Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

 

Dobbelkløtsj-semi > Manuell > Standard automat

 

Det er ikke gøy når giringen blir flaskehalsen i en bil som du har betalt en formue for.

Er du sikker på at det er girkassen som holder deg igjen når du flesker på rundt en bane?

 

Noe annet: Er det en god idè å kjøpe en Ferrari 308 og ta service selv? Er det mye vanskeligere enn normale biler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Men hvem er det som har skrevet denne testen? En som bruker mesteparten av tiden sin frem og tilbake til jobben, eller en som bruker mesteparten av tiden sin på å hive en bil rundt en bane?

Lenke til kommentar

 

Dobbelkløtsj-semi > Manuell > Standard automat

 

Det er ikke gøy når giringen blir flaskehalsen i en bil som du har betalt en formue for.

Om du vil betale for ren fart er det billigste å bare ta en flytur i ny og ne. Jeg siterer Matt Farrah og sier, det er ikke hvor fort den går men hvor kjapp den føles.

 

At de tilbyr state of the art auto dobbelclutch kasser er supert, men det er den manuelle som er opplevelsen her. Man har en annen form for kontroll, og man har flere arbeidsoppgaver bak rattet når man kjører aktivt.

 

Jeg sier automat på alt som er kjedelig, manuelt på alt som kan kjøres aktivt.

 

De to tidelene er det klokka som merker, ikke du bak rattet.

Lenke til kommentar

Jeg snakker om tall, ikke hva folk liker å kjøre med. Om jeg en gang hadde kjøpt meg en sportsbil så hadde jeg ikke brukt den for å komme meg fra A til B. Det er meningsløst å ha "den ultimate kjøreglede" klokken 7 på morgenen i rushtiden, ruste bilen med veisalt og bruke Km. standen på å pendle.

 

Jeg for min del hadde tatt en dobbelkløtsj any day over manuell. Det er ikke noe poeng i å kjøpe state-of-art biler om Ola Dunk ikke klarer å utnytte 50% av den potensielle aksellerasjonen. Det betyr ikke at jeg ikke liker manuell. Jeg vil bare ikke ha en manuell på en Ferrari.

 

Skyt meg for å ha mine egne meninger.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg hadde også valgt dobbelkløtsj, av den enkle grunn at jeg er inhabil som racingsjåfør, så er det nok med å konsentrere seg om gass, brems og ratt.

Lenke til kommentar

50% var et tall dratt ut av luften. Det jeg mener er at den typiske 50-åringen i midtlivskrisen ikke klarer å skifte gir på et par millisekunder. Jeg antar at den benchmarken jeg linket til er testet med en sjåfør som er godt over gjennomsnittet interessert i bil og derfor har spesialisert seg i å gire raskt når han skal teste aksellerasjon. Hadde jeg eller min mor satt seg i den bilen, så kunne du trygt lagt på sekunder.

 

Skal man dwelle på hestekrefter og dreiemoment så skal man svarte meg dwelle på girskifte også. :p Men nå er det jo slik at de fleste som kjøper sportsbiler støver ned tachometeret, noe som jeg synes er skammelig, så da er det egentlig ikke noe poeng med 500 hestesnufter, dobbelkløtsj eller en "traction control"-knapp.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Godt manuell VS automat diskusjonen kommer opp selv om jeg ikke er på banen :-D

 

Jeg skal få til en film av 1-4 gir i foresteren når den er på veien, så skal dere få se hvor kjekt det er med shortshift :-)

 

 

Kamerater som har sett meg dra ut på E18 påstår de omtrent ikke hører girskiftene..

 

Edit: her er et klipp fra før jeg var skikkelig vant med kassa :-P

 

Endret av Hardboiled Rice
Lenke til kommentar

Hva med Saab 9-3 Viggen?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45642313

 

Hva som ser OK ut er jo litt opp til deg, prøvd å legge inn et søk på finn.no ?

IKKE Saab! Og ikke spør hvorfor.

 

Jeg har søkt rundt og vet hva der er, men er liksom "mye" forskjellig bra.

 

Har sett på Eclipse, men det var få med turbo til mitt budsjett.

 

MR2 har jeg funnet ut er uaktuelt da det er to seter + motor bak = baktung.

 

200SX blir for harry i mine øyne (ok til banedrifting)

 

Her har du litt i de baner jeg har tenkt på ...

 

Jeg bare er ute og rekogniserer, for jeg skal ikke bytte ut bilen før til sommeren, men jeg vil bare planlegge hva jeg skal ha.

 

Jeg ønsker også videre tuningmuligheter på bilen.

 

Forresten så var ikke den siste subaruen over her så værst, selv om det er rallybil i mine øyne, så var den halvgrei!

Lenke til kommentar

Skal du ha riskoker så er det jo denne du må gå for, uten tvil: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45249019

 

Twin Turbo. :wee:

 

Edit: lolnvm automatgir fungerer ikke bra til drifting, men 300 ZX never the less.

Jævlig stygg, men det kan alltids gjøre noe med. Tipper den sparker godt i fra seg med twin turbo og greier. Men noen som vet hvordan disse typer biler er å forsikre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...