Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Noen som har en formening av hva som er forsvarlig når det kommer til kjøp av bil og kjørelengde, når alle servicer er fulgt?

Hvor mye en bil slites på X km er fullstendig avhengig av hvordan bilen kjøres.

Minst slitt blir biler som går i pen langkjøring (Mann med hatt).

Mye slitt blir biler som går mest i køkjøring.

Likeledes med hyppige småturer og stadig kald/halvvarm motor.

Også likeledes biler som kjøres "sportslig"/agressivt med max aksellerasjon og mye bremsing.

 

Sagt brutalt brukes særs mange biler som erstatning for spasersko, sykkel og buss/bane.

Kun noen få brukes som erstatning for tog og fly.

En mellomting er biler som daglig går i småkjøring og i tillegg til hyttekjøring o.l. noen hundre km hver helg.

 

Det kan være nyttig å være obs på at bensin/dieselforbruket gir en god indikasjon på slitasje.

Kjører eksempelvis A bilen X med forbruk 5 liter pr 100 km og B samme bilen med 7 liter,

kan du trygt gå ut fra B sin bil slites minimum 7/5 av A sin. Høyt sannsynlig betydelig mer.

 

Nå er det vanskelig å få et sant bilde av forbruket på bruktbiler. Selgeren vil som regel juge bevisst eller nevne forbruket på en eller annen gunstig langtur. Men enkelte har kreditt med månedsregninger fra en bensinkjede. Da kan du spørre etter disse.

Noen logger også alt kjøp av drivstoff på siter som fuelly.com eller spritmonitor.de.

Kan selgeren vise deg en slik logg, vil du se gjennomsnittsforbruket over ti- eller hundretusener km.

Og det er tall du kan stole på. I tillegg er det de aller mest samvittighetsfulle bileierne som tar seg bryet med å taste inn alle tankfyllinger med km-stand og pris.

Endret av doro8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi kan sikkert legge den der død. Den er fra Mars 2010. En godt vedlikeholdt bil, er alltid det beste. Min BMW 2002 er både gammel, og blir godt brukt de få tusen den kjøres sommerstid, men det er ikke mye som ikke er byttet de siste 2 årene på den bilen. Tør vedde en tier på at den er i bedre stand enn de aller fleste "mann med hatt" biler, til tross for tidvis hard bruk, etter norsk definisjon(bil og fører får altså prøve seg oftere enn "sikkerhetstesting" når man kjøper nye dekk).

 

Noen andre som har lagt merke til trenden hvor absolutt alt skal ha skrudde skjermbreddere? De bilene må da falle fryktelig mye i verdi på sikt? Jeg forstår at det er kult akkurat nå, men hva om 2 år til? Det er ikke akkurat reversibelt. Liberty Walks Ferrari 458 har skrudde skjermbreddere, man ser det samme på et lass av andre biler.Det er jo, mildt sagt, noe dritt å leve med til vanlig.

Lenke til kommentar

Vi kan sikkert legge den der død. Den er fra Mars 2010.

 

Noen andre som har lagt merke til trenden hvor absolutt alt skal ha skrudde skjermbreddere? De bilene må da falle fryktelig mye i verdi på sikt? Jeg forstår at det er kult akkurat nå, men hva om 2 år til? Det er ikke akkurat reversibelt. Liberty Walks Ferrari 458 har skrudde skjermbreddere, man ser det samme på et lass av andre biler.Det er jo, mildt sagt, noe dritt å leve med til vanlig.

Det gjør vel egentlig ikke spørsmålet dårligere.

 

Ja, den har jeg med skrekk og gru lagt merke til. Og jeg er helt enig med deg. Noe så latterlig og harry. Samme med disse stakkars RWB boblene som blir skrudd istykker til det verst tenkelige. Når jeg ser eks-rånebiler på Finn med bodykit, så tenker jeg på dagens trend-biler og hvordan de kommer til å bli sett på om et par år. Samme med "Stance" - noe så latterlig... :nei:

Lenke til kommentar

På hvilken måte er skjermbreddere så mye mer dritt å leve med til vanlig da? Så sant ting blir gjort skikkelig.

