Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Err, kjipt problem med bilen nå. Skulle åpne den, og merket godt nok at håndtaket var frosset fast, men det har det ofte vært i vinter. Greit nok, fikk opp døren, satt meg inn og skulle lukke den... Men hva fan, den ville ikke smekke igjen.

Den saken som låser igjen døren går fint fram og tilbake, men det virker ikke som at den automatisk går tilbake når jeg lukker døren.

Noe som har røket her, eller har det bare frosset fast?

Er en Passat.

Skjedde et par ganger på min gamle 8L. Kjørte en 20mins tur med full varme på.. Problem løst! :)

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er mulig for en lærling å få billån? Tjente i 2010 ca 150.000 brutto, med 40%lønn første halvår, og 50% andre halvår. Går opp til 80% fra februar, fram til jeg er ferdig i august.

Sitter nå med 9-10.000 etter skatt med 50%, og går vel opp til rundt 13-14.000 neste mnd.

Noen som vet hvordan der er å ta et billån på 150.000,- med nedbetaling på 6-7år?

Evt 100.000,- over 5år?

Egenandel på ca 15.000,-.

Kalkulatorene på nettet virker ikke fordi de tar utgangpunkt i at jeg tjener 30.000,- i året, noe jeg gjorde da jeg begynte som lærling å jobbet 5mnd i 2009.

Har så lyst på Mx-5 nå :whistle:

Lenke til kommentar

Du burde vel rett og slett kontakte en bank. :)

Ja men de er så grinete :D De sier jeg må i banken med lønnslipp, og det har jeg ikke anledning til med det første grunnet de latterlige åpningstidene.

Formålet med å spørre her er for å se om det er andre som har tatt lån mens de har vært lærling, så om det enkelt og greit er mulig å få et litt større lån.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er mulig for en lærling å få billån? Tjente i 2010 ca 150.000 brutto, med 40%lønn første halvår, og 50% andre halvår. Går opp til 80% fra februar, fram til jeg er ferdig i august.

Sitter nå med 9-10.000 etter skatt med 50%, og går vel opp til rundt 13-14.000 neste mnd.

Noen som vet hvordan der er å ta et billån på 150.000,- med nedbetaling på 6-7år?

Evt 100.000,- over 5år?

Kalkulatorene på nettet virker ikke fordi de tar utgangpunkt i at jeg tjener 30.000,- i året, noe jeg gjorde da jeg begynte som lærling å jobbet 5mnd i 2009.

Kontakt en bank. Det er ikke bare hvor mye du tjener, men også hva du har av utgifter. Hvis du bor alene og leier en leilighet, og har mange andre faste utgifter (f.eks. nedbetaling av eventuelt studielån) vil det jo være mye vanskeligere å få lån enn om du tjener det samme men bor hjemme.

Lenke til kommentar

Evt 100.000,- over 5år?

Kontakt en bank. Det er ikke bare hvor mye du tjener, men også hva du har av utgifter. Hvis du bor alene og leier en leilighet, og har mange andre faste utgifter (f.eks. nedbetaling av eventuelt studielån) vil det jo være mye vanskeligere å få lån enn om du tjener det samme men bor hjemme.

Jeg bor hjemme, og eneste fast utgift er bil. Altså rundt 3000,- i mnd.

Lenke til kommentar

Err, kjipt problem med bilen nå. Skulle åpne den, og merket godt nok at håndtaket var frosset fast, men det har det ofte vært i vinter. Greit nok, fikk opp døren, satt meg inn og skulle lukke den... Men hva fan, den ville ikke smekke igjen.

Den saken som låser igjen døren går fint fram og tilbake, men det virker ikke som at den automatisk går tilbake når jeg lukker døren.

Er en Passat.

Hvor kaldt er det hos deg da? Du kan prøve å sette den inn i varme og se om det hjelper. Om ikke kan du jo ta det gamle kjerringtrikset og putte et par plastposer inni hverandre og fylle dem med varmt vann. Så holder du posen inntil dørlåsen noen minutter.

Det med varmt vann i poser, ble løsningen for min del! :D

Lenke til kommentar

Er en Passat.

Hvor kaldt er det hos deg da? Du kan prøve å sette den inn i varme og se om det hjelper. Om ikke kan du jo ta det gamle kjerringtrikset og putte et par plastposer inni hverandre og fylle dem med varmt vann. Så holder du posen inntil dørlåsen noen minutter.

