Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hvor mange år som gjenstår før du ikke lenge kan få manuell i biler fra bl.a Audi, BMW, og Mercedes.

Er vel ikke mange år før "premium"-merkene bare tilbyr automat. Er en trist vei. Lamborghini, Ferrari, og flere andre superbilmerker har jo gitt opp manuell for flere år siden. (Mer eller mindre?)

Lenke til kommentar

Det er vel slik nå at BMW 6- og 7-serie, samt X5 og X6 kun leveres med automat. Det er nok ikke utenkelig at dagens 5-serie er den siste du får med manuell kasse. Jeg tror kanskje det sitter litt langt inne å fjerne muligheten for å velge manuell i 3-serien og nedover. Som standard er jo disse bilene ganske ribbet, og det gjør de nok for å kunne operere med en kunstig lav prislapp for å kunne sammenligne seg med konkurrentene. Å kun tilby automat vil gjøre standardprisen en god del høyere. I tillegg er det jo (inntil videre) en del som faktisk vil ha manuell kasse til disse bilene.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

Lurer på hvor mange år som gjenstår før du ikke lenge kan få manuell i biler fra bl.a Audi, BMW, og Mercedes.

Er vel ikke mange år før "premium"-merkene bare tilbyr automat. Er en trist vei. Lamborghini, Ferrari, og flere andre superbilmerker har jo gitt opp manuell for flere år siden. (Mer eller mindre?)

Hat at lambo osv har flappy paddle gearbox.. Ikke at det kommer til å påvirke meg for kommer aldri til å kjøre de uansett..

Bortsett fra at mange bilspill jeg kunne brukt H gir i kommer med disse bilene og forced sequential.. :p

Lenke til kommentar

Ja, det er fint for tullekjøring, og den slags. Når man derimot atter en gang står i kø på vei hjem fra jobben, og ikke har kunnet sluppet clutchen helt ut i løpet av den siste halvtimen, da innser man at automat er det man bør ha i bilen man bruker daglig. Det skader heller ikke at automatkassene i dag gir like bra eller bedre ytelse og drivstofføkonomi som med manuelle kasser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Må ha noe å øvelseskjøre i, og ikke alle i familen er like keen på å ha to biler.

Når det er sagt er det et godt argument for å kjøpe min egen bil, men får vel vente litt.

Alle i familien er nok ganske fan av F10, men synes både siste 9-5 og Mazda 6 er ganske fet.

Lenke til kommentar

Ja, det er fint for tullekjøring, og den slags. Når man derimot atter en gang står i kø på vei hjem fra jobben, og ikke har kunnet sluppet clutchen helt ut i løpet av den siste halvtimen, da innser man at automat er det man bør ha i bilen man bruker daglig. Det skader heller ikke at automatkassene i dag gir like bra eller bedre ytelse og drivstofføkonomi som med manuelle kasser.

Kjører så å si aldri i kø, så ikkeno problem for min del =)

Lenke til kommentar

Må ha noe å øvelseskjøre i, og ikke alle i familen er like keen på å ha to biler.

Den problemstillingen har jeg også tenkt på. Jeg har ingen intensjon om å gå tilbake til manuell igjen, og det har heller ikke mora til ungen min. Det er over 10 år til hun kan kjøre opp, og jeg ser to alternativer.

Alternativ 1) Hun lærer generell trafikkforståelse og den slags ved å øvelseskjøre med automatgir. Hun får sin første erfaring med manuelt gir når hun tar sin første kjøretime.

Alternativ 2) Det har blitt så vanlig med automatgir om 10 år at det er helt normalt å øvelseskjøre, ta kjøretimer, og kjøre opp med automat. Det er dermed heller ikke noe handicap å ha et førerkort begrenset til automat. Hun kan eventuelt kjøpe seg sin egen bil med manuell, øvelseskjøre i denne og så kjøre opp på nytt.

Og ja, Mazda 6 ser veldig bra ut. Jeg foretrekker BMW F10 over denne, men i prisklassen er den suveren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Alternativ 1) Hun lærer generell trafikkforståelse og den slags ved å øvelseskjøre med automatgir. Hun får sin første erfaring med manuelt gir når hun tar sin første kjøretime.

Fungerer, men vil jo muligens gjøre slik at man har mye mer å tenke på når man kjører opp. Giring skal jo helst gå automatisk.

Alternativ 2) Det har blitt så vanlig med automatgir om 10 år at det er helt normalt å øvelseskjøre, ta kjøretimer, og kjøre opp med automat. Det er dermed heller ikke noe handicap å ha et førerkort begrenset til automat. Hun kan eventuelt kjøpe seg sin egen bil med manuell, øvelseskjøre i denne og så kjøre opp på nytt.

Ja nei det skjer aldri at jeg kommer til å gjøre. De bilene jeg planlegger å kjøpe, og drømmer om, har ingen gode alternativer med automatkasse. Men for all del, sikkert greit for de som ikke er interessert i slikt.

Har snakket en del med pappa om akkurat dette, og han vil helst kjøre manuell.

Det siste alternativet, er som nevnt, at jeg kjøper egen bil jeg kan øvelseskjøre med.

Lenke til kommentar

Og ja, Mazda 6 ser veldig bra ut. Jeg foretrekker BMW F10 over denne, men i prisklassen er den suveren.

Har du førstehåndserfaring med Mazdaen? Syns selv det er en meget lekker bil!

Er egentlig litt småskuffa over F11. Trist hvor dårlig plass det egentlig er i bagasjerommet og jeg klarer heller ikke å bli venn med de "billige" komfortsetene.

Kjøreegenskaper, motor og girkasse er det intet å utsette på, dog kjipt hvis man må stoppe unødvendig ofte for å strekke ryggen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...