Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er jo sånn det er, og de dårlige erfaringene er vel også de man hører mest av. Mitt inntrykk er faktisk at de fleste selskapene i de fleste tilfellene prøver å gjøre en riktig og rettferdig jobb, selv om det naturligvis finnes unntak. Jeg tror ellers at personene man "får tildelt" under en skadesak betyr vel så mye som hvilket selskap de jobber for.

Hvis du leser litt i avgjørelser på finkn.no vil du nok bli av den oppfatning at selskapene gjerne forsøker å sno seg unna der de kan.. Sakene du finner der er saker som er nemndsbehandlet.. Det vil si at sekretariatet først har behandlet saken og at den ene parten så ikke aksepterer avgjørelsen, først da havner de i selve nemnda.

Jeg er ikke uenig i dette, men noe av poenget mitt er nettopp at man lett kan få inntrykk av at problemene er langt mer utbredt enn de i virkeligheten er fordi man hører lite om de sakene som ikke blir klaget på. Finansklagenemdas sekretariat mottok i 2012 226 klager på "motorvogn skade". Antallet har jevnt og trutt gått nedover for hvert år, og er halvvert siden 2008. Jeg står fast ved at de fleste selskapene i de fleste tilfellene prøver å gjøre en riktig og rettferdig jobb, selv om det naturligvis finnes unntak hvor urett blir begått, dessverre.

I mitt tilfelle ble det først en heftig krangel med selskapet, fordi de valgte å høre på takstmannen..

Det ble tatt en rekke bilder av bilen, og bergningsselskapet attesterte at tilstanden vi hevdet var den korrekte.

Etter en heftig krangel med selskapet stod vi plutselig sammen mot takstmannen, selskapet aksepterte å betale ut det samme som jeg betalte for bilen 5 mnd tidligere, og i tillegg betalte de for det nye eksosanlegget og de 4 sommerdekkene.

Takstmannen? Han var selvstendig næringsdrivende, og har ikke lenger oppdrag for det aktuelle selskapet.

Igjen er jeg ikke uenig i at alle selskapene driter seg ut av og til (noen oftere enn andre), og det er selvsagt veldig kjedelig å havne i en situasjon som den du beskriver.

Men også din historie fremhever på sett og vis noen av mine poeng. Den viser med all tydelighet det jeg sa om at personene man får "tildelt" ved en skadesak gjerne betyr mer enn hvilket selskap det er. Du fikk tildelt en ubrukelig takstmann. Men samtidig skriver du jo at i det øyeblikket selskapet fikk oversikt over saken slik den i virkeligheten var, så snudde de seg rundt og gjorde det rette, og vel så det. Takstmannen fikk ikke lenger jobbe for dem, og du fikk mer enn du skulle hatt for bilen.

Ideellt sett skulle jo dette ikke skjedd i først omgang, så du måtte krangle, og vi kan kritisere selskapet for å stole på sin takstmann, men jeg ser ikke at de har så mye valg. Hvis de generelt skulle ha større tillit til bileiers opplysninger, enn takstmannens, så tror jeg ingen av oss hadde vært særlig fornøyd med forsikrings-premien. De er nødt til å stole på takstmannen, men det er også derfor man har adgang til å klage. Eller har du noe bedre forslag til hvordan det bør foregå? :)

PS, med tanke på debatten om "forbedring" av hjulvinkler på forrige side, så kom jeg til å tenke på denne videoen. Passer bra for Mercedes også dette, bare ta fjærer/belger eller hva du har helt ut, så blir den sååå mye bedre!

Jeg deler forøvrig filmerens syn, WTF!!!?

:green:

Lenke til kommentar

Da har jeg "bestilt" prøvetime med en a200 amg automat i morgen. Fikk vite at a200 og a220 skulle være så å si samme bil når det kom til kjørecomfor bare forskjell i hestekrefter. Får se hva jeg synes om bilen i morgen.

