Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Status (dvs emblemet på panseret) har mest å si i dag. En godt utstyrt 2014 modell Octavia er så å si på nivå med en ny, dyr Audi. Det er nesten bare "imaget" du betaler mer for.

 

Tjaaa. Jeg tør påstå at det er forskjell på ny, dyr Audi og Skoda Octavia. Bedre seter, lydisolering blant annet.

Endret av oOF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(Og for ordens skyld: Bosch leverer vel så mye til biler i dag at de snart burde være et eget bilmerke på tvers av fabrikat)

I dag? Sånn har det vært i mange tiår.

 

 

Status (dvs emblemet på panseret) har mest å si i dag. En godt utstyrt 2014 modell Octavia er så å si på nivå med en ny, dyr Audi. Det er nesten bare "imaget" du betaler mer for.

Tåpelig. Det er ikke nesten bare imaget du betaler for, det er mye mer. Kjørekomfort, støyisolering, bruk av materialer, opplevd kvalitet, utseende for å nevne noen punkter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Biljakten fortsetter, skal innom Møller VW i dag og høre om jeg kan få et endra bedre tilbud på Golf enn jeg allerede har fått på A3.
Begge forhandlere er Møller, så regner med de kan gi de samme rabattene.

Ellers så blir det og låne denne litt i morgen: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44445631

Har ikke prøvd 1.2 TSI med 105hk eller med autolat tidligere.

Lenke til kommentar

ISOfix foran

Hmm, jeg hadde dette på den forrige bilen, men ble fortalt av BMW-forhandleren at de ikke lenger tilbyr isofix i passasjersetet pga lovendringer. Dette var altså med all sannsynlighet en løgn. Jeg savner å ha barnesetet foran av flere grunner. Det er jo i utgangspunktet koselig å ha små'n fremme i bilen, det var mye lettere å ta på setebeltet, og uten barnesete bak var det veldig lett å legge ned setene når det var behov for mer plass.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Iforhold til Vag diskusjonen: det er billigere å produsere EN type del enn mange. Dette er blitt mer og mer vanlig, så bilprodusenter har gjerne bare to-tre utgangsplattformer og mest mulig like deler.

 

Folk tror Audi er premiumbil fordi prisen er premium. Det er folkevogn det og, golf med ringer ;-)

Selv om de har mye av de samme delene trenger det ikke å bety at de er like gode.

 

Riktignok er nok det minst forskjell i kompaktklassen og nedover.

Lenke til kommentar

Jeg ser at man får adaptiv cruisecontrol, adaptiv bi-xenon, driving mode selection, elektrisk bakluke, automatisk lysassistent, nøkkelfri adgang, ISOfix foran og isskrape i tanklokket på en Octavia i dag.

 

Hvilke teknologiske nyvinninger synes du Octavia mangler, Snylter? Eller er du så lite informert over hvor langt Skoda har kommet i dag takket være Volkswagen at du tviholder på gamle fordommer og Skodavitser?

 

(Og for ordens skyld: Bosch leverer vel så mye til biler i dag at de snart burde være et eget bilmerke på tvers av fabrikat)

 

Jada, alt sammen er hyllevare..

Men hvor er det de lanserer nye tekniske løsninger først? Skoda eller Audi?

Fikk Audi eller Skoda mulighet for Xenon først? Fikk Audi eller Skoda LED-lys først? Fikk Audi eller Skoda DSG først? Eller adaptiv cruisekontroll? Lysassistent, keyless, osv?

Jeg tenker du finner ut at svaret i de fleste tilfellene her er at Audi fikk tilgang på det først, så når Audi hadde hatt det et år eller to ble det tilgjengelig på Skoda.. Det er normalen i bilverdenen at de mer eksklusive merkene får utstyret først, så kommer det i billigbilene noe senere.

 

En annen vesentlig forskjell på Audi og Skoda er også at Audi finnes med ordentlige motorer, det kan man ikke si om Skoda i dag.

Eksempelvis får man ikke Skoda Octavia med mer enn 180hk i kombinasjon med 4x4

Audi A4 får man med bortimot 100 hk mer..

 

En enkel ting Skoda ikke har i Octavia ut fra hva jeg finner er ventilerte seter, dette har Audi.. Ingen nyvinning akkurat, men fortsatt noe som skiller de to.

Jeg følger ellers ikke så mye med på hvilke nyvinninger de har for tiden, da jeg uansett ikke kommer til å velge noe fra VAG som min neste bil..

 

Det er en typisk norsk vrangforestilling at Volkswagen er i nærheten av noen tysk premiumklasse...

 

Det har du rett i, men de er heller ikke helt nede i økonomisegmentet Skoda er i.

 

Iforhold til Vag diskusjonen: det er billigere å produsere EN type del enn mange. Dette er blitt mer og mer vanlig, så bilprodusenter har gjerne bare to-tre utgangsplattformer og mest mulig like deler.

 

Folk tror Audi er premiumbil fordi prisen er premium. Det er folkevogn det og, golf med ringer ;-)

 

Du viser så helt tydelig din mangel på innsikt her.

Det er større forskjeller enn som så mellom Audi og VW.

Det var riktignok noen modeller på slutten av 90-tallet der det i stor grad var slik (A3 vs Golf), men i dag er det ikke lenger slik.

Lenke til kommentar

 

Jada, alt sammen er hyllevare..

Men hvor er det de lanserer nye tekniske løsninger først? Skoda eller Audi?

Fikk Audi eller Skoda mulighet for Xenon først? Fikk Audi eller Skoda LED-lys først? Fikk Audi eller Skoda DSG først? Eller adaptiv cruisekontroll? Lysassistent, keyless, osv?

Jeg tenker du finner ut at svaret i de fleste tilfellene her er at Audi fikk tilgang på det først, så når Audi hadde hatt det et år eller to ble det tilgjengelig på Skoda.. Det er normalen i bilverdenen at de mer eksklusive merkene får utstyret først, så kommer det i billigbilene noe senere.

 

En annen vesentlig forskjell på Audi og Skoda er også at Audi finnes med ordentlige motorer, det kan man ikke si om Skoda i dag.

Eksempelvis får man ikke Skoda Octavia med mer enn 180hk i kombinasjon med 4x4

Audi A4 får man med bortimot 100 hk mer..

 

En enkel ting Skoda ikke har i Octavia ut fra hva jeg finner er ventilerte seter, dette har Audi.. Ingen nyvinning akkurat, men fortsatt noe som skiller de to.

Jeg følger ellers ikke så mye med på hvilke nyvinninger de har for tiden, da jeg uansett ikke kommer til å velge noe fra VAG som min neste bil..

 

 

Det har du rett i, men de er heller ikke helt nede i økonomisegmentet Skoda er i.

 

 

Du viser så helt tydelig din mangel på innsikt her.

Det er større forskjeller enn som så mellom Audi og VW.

Det var riktignok noen modeller på slutten av 90-tallet der det i stor grad var slik (A3 vs Golf), men i dag er det ikke lenger slik.

Trenger heldigvis ikke så mye Innsikt da jeg har fulgt med. I 2011 gjorde Vag et inngrep i produksjonen for å følge andre store produsenter. De valgte da å basere volumsalget sitt på standariserte deler, merk ordet volumsalg.

 

Dette resulterte i ganske mye kritikk da skoda,vw, seat og audi brukte samme motorer, girkasser, understell og aksler. Sett så på noen ventilerte seter og et annet skall. Voila. Dette er det blitt mer av til tross for vrangforestillingene dine.

 

At du får større motorer og mer ekslusive deler i topputstyrte audier er nå så, det er ikke der volumet ligger min venn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...