og tyske spesifikasjonslister bekrefter dette - både når det gjelder diesel og bensin. Det var merkelig lavt, ja. De satser på at lavt forbruk skal sørge for lang rekkevidde, men selv er jeg fan av store tanker. Sjeldnere bensinstasjonsbesøk er bare positivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...