Funnet en bil i Tyskland som med avgifter etc blir ~110k billigere enn tilsvarende ny i Norge (riktignok en 2013 modell førstegangsregistrert 21.11.13 mot en helt ny 2014 modell, men men).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Fikk vite at a200 og a220 skulle være så å si samme bil når det kom til kjørecomfor bare forskjell i hestekrefter.

Og drivstoff.

Lenke til kommentar

Fikk vite at a200 og a220 skulle være så å si samme bil når det kom til kjørecomfor bare forskjell i hestekrefter.

Og drivstoff.

Ifølge finn.no/nybil og Mercedes var begge med diesel og automat.

Får sikkert a200 med bensin og men den de hadde inne var diesel (etter hva jeg skjønte)

Lenke til kommentar

Har en BMW 520i 1993 som jeg skal bruke som 18 års bil, da lurer jeg på om noen har erfaringer med forsikring selskaper som er gjerne litt billigere på forsikringer til BMW og spesielt som ungdom.

Regner med å måtte betale ca 10k i året, men noen som vet om gode forsikringsselskap som er vesentlig billigere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hvis du konkluderer med at den er for stiv er det bare å velge en bil uten AMG-pakken, så er det en vanlig småbil med en gang.

Egentlig trist hvordan AMG holder på med rasering av merkevaren sin ved å sette AMG-logoer på hva som helst for tiden.

Men de vett likevel å ta seg betalt for noe som er hovedsaklig overfladisk.

31000,- for AMG-pakken:

http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=0x3fd4dg&gInitPage=1

Har en BMW 520i 1993 som jeg skal bruke som 18 års bil, da lurer jeg på om noen har erfaringer med forsikring selskaper som er gjerne litt billigere på forsikringer til BMW og spesielt som ungdom.

Regner med å måtte betale ca 10k i året, men noen som vet om gode forsikringsselskap som er vesentlig billigere?

https://www.finansportalen.no/Forsikring/Bilforsikring

Slå inn der, mulig du må trikse litt frem og tilbake med KM stand og egenandel for å få opp prisforslagene til alle selskapene.

Lenke til kommentar

PS, med tanke på debatten om "forbedring" av hjulvinkler på forrige side, så kom jeg til å tenke på denne videoen. Passer bra for Mercedes også dette, bare ta fjærer/belger eller hva du har helt ut, så blir den sååå mye bedre!

video

Jeg deler forøvrig filmerens syn, WTF!!!?

:green:

På slutten så kommer det opp videoforslag og så jeg denne :cry:

Stakkars bil!!! Det er masseødelegelse av bilen.

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

Da har jeg "bestilt" prøvetime med en a200 amg automat i morgen. Fikk vite at a200 og a220 skulle være så å si samme bil når det kom til kjørecomfor bare forskjell i hestekrefter. Får se hva jeg synes om bilen i morgen.

Funnet en bil i Tyskland som med avgifter etc blir ~110k billigere enn tilsvarende ny i Norge (riktignok en 2013 modell førstegangsregistrert 21.11.13 mot en helt ny 2014 modell, men men).

Det blir ikke noe kjørekomfort. Jeg har prøvd den og den lå jo flatt i alle svinger, men aldri i verden om jeg ville hatt det i en A-klasse.

Lenke til kommentar

Det blir ikke noe kjørekomfort. Jeg har prøvd den og den lå jo flatt i alle svinger, men aldri i verden om jeg ville hatt det i en A-klasse.

Aldri om du ville hatt en A-klasse, eller en A-klasse med amg?

Lenke til kommentar

AMG-pakke i en A-klasse som det står. Jeg prøvekjørte var en A180 bensin og jeg syns ikke at at det var noe mer enn sånn passe. Men den var jo ganske fin å se på utvendig og setene hadde jo bra med sidestøtte. Og den forferdelige skjermen som Mercedes setter inn i alt av biler etter hvert kom først i A-klassen.... Den ser rett og slett malplassert ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...