Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Å frikoble går faktisk fint med automat også, men det har man da ikke behov for.. Det er bare å legge akkurat riktig vekt på høyrefoten, sånt lærer man seg fort om man går inn for det.

Uten at min erfaring med automat kan sies å være stor ser jeg ikke noen annen måte å gjøre dette på enn å dra spaken til nøytral. Dette er vel en tidkrevende prosess i forhold til å bruke venstrefoten til å dytte inn en pedal.

Tiden dette tar kan være for lang fra man innser at man har et behov for å frikoble hjulene til hjulene går fritt med en automat.

 

Såklart, er man av den som bare slenger med bilen ut av kryss og i rundkjøringer er sikkert så er nok automat like bra som manuell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi antallet kan forvirre folk til å tro det er noe annet enn en bil som kommer dem i møte er vist nok en av de mange rare påstandene man har hørt i argument for denne regelen du kræsjet med.

 

Jeg synes fortsatt du skulle gått for rød/oransje farge på bilen kombinert med sorte felger og detaljer!

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvis samme regler gjelder der som ved trimming, sliter man hvis man havner i en ulykke. Erstattningskrav på flere millioner er ikke gøy.

Lenke til kommentar

Er det ikke bare å sette på mere lys da? Blir du stoppa i teknisk får du vel bare beskjed om å vise den uten lyktene? Også tar du dem av før EU kontroll..

Jo, jeg gjorde dette med felgene på privatbilen, men siden denne representerer firmaet og merkevaren samt at akkurat denne også skal brukes i demosammenheng så må ting være i henhold.

Endret av Ham 550
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nå vet ikke jeg helt hvordan reglene er, men helt ærlig tror jeg ikke det.

Jeg tror de ser på alle mulige måter for å slippe unna å betale.

Lenke til kommentar

Den tidligere omtalte merca lar iallefall vær å gire hvis jeg ligger der å trenger det giret jeg er i, men om man så setter spaken i "manuell" giring, så girer den av seg selv om man drar den for langt når man kjører rett... Slikt er irriterende..

 

 

Men da er du vel allerede et stykke inn på rødmerking, og sikkert også et godt stykke over maks-effekt. Dette er jo designet inn som en beskyttelsesfunksjon, men alternativet blir å henge på turtallsperra, og det ser jeg ikke det helt store behovet for?

 

Forøvrig er jeg enig i at det på et bittelite utvalg biler kan være artig med clutch. Virkeligheten har etterhvert blitt slik at man blir frakjørt av automat, men det kan likevel ha en viss underholdningsverdi. Personlig ser jeg ikke for meg å kjøpe bil med manuell igjen, men man skal vel aldri si aldri...

Lenke til kommentar

Skal snart kjøpe meg førstebil. Skal mest sannsynlig ha en E39, da jeg har nok penger til en grei en. Men så skal jeg bruke den til øvelseskjøring i noen måneder først, siden jeg ikke får lappen før til sommeren. Dermed lurte jeg på om det kanskje er smartere å kjøpe en E34 først, i tilfelle noe går galt, så det ikke blir så dyrt. Hva synes dere? Kjøpe E34 eller tror dere en E39 tåler litt øvelseskjøring (må jo forvente noe feilgiring o.l.)?

Lenke til kommentar

Tenkte å kjøpe ny bil med et budsjett på rundt 120-130k. Har sett litt på 5er golf rundt 05-06ish. Noen som vet hvordan disse bilene er mtp. rust og andre "vanlige" feil?

De ruster noe helt jævlig. Styr unna. Skal du ha bil fra samme platform bør du titte på Audi A3. Finner du en grei en etter 2007 så er du veldig heldig. Ja, det hender det kommer ut biler som har gått under 80k til 130k med 2xS-line.

Lenke til kommentar

Hmm, ikke forjævlig med rust på de Golfene jeg så på Finn, men nå tittet jeg bare på 10-12 stykker og det er over 2000 av dem til salgs totalt så Golf kan da ikke være så dårlig som du skal ha det til?

 

 

Skulle jeg hatt en Golf rundt 2005 så hadde jeg valgt 1,6 FSI. Da slipper du reg. reim bytte og har en stille og komfortabel kjøretur. Ser de ligger ute til rundt 120.000,- med rundt 40-50000km på telleren.

Endret av Ham 550
Lenke til kommentar

Skal snart kjøpe meg førstebil. Skal mest sannsynlig ha en E39, da jeg har nok penger til en grei en. Men så skal jeg bruke den til øvelseskjøring i noen måneder først, siden jeg ikke får lappen før til sommeren. Dermed lurte jeg på om det kanskje er smartere å kjøpe en E34 først, i tilfelle noe går galt, så det ikke blir så dyrt. Hva synes dere? Kjøpe E34 eller tror dere en E39 tåler litt øvelseskjøring (må jo forvente noe feilgiring o.l.)?

En hver girkasse som ikke allerede synger på siste verset bør tåle litt feilgiring her og der, og motoren bør tåle litt kveling osv. Dette kommer du mest sannsynlig til å gjøre noen titalls ganger senere i livet uansett.

Selv ville jeg bare gått for E39'en med en gang. Så lenge du ikke kolliderer så klart, vil jeg tro det går fint.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...