Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen forgasserluringer her inne? Dellorto DHLA 45 M; Det drypper bensin ut av halsene. Antar at dette er fordi flottørene ikke stenger. Ved å holde flottørene oppe, stenger det som det skal. De klarer ikke det selv, har forsøkt å justere når de skal stenge, men de lekker like vel. Noen tips?

Lenke til kommentar

Eneste erfaringen jeg har med automat i rask bil er R-tronic i R8 med V10'ern. Hadde litt problemer med køkjøring og å gi gass fordi nå du trykker ned gasspedalen litt så kommer det lyd, men ingen bevegelse. Så da trykker du litt til = mer lyd, men fortsatt lite bevegelse. Så da trykker du litt til og da løsner hele faenskapet = panikkbrems.

Kan godt hende at kassa løsner litt etterhvert siden bilen jeg kjørte hadde gått 100km eller noe, men allikevel en helt forferdelig opplevelse.

Lenke til kommentar

Leste en litt fin artikkel på Autocar som het "The death of the manual gearbox". Her spør de flere produsenter av raske biler om hvorfor de ikke lenger tilbyr manuelle girkasser lengre.

http://www.autocar.co.uk/car-news/industry/death-manual-gearbox

Jeg vet jeg kommer til å bli hatet for dette her, nok en gang, men dobbelkløtsj er det neste steget fra manuell giring, og manuell giring er "utdatert".

For en vanlig bil der man vil ha kjøreglede så ser jeg ikke noe problem med manuell girkasse, men har man en M5 eller en Porsche GT3 så gir det jo ikke mening å ha en treg, manuell kasse som absolutt ikke følger dagens utvikling. For 10-20 år siden så ga det mening å velge manuell, men i dag så er det natt og dag forskjell mellom automat-girte (enkel- og dobbelkløtsjede) og manuelt girte biler.

Mennesker er elendige til slike ting som å gire en bil, lage et kretskort eller kalkulere pi. Så jeg hadde blitt trist om jeg bruker millionen på å ha en state-of-the-art bil og få en girkasse som er latterlig underlegen og benchmark-messig drar bilen tilbake til en brøkdel av prisen.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg venter på at produsenter kommer med "aftermarket" DSG kasser. Hadde gjort seg godt i Super 7-en. Med håndclutch tar deg meg like lang tid å gire 3.-4. som den bruker på å tømme 3. gir omtrent :p Hvertfall 1. og 2.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Det er vel 4 pluss lockup du mener i tilfelle?

Det står oppgitt på Wikipedia at 2. generasjon Legacy ble levert med 5 trinns manuell og 4 trinns automat.

Hvorvidt automaten har lockup vet jeg ikke, men jeg antar at 4. gir har en utveksling som gjør det til et overgir.

Lenke til kommentar

"Overdrive" har faktisk flere betydninger. Den ene er det som Snyler nevner. Det andre er at "overdrive" er en slags girkasse som er montert i en plass i drivlinja bak girkassa.

In the era of front-engine, rear-wheel drive layouts, the device for achieving an overdrive transmission was usually a small separate gearbox, attached to the rear of the main gearbox and controlled by its own shift lever or electrical actuation button.

(Wikipedia)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...