Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Understell. Kommer an på modell du tenker på, men min så kan jeg ta fremre bærearmer fra 93-99 impreza, bak holder jeg på å montere travers fra en 01 modell STI, bakre travers fra impreza 93-07 passer på foresteren min, bærearmer bak har jeg fra en pre 99 STI, har tenkt å bytte til 04 STI bærearmer med tiden, spindler foran og bak er bolt on fra impreza med samme motor, jeg har STI drivverk, så jeg har STI spindler.

Så det meste av understell ;)

Ah, vet du om understellet har blitt endret mye på 98-02 modellene?

Blir nok mest trolig en 99 på meg. Har alle turbo eller er det noen spesielle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke akkurat prat om bilnyheter, men ettersom jeg tipper det er mange bilinteresserte (med og uten bil) her..

Hvor er det man kan få/får billigst bilforsikring?

Håper på svar.

God helg.

 

Sjekke rundt med de forskjellige selskapene, betale helvettes dommer i begynnelsen, og kjøre skadefritt og få prosenter. Evt trikse og mikse litt hvis du kjøper gjennom bilselger..

Lenke til kommentar

Ah, vet du om understellet har blitt endret mye på 98-02 modellene?

Blir nok mest trolig en 99 på meg. Har alle turbo eller er det noen spesielle?

 

Tenker du 98-02 forester, så er understellet det samme. Eneste forskjellen på 98-99 og 00-01 forester er at 00-01 har plast frontlykter, annerledes panser, grill, litt annen design på fangere og skjørter, baklykter som "går inn i bakluken" og en litt mer kresen ECU som ikke er like glad i endringer i feks turbotrykk.

 

Er kun S turbo som har turbo, samt av de nyere så heter turbomodellene XT.

Lenke til kommentar

Ikke akkurat prat om bilnyheter, men ettersom jeg tipper det er mange bilinteresserte (med og uten bil) her..

Hvor er det man kan få/får billigst bilforsikring?

Håper på svar.

God helg.

 

Kommer jo an på hva slags bil og forsikringstype (ansvar vs delkasko vs full kasko)

 

f.eks. flytta nylig en ansvarsforsikring fra DNB Skade, til Vardia, og sparte kr.850/året

 

https://www.vardia.no/privat

 

(velg beregn pris manuelt) (og huk vekk alt fordyrende, som fører- og passasjer forsikring etc.)

 

Nemi forsikring virker også rimelig (men igjen, avhengig av type bil, alder, bonus, osv.)

 

https://www.nemiforsikring.no/?gclid=CLDeyJPSnrsCFYNf3godwhUASg

Lenke til kommentar

Statistikk gir nok en viss pekepinn, men som all statistikk, altså uansett tema, har denslags vel en tendens til å ikke få med seg nyanser?

 

Selve undersøkelsen er iflg. artikkelen basert på teknisk tilstand på EU-kontroll.

 

Et moment kan være at "krem-merke" eierne generelt kanskje bruker mye forhandler/verksted og service i tiden mellom eu-kontroll tidspunktene, mens "medium familie-bil" eieren lar tingen skure litt lengre og håper at regninga ikke blir for høy i forbindelese med eu-kontroll?

 

Egentlig burde undersøkelsen også kartlegge hvor mye penger som er brukt i samme tidsrom, på service og rep/vedlikehold, men det gjøres jo ikke (så vidt jeg har fått med meg?)

 

Et annet moment er daglig bruksmønster. Hvor ofte ser vi ei Porsche 911 og lignende, med campingvogn på slep, i barnehagen hver morra, i havna på vår/høst med båthenger, eller på humplete skogsveier til hytta? eller som pendler-bil osv.?

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Fet bil VegardBS kunne tenkt meg den selv her jeg sitter og ser på biler i den prisklassen, men jeg skal ikke gå inn i noen budkrig med deg ;)


Tror jeg kommer til og havne på saab eller merce stasjonsvogn..

Edit: Ser at det er mulig og chippe saab sin 150hk til 220, jøss..