Det er vel mer de latterlig brede felgene på innsiden av skjermene som ødelegger kjøreegenskapene fullstendig. "Man må lide for skjønnheten" sier rånerne.

Lenke til kommentar

Ja, en voldtekt av original geometri er jo en ting, men med førtiellve tommer brede felger blir jo bilen helt grusom å kjøre, og jeg kan nærmest garantere at den blir verre på alle andre måter. Så brede felger er hardt for drivlinjen, det er mye kinastål og gummi å drasse rundt på.

 

Det å bytte fremskjermer og sveise inn hjulbuer er ikke akkurat noen "bare" ting. Nye skjermer koster en del, og nye hjulbuer bak, blir også dyrt til slutt. Må lakkeres også.

 

RWB bilene er bare tragisk. Jeg kan ikke fordra at noen behandler klassiske biler sånn. Har bilen skrudde skjermbreddere i en eller annen versjon, fra fabrikk, er det kanskje OK. Skyline GT-R Hakosuka og Kenmeri, og BMW 2002 Turbo bl.a. er jo kult.

Lenke til kommentar

Når det gjelder forbruk vil gjerne kjørecomputer gi et bilde av snittforbruk over tid ut fra kjøremønsteret selger har hatt.

Men forbruk er da ikke noe å henge seg opp i.

Grunnen til å henge seg opp i: Det er utvilsomt en sammenheng mellom kjøremønster og forbruk og følgelig mellom forbruk og slitasje.

 

Ellers har OJ Doe selvsagt rett i "En godt vedlikeholdt bil, er alltid det beste."

Men det er også en positiv sammenheng mellom pen kjøring og samvittighetsfullt vedlikehold.

Noen som tror mann-med-hatt hopper over servicene?

 

Hva med rally-lekende unggutter med bil de i utgangspunktet ikke har råd til?

Lenke til kommentar

Ja, en voldtekt av original geometri er jo en ting, men med førtiellve tommer brede felger blir jo bilen helt grusom å kjøre, og jeg kan nærmest garantere at den blir verre på alle andre måter. Så brede felger er hardt for drivlinjen, det er mye kinastål og gummi å drasse rundt på.

At det vil bringe litt ekstra slitasje er det ingen tvil om, derimot vil det ikke være i den grad mange tror. Så sant det ikke er montert spacere som er målt i meter da.

 

Det å bytte fremskjermer og sveise inn hjulbuer er ikke akkurat noen "bare" ting. Nye skjermer koster en del, og nye hjulbuer bak, blir også dyrt til slutt. Må lakkeres også.

Prisen på dette varierer veldig fra bil til bil. Uansett antar jeg at en som kjøper en bil med breddere med intensjoner om å sette den tilbake til original stand gjerne har litt peiling på dette.

Lenke til kommentar

Sett i parkeringshuset til det lokale kjøpesenteret:

 

To eldre damer (les: 70-80åra) skal reise, det er masse ledige plasser og nærmeste bil står kanskje 4-5 plasser unna. Sjåføren setter seg i bilen mens passasjeren blir stående utenfor. Bilen startes og settes i revers. Damen som står utenfor begynner da å geleide sjåføren ut, altså veiver med henda osv. Det går sakte, meget sakte. Bemerk at her var det nesten ingen trafikk og ingen biler i umiddelbar nærhet av bilen deres. Likevel tar det dem en god stund bare å få rygget bilen ut av parkeringsplassen. Når de da skal kjøre videre, blir sjåføren stående og vente på kryssende trafikk fra veien som fører dem ut av parkeringshuset, snodig nok har de andre bilene vikeplikt og flere stopper, men denne eldre damen er åpenbart så usikker på seg selv at hun blir stående helt til det ikke er flere biler som skal ut.

 

Er det bare meg, eller skal slike folk ikke ha retten til å kjøre bil? Damen var så usikker på seg selv, klarte ikke å rygge en bil ut av en øde parkeringsplass uten hjelp og skjønte heller ikke hvordan trafikkreglene funker.

Nesten litt skremmende at slike ferdes på veiene. Lurer på hva reaksjonstiden hennes er på... :mellow:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...