Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Auch...

 

Jeg tror jeg gir opp og kjøpe meg bruktbil som student, og heller kjøper meg segway. Uansett åssen jeg snur og vender på det, så vil det bli et enormt pengesluk.. Helvette ass.

 

Segway er dyrt. Kjøp en Renault Twizy i stedet. Langt mer praktisk, minst like moro.

Lenke til kommentar

 

 

Felgene er forøvrig ikke de samme som dine, Hansien - måtte bare erte litt ;)

DELTA-4x4-WP-Schwarz-Einteilig-850-x-18-

Haha. Litt synd da for jeg tror de felgene familie kledd bilen og tiden du er ute etter veldig bra.

 

Spent på å se hvordan de felgene blir på bilen. :) tror det blir bra dette her ja. 33" du går for?

Lenke til kommentar

Ah, ja. Det er forøvrig BMW 5-serier også. Men jeg er klar over hva jeg roter meg inn i. Har et greit budsjett, så kommer til å kjøpe med under 150K km.

 

Jeg har planer om å bli skitten på hendene, men kommer ikke til å spare penger på innkjøpet.

 

Er det noen andre innspill på selve bilen? Hvordan er det med 1.8T vs 2.0? Burde jeg gå for bensin eller diesel?

Lenke til kommentar

1.8T er lite på en så stor bil mener jeg. En kompis av meg hadde A6 stv med 1.8T og Tiptonic og det var helt greit skyv opp til 60-70, men så datt den av...

 

Ang repkostnader, så er de ikke så galne hvis du kan gjøre litt selv. Bli medlem i VACN så får du masse gode rabatter på bl.a MECA og mekonomen (kjøpte olje og litt dill på meca nettopp. Originalpris 3500, VACN pris 1900..)

 

Ville selvsagt sjekket hva som var gjort, helst et komplett servicehefte med kvitteringer. Du har bl.a multilink systemet på den bilen som kan være litt kranglete (har nå kranglet i 4 dager med to bolter som IKKE skulle ut...) Men gir en bra komfort!

Lenke til kommentar

1.8T er lite på en så stor bil mener jeg. En kompis av meg hadde A6 stv med 1.8T og Tiptonic og det var helt greit skyv opp til 60-70, men så datt den av...

 

Ang repkostnader, så er de ikke så galne hvis du kan gjøre litt selv. Bli medlem i VACN så får du masse gode rabatter på bl.a MECA og mekonomen (kjøpte olje og litt dill på meca nettopp. Originalpris 3500, VACN pris 1900..)

 

Ville selvsagt sjekket hva som var gjort, helst et komplett servicehefte med kvitteringer. Du har bl.a multilink systemet på den bilen som kan være litt kranglete (har nå kranglet i 4 dager med to bolter som IKKE skulle ut...) Men gir en bra komfort!

 

Jeg håpte turboen gjorde opp for motorvolumet ser du. Begge motorene har ~150hk, men det er vel heller dreiemomentet og hvor jeg får det som gjelder, ihvertfall når vi snakker om turbomotorer. Når er det turboen sparker fra seg på de motorene? Er det slik at jeg må være på motorvei før jeg får nytte fra den?

Stemmer det at det en 1.8 R4 20vT som sitter i disse bilene?

Lenke til kommentar

 

Jeg håpte turboen gjorde opp for motorvolumet ser du. Begge motorene har ~150hk, men det er vel heller dreiemomentet og hvor jeg får det som gjelder, ihvertfall når vi snakker om turbomotorer. Når er det turboen sparker fra seg på de motorene? Er det slik at jeg må være på motorvei før jeg får nytte fra den?

Stemmer det at det en 1.8 R4 20vT som sitter i disse bilene?

Det stemmer. Lenge siden jeg har kjørt 1.8T nå, men den gikk ganske så greit.

 

Har hatt en 2002 A6 med 1.9TDI som er arbeidshesten til VAG. En kjempefin motor som går greit (om man chipper den) og samtidig går den på under halvliteren på mila. Eneste negative er at den bråker ganske mye og er lite sportslig.

 

Har nå en 98 modell med 2.4 bensinmotor (V6 med quattro og tiptronic) som er en mye mer behagelig bil å kjøre. Går stille og har en nydelig V6 lyd når man gir på. Quattro er vel et must på disse bilene hvis man vil leke litt, men FWD modellene er ganske så bra om vinteren de og, om man bare ser på fremkommelighet.

 

Det som normalt sett går i stykker på disse bilene er dørlåser, coiler (på 1.8T), sinkslipp, multiknirk-forstillinga, drivleddmansjetter, vindusheiser (fikses for under 100-lappen), toppdekselpakningene - særlig på V6erne, oljepumpa pleier å gi seg på høyere km-stand (særlig på 1.8T motorene) og turboene pleier å gå ved 150-200k km om ikke olja er hyppig skiftet.

 

Men dette er ting som ikke er alt for dyrt å skifte og mesteparten kan man gjøre selv. Jeg mener det er veldig gode og behaglige biler med god plass inni.

 

Automatkassene har sine problemer, men om du får tak i et eksemplar med lav km og servicer samt oljeskift på girkasse er fulgt opp, så er ikke det noe problem.

 

2.5TDI V6 motoren er bare å holde seg unna. De sier at de som kom i 04 var bra, men jeg ville ikke tatt sjansen.

 

Tips til slutt: facelift kom i 2002, da fikk bilen synlig eksos bak, kromlist på nedre, midtre del av frontfangeren, forbedretbforstilling og bl. a. nytt instrumenthus med hvite tall og metallringer rundt målerne. Jeg vill satset på facelift om jeg hadde råd til det. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Glimrende. Jeg tenker jeg holder meg til 1.8T eller tilsvarende effekt uten turbo på grunn av forsikring, økonomi 'n stuff, ikke at jeg kjøper for økonomi.

 

Det du lister opp høres ikke alt for ille ut. Kan tåle lettere reparasjoner. Jeg har ikke mye erfaring med å reparere biler, men er ikke redd for å lære og man må jo starte en gang.

 

Kommer nok ikke til å kjøpe automat uansett, så det er null problem. Skal også holde utkikk etter 2002-modeller++.

 

Men det høres absolutt ikke ille ut. Skal notere A6 på min gylne liste over biler som skal vurderes. Jeg kommer til å følge med på finn frem til sommeren, så får se om jeg finner noen godbiter. Skal ta meg god, god tid.

Lenke til kommentar

Får man A6 i TQS? Vet at bl.a A4 kommer i den versjonene (forsterket clutch, 180HK, bedre understell...)

 

Jeg har selv 03 Passat som er i stor grad veldig lik A6, har snart gått 170'

 

Har det siste året gått med 30mm senke fjærer på originale dempere. Begge ytre driv mansjettene er nå under utbytting, ganske grei skruing. Men skulle bytte ut multilinken med det samme til et forsterket sett og det har vist seg å være en stor utfordring, den ene spindelen strøk med i kampen for å få ut den ene bolten..

 

Jeg har ikke mye peiling på bil, men har fått godt hjelp av klubben til å skru og lærer stadig mer! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...