Endret av SKAÐI
Lenke til kommentar

Edit: Ser at det er mulig og chippe saab sin 150hk til 220, jøss..

Fult mulig det ja. Bør dog ha en bil i god teknisk stand før man gjennomfører noe slikt.

Er grunnet at det er turbo-motor at du får det til. Kjøper du modellen uten turbo kan du se langt etter 220 hk. I tillegg er Saab's 2 litere på 150 hk "nedtrimmet" fra 180 hk.

Vurderer selv å gjøre det på min til sommeren, men til ca. 200 hk. Noe mer en det på en forhjulstrekker ser jeg ikke på som fornuftig.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Fult mulig det ja. Bør dog ha en bil i god teknisk stand før man gjennomfører noe slikt.

Er grunnet at det er turbo-motor at du får det til. Kjøper du modellen uten turbo kan du se langt etter 220 hk. I tillegg er Saab's 2 litere på 150 hk "nedtrimmet" fra 180 hk.

Vurderer selv å gjøre det på min til sommeren, men til ca. 200 hk. Noe mer en det på en forhjulstrekker ser jeg ikke på som fornuftig.

 

Ja, er klar over det med turboen :) Skal dobbeltsjekke når jeg først kjøper at eier ikke bare lurer meg ;)

Tenker jeg legger rundt 50+- lapper i bilen, får en som ikke har gått så altfor langt. Er det bsr du kommer til og bruke eller ? "Gamle" bilen min var en Alfa med 150 turbodisel, og etter og ha hatt så grei motor kommer jeg aldri til og ha mindre igjen. Går jo faktisk ann og kjøre forbi i norge med en slik motor..

Lenke til kommentar

Fult mulig det ja. Bør dog ha en bil i god teknisk stand før man gjennomfører noe slikt.

Er grunnet at det er turbo-motor at du får det til. Kjøper du modellen uten turbo kan du se langt etter 220 hk. I tillegg er Saab's 2 litere på 150 hk "nedtrimmet" fra 180 hk.

Vurderer selv å gjøre det på min til sommeren, men til ca. 200 hk. Noe mer en det på en forhjulstrekker ser jeg ikke på som fornuftig.

Hadde en 05 Golf GTI med 260hk. Det var veldig moro når bilen hadde kommet i gang. Men på våt asfalt og bånn gass i første og andre gir var det bare hjulspinn.

 

Som du sier, forhjulstrekk og mye effekt fungerer ganske dårlig.

Lenke til kommentar

Tipper det var villt mye med momentstyring og..? :p

Mindre enn man skulle trodd. Men det var ingen vits i å gi bånn gass i første gir fra bunn av.

 

Må for øvrig si meg ganske imponert over 2.0 TFSI motoren. Det er drag hele veien fra bunn og nesten til topps, samt veldig lite turbolag.

Lenke til kommentar

Ja, er klar over det med turboen :) Skal dobbeltsjekke når jeg først kjøper at eier ikke bare lurer meg ;)

Tenker jeg legger rundt 50+- lapper i bilen, får en som ikke har gått så altfor langt. Er det bsr du kommer til og bruke eller ? "Gamle" bilen min var en Alfa med 150 turbodisel, og etter og ha hatt så grei motor kommer jeg aldri til og ha mindre igjen. Går jo faktisk ann og kjøre forbi i norge med en slik motor..

Kommer nok til å gå for Maptun. Etter hva jeg har lest på de norske og svenske Saab-forumene så er visst Maptun mer populært.

Det aller beste er nok Hirsch Performance, men da er det fort dobling av prisen.

Lenke til kommentar

Kommer nok til å gå for Maptun. Etter hva jeg har lest på de norske og svenske Saab-forumene så er visst Maptun mer populært.

Det aller beste er nok Hirsch Performance, men da er det fort dobling av prisen.

 

Ja, etter endel googling har jeg kommet fram til det samme. Kjipt at jeg ikke eier en bruker på saabturboclub, og at det koster 300kr og innmelding tar dødslang tid. Skulle likt og lest meg litt mer opp på rundt dette.. Men men..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...