Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakket med pappa om ABS kontra låsing av hjul på tørr asfalt. Dette forutsetter jo at man ikke skal svinge.

Så hva mener du? Full skrubb eller ABS?

Ingenting sier mer enn praktiske eksempler:

http://youtu.be/ly62FoZH_Dc?t=12s

Long story short: ABS hjelper deg ikke å stoppe fortere, men gir deg mer kontroll, noe som er veldig viktig i situasjoner der man må stoppe. ABS er også drastisk bedre enn bråbremsing, men ikke bedre enn kontrollert, lett bremsing. Men lett bremsing vil neppe skje med mindre erfarne sjåfører som får panikk mot kollisjonskursen.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Ikke utenkelig nei, så godt poeng. Jeg kan tenke meg så sant det er fysisk mulig for bilen å stoppe på en satt, kort lengde, så er datastyrte systemer riktige verktøyet for å kunne komme nærmest mulig det målet.

Gratulerer med (snart) 3000 innlegg!

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

2011 Merca til min far har noen helt sinnsyke bremser, må være no avansert data som styrer de, testa 100-0 og det er noe av det villeste jeg har vært med på av bremsing, jeg bare planta pedalen, kom et lite pip fra forhjul som låste bittelitt i det jeg planta, så fordelte den bare bremsekraften så jeg følte ansiktet løsna fra skallen :p

Har aldri fått testa STI brembo bremsene på foresteren skikkelig da jeg ikke har hatt no særlig råe dekk, gleder meg dog til sommeren med Potenza RE070 dekkene, de bør gi litt bedre stopping power sammen med nye skiver og klosser :D
ABS'en er ikke i live på den, så har lært meg balansen mellom hard brems og hjullås etterhvert :D

Lenke til kommentar

Nye biler er generelt ganske utrolige å kjøre. Min mor sin E61 er som en dans på en blomstereng. Bremsingen er helt utrolig, jeg kan svinge rattet med pekefingeren min, gassrespons er direkte, det finnes ikke støy inni bilen og automat-giringen er elegant og nesten ikke merkbar. Skulle ikke forundre meg at å krasje med den bilen er som å gå til sengs på airbagen.

Kan tenke meg at mange tilsvarende nye biler er slik som det, selv om jeg ikke har fått gleden av å kjøre så mange enda.

Men på en annen side så er det veldig greit med "bare metal" også, for de som er litt over gjennomsnittet interessert i biler.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Altså merca til fattern er også slik som du beskriver E61'en, jeg som er sterk motstander av automatgir kunne aldri sett for meg den bilen med manuell :p

Den funker helt fantastisk på vinterføre også om man slår av traction control og setter kassa i sport, da tillater den en del vinkel, og lar vær å rette opp om man er der med kontraen, skikkelig morro :D

Og på helt andre enden av skalaen er foresteren, er ikke mye luksus der, harde foringer, stivt oppheng, motor og girkassefester fra gruppe N bil så masse støy, slik jeg liker det :p

Lenke til kommentar

Den tidligere omtalte merca lar iallefall vær å gire hvis jeg ligger der å trenger det giret jeg er i, men om man så setter spaken i "manuell" giring, så girer den av seg selv om man drar den for langt når man kjører rett... Slikt er irriterende..

Og det er fortsatt noe som lokker med den clutchpedalen når man sladder :p

En flikk her, en kick der :p

Lenke til kommentar

Manuell, RWD, turbo, sinterclutch - good times!

Autolat meg i ett visst sted!

Turbo er bare en ikke veldig bra måte å emulere større slagvolum enn man har, det gir en rekke ulemper av ikke-neglisjerbar karakter.

Jeg lekte meg fint med automat (tiptronic) her om dagen. Går like fint det som med manuell. Så lenge jeg har muligheten til å velge gir selv så savner jeg ikke manuell. Men smaken er som baken, den er delt. :)

Ulempen med automat er at man må ha nok motor fordi man ikke kan jukse med koblingen.

Ja, denne koblingspedalen er fin om man mangler power. Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Ikke bare det, men all den ekstra kontrollen man faktisk får på bilen ved å ha en så enkel mulighet til å frikoble hjulene fra motoren under sladd.

Ja, denne koblingspedalen er fin om man mangler poser.

Jeg er overbevist om at autocorrectur er ute på fære igjen og du mener power.

Men denne koblingspedalen er fin å ha selv om man har nok power til å spinne ut en bil.

Lenke til kommentar

Turbo er bare en ikke veldig bra måte å emulere større slagvolum enn man har, det gir en rekke ulemper av ikke-neglisjerbar karakter.

Ulempen med automat er at man må ha nok motor fordi man ikke kan jukse med koblingen.

Ja, denne koblingspedalen er fin om man mangler poser.

Orginal turbo bil gjør meg så absolutt ingen verdens ting, ikke noe slår en god gammel turbosus uansett selvom jeg aller helst skulle hatt en illsint sekser med snurre.

Har man ikke råd til V10 eller V12 så får man holde seg der man har råd ;) V8 er iallefall utelukket i mine øyne når jeg aldri får råd til noe så vakkert som en Ferrari som er de eneste som makter å få en fin åtterlyd under ytelse i mine øyne. :)

Lenke til kommentar

Ja, denne koblingspedalen er fin om man mangler power.

Trenger ikke veldig mye poser for å kjøre på snøføre.. Men veldig greit å ha clutchen for å kunne frikoble som hansien sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...