Bra.

Dette skjer med mange biler. Sylinderen kan være halvfrossen og vrir seg ikke tilbake eller så smetter ikke dørhåndtaket på plass etter at du har åpnet døren (skjer ofte med min Skoda om vinteren).

Smøre med låsolje som defroster pleier også å hjelpe. PS. Har du sentrallås så husk å smøre låsesylinderen årlig. Plutselig må du bruke sylinderen av en eller annen grunn og da er det greit at den ikke sitter dønn :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er det noen som har peiling på disse tuning kittene?

http://www.bsr-tunin...produkter/t450/

Er det slik at det kan merkes på en EU kontroll? Hvordan gjør folk med godkjenning og sånn?

Prøver meg igjen. Noen som har erfaring med slik "trimming"?

Hvordan vil drivstoff forbruket set ut? Er det riktig at 1.8T motoren ble brukt i Audi TT?

Loven sier at du skal betale avgift når du øker effekten på motoren. Dette skal inn i vognkortet og du må bla opp effektavgift. Dessuten skal forsikringsselskapet vite om det.

Kilde: http://www.tv2underholdning.no/broom/dette-maa-du-vite-om-chiptuning-2834273.html

Har ikke noe erfaring med lignende selv, men vett at vist det skal gjøres riktig, er det noe herk :-)

Det er 1,8T som er brukt i Audi TT, men i forskjellige varianter med forskjellig effekt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Men hvordan vil en 1.8T fra en Passat takle det? Om det er stor risiko for at noe går skeis er det liksom liten vits i å gjøre det..

Som det står i samme artikkel, så kommer det an på turbo'ens tilstand, samt det er ikke anbefalt å gjøre på biler som er kjørt over 100 000km(vil tro enn kan ta dette litt med en klype salt).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Aha, fin artikkel det der. Ser at man skal være litt forsiktig med automatkasser.. Der dreit jeg fort i de planene gitt :p

At effekt blir for stor for automat kassa er jo en ting.

Hvor bra den vil fungere når bilen har en annen effekt, er jo også en ting.

Lenke til kommentar

Nå er jeg snart ferdig med lappen, og da er det jo greit med egen bil :)

Men trenger litt tips fra dere, ang kjøp. Jeg jobber for tiden på en matbutikk igjennom nav, så får bare 3500 i mnd. Men til høsten igjen tenkte jeg å begynne på skolen igjen. Men hvordan ville dere gjort det, fått en fast jobb nå og tatt opp lån? Eller begynt på skole til høsten igjen? Viss jeg begynner på skolen igjen har jeg bare råd til en billig bil, og da kan det jo fort komme opp i en stor sum uansett.

Hjelp?

Lenke til kommentar

Vurder behovet nøye. Står du der til høsten med en alt for dyr bil som stopper deg fra å begynne på skolen igjen så er det veldig dumt på sikt.

VG hadde en grei oppsumering av bruktbilkupp til oppunder 50k for noen dager siden:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10013297

Ville lagt såpass i det, og gått for en fornuftig og populær bil. Forutsigbart, og lettsolgt om det plutselig blir aktuelt.

Men vurder behovet nøye. Det bør ikke være noe så dumt som en bil som holder deg igjen fra å begynne på skolen igjen til høsten. Tror det kan være lurt å opprette en egen tråd angående framtidsplanene + få rådgivning ellers også. Tilfeldige råd fra folk i en biltråd er ikke akkurat det du bør basere sånne viktige avgjørelser på.

Fins vel flere her i tråden som bruker litt mer enn økonomien ellers skulle tilsi på bil. Følelsene kan gå litt på bekostning av fornuften.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er en Passat.

Bra.

Dette skjer med mange biler. Sylinderen kan være halvfrossen og vrir seg ikke tilbake eller så smetter ikke dørhåndtaket på plass etter at du har åpnet døren (skjer ofte med min Skoda om vinteren).

Smøre med låsolje som defroster pleier også å hjelpe. PS. Har du sentrallås så husk å smøre låsesylinderen årlig. Plutselig må du bruke sylinderen av en eller annen grunn og da er det greit at den ikke sitter dønn :)

Jeg spruter WD-40/5-56 inn i låsen og låsemekanismen hvis den begynner å kødde, smører den opp på sommeren og hvis det trengs. Det funker fjell!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...