Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hva Audi tenkte på når de designet håndbrekket på A3 8P... Se bilde. Håndbrekket går omtrent rett opp og krasjer dermed i armlenet. Utrulig irriterende.

 

Armrest.jpg

 

Er tilsvarende i Passaten min og sikkert flere VAG biler, for min del som ikke bruker håndbrekket gjør det ikke noe. Og for de som bruker det når de skap parkere, ser jeg heller ikke problemet.

 

Var verre med Peugeoten jeg kjørte i Frankrike, der ble det nesten konflikt mellom giret og armlenet. Måtte trekke det tilbake når jeg skulle kjøre litt aktivt.

Lenke til kommentar

Tenkte ikke over dette da jeg prøvde A3 1,2 forleden, men brekket bruker jeg bare når jeg parkerer så det er ikke så ofte.. Jeg for min del hater elektriske håndbrekk som blir mer og mer vanlig. Hvordan skal jeg få ut ræva på en gnager nå???

 

Når jeg "sladdet" med V50 til mindre foreldre, så var det av med ESP. Ta en litt stor, brå sving og gasse på, da gikk som regel ræva ut. Men var ikke lenge det varte... :|

Lenke til kommentar

Det er heller ikke noe stort problem for meg, jeg bruker heller ikke brekket noe særlig. Men synes i utgangspunktet at det er feil at man må vippe opp armlenet for å ha på brekket. Koppholderen er forsåvidt elendig også. Den er jo under armlenet, så er ikke plass til en brusflaske med mindre den er liggende eller armlenet oppreist. Er riktig nok vant til god koppholder fra Hyundai Coupe. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Synes den er ganske nøytral :hmm:

 

Edit:

Ny Nissan, synes denne er fet, blir nok ikke så drøy men gleder meg til å se denne på veien. Fikk litt C10 Skyline-assosiasjoner?

 

1399095_562935610450079_562447510_o_zpsc

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Endelig fått slått sammen en video med Donkervoorten:

 

Den gikk gjennom kontroll hos biltilsynet uten problemer, og er offisielt den første Donkervoorten i Norge! Hadde dårlig tid med å sette opp kameraene, og det er en vifte eller noe som prøver å stikke av noe sted så lyden er ikke helt top notch. Det morsomme er ved 5:20, 8:00, 11:15 og 18:30.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Vet det er mange her som gjør litt småfiks på bilene sine, og på den måten er flinke til å sveise. Dro fram det gamle sveiseapparatet etter farfar og prøvde å sveise litt i dag. Her er resultatet:

20131123_154443_zps464f7329.jpg

 

Hvordan ser det ut? Ble litt kluss i ene enden, da jeg måtte punkte den fast der. Hva kan jeg gjøre bedre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Endelig fått slått sammen en video med Donkervoorten:

 

Den gikk gjennom kontroll hos biltilsynet uten problemer, og er offisielt den første Donkervoorten i Norge! Hadde dårlig tid med å sette opp kameraene, og det er en vifte eller noe som prøver å stikke av noe sted så lyden er ikke helt top notch. Det morsomme er ved 5:20, 8:00, 11:15 og 18:30.

Det der så kaldt ut :wee: Fet bil!

Lenke til kommentar

Vet det er mange her som gjør litt småfiks på bilene sine, og på den måten er flinke til å sveise. Dro fram det gamle sveiseapparatet etter farfar og prøvde å sveise litt i dag. Her er resultatet:

http://s1168.photobucket.com/user/SuperSaxy/media/20131123_154443_zps464f7329.jpg.html][img=http://i1168.photobucket.com/albums/r487/SuperSaxy/20131123_154443_zps464f7329.jpg

 

Hvordan ser det ut? Ble litt kluss i ene enden, da jeg måtte punkte den fast der. Hva kan jeg gjøre bedre?

Du burde forsøke å holde et jevnere tempo når du mater fremover. Det burde vært bedre rengjort helt nederst. Man ser urenheter i slagg/sveis.

 

I starten har du ikke fylt sveisen helt ut til kanten. Her kan du prøve, etter du har tent tråden/pinnen, å gå litt mot kanten får å få sveist helt ut, før du begynner å mate nedover.

 

Ellers er jeg litt usikker på om det kanskje skulle vært litt mer strøm. Men vanskelig å bedømme ut i fra det ene bildet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Du burde forsøke å holde et jevnere tempo når du mater fremover. Det burde vært bedre rengjort helt nederst. Man ser urenheter i slagg/sveis.

 

I starten har du ikke fylt sveisen helt ut til kanten. Her kan du prøve, etter du har tent tråden/pinnen, å gå litt mot kanten får å få sveist helt ut, før du begynner å mate nedover.

 

Ellers er jeg litt usikker på om det kanskje skulle vært litt mer strøm. Men vanskelig å bedømme ut i fra det ene bildet.

Takker :)

Er et gammelt pinneapparat fra DECA tror jeg. Planen er å etterhvert gjøre litt småfiks på biler, men har lest at pinneapparater ikke er gode på å sveise i tynt stål. Kan man for eksempel fikse karosseripaneler med et slikt sveiseapparat?

 

Skal jeg holde et jevnere tempo, eller raskere? Prøvde raskere, men da ble ikke sveisen særlig holdbar. Litt mer strøm er kanskje en god ide da ja. Jeg klarte heler ikke å smelte sammen platene på undersiden, tyder dette på for lite strøm?

Lenke til kommentar

Takker :)

Er et gammelt pinneapparat fra DECA tror jeg. Planen er å etterhvert gjøre litt småfiks på biler, men har lest at pinneapparater ikke er gode på å sveise i tynt stål. Kan man for eksempel fikse karosseripaneler med et slikt sveiseapparat?

Jeg har aldri prøvd pinneapparat på tynne plater. Mye av årsaken er at alle andre som har gjort dette anbefaler å ikke bruke pinner til å sveise på slikt. Av den grunn har jeg automatisk brukt det gode gamle Vikingapparatet mitt når jeg har sveiset på sånt.

Tror nok mye av årsaken til akkurat dette er at man gjerne punktsveiser på karosseri for å unngå at platene slår seg, samtidig som man minsker sjansen for å brenne hull.

Å punktsveise med pinne er (trolig) en mer tungvind prosesss enn hva punktsveising er med trådapparat eller TIG.

 

Skal jeg holde et jevnere tempo, eller raskere? Prøvde raskere, men da ble ikke sveisen særlig holdbar. Litt mer strøm er kanskje en god ide da ja. Jeg klarte heler ikke å smelte sammen platene på undersiden, tyder dette på for lite strøm?

Prøv å holde et jevnere tempo ja.

Det kommer jo litt an på tykkelsen på plata. Men slik det ser ut til å være på bildet så har du nok brukt for lite strøm.

 

Tykkelsen på platen, hvilke elektroder bruker du og hva står apparatet på?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Gul 6013, er sikkert over ti år gamle. Vanskelig i si eksakt hva apparatet står på, skalaen er veldig grov, men vil tippe 85-90.

Platen er snaue 7mm tykk.
Det står noe om diameter på esken til elektronene en tabell, dette må vel være diameteren av elektronene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...