Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Hvordan er SUV sammenlignet med sedan firehjulstrekk på vinterføre? Jeg leste en artikkel der de påsto at SUV er mye oftere utsatt for ulykker enn andre. Det er utrolig mange i Oslo som kjører SUV. Syns det er litt ulogisk siden det er Oslo, Kanskje de bor på Holmenkollen.

Folk tror at SUVer har sitter bedre på veien enn "vanlige" biler, og enda verre; tror de bremser bedre enn de også. Ikke rart de kjører av veien da ...

 

Uansett, nattens lille historie:

I natt var det en idiot i en Toyota Carina II som kjørte foran meg i en sving i en oppoverbakke. Føret var av det veldig glatte slaget, men i stedet for å gå rett frem - som en normal fremhjulsdreven bil ville gjort med for stor fart - klarte han å få en vanvittig sleng på rumpa. Og han slet og herjet med å komme seg på rett kjøl igjen, mens jeg sto helt i ro og ventet en stund. Ingen tvil om at caps-jyplingen som kjørte skulle imponere hun med piercing i øyebrynet og Volvo Trucks-jakke som satt på med en håndbrekkssladd opp svingen.

 

Han fikk et velfortjent trykk på hornet og V-tegnet (ikke 'V' for victory, nei) fra meg i det jeg smatt inn førstegir og sørget for at alle fire hjula sammen jobbet for å peise forbi han. Aner ikke hvor han ble av etter det, men jeg såg ikke mye til den hjemmelakkerte Toyotaen i speilet i hvert fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er litt trist med de fleste av "firehjulstrekkerne" i dag er jo at de i praksis er tohjulstrekkere. Det er jo ikke før man begynner å spinne at de to andre hjula kobler inn, og da mister man jo fordelen av kjøreegenskapene som permanent firehjulsdrift tilbyr.

Hadde Haldex i Volvoen, et liknende system. Det var helt superbt. Du har AWD i første, så bruker den noen millisekunder i andre på å finne ut om den skal fortsette med det eller ikke. Tok opp til 2 min før den koblet ut igjen når jeg kjørte hardt ut fra kryss nå på vinteren, skulle tro den fikk angst :p

Lenke til kommentar

Hvordan er SUV sammenlignet med sedan firehjulstrekk på vinterføre? Jeg leste en artikkel der de påsto at SUV er mye oftere utsatt for ulykker enn andre. Det er utrolig mange i Oslo som kjører SUV. Syns det er litt ulogisk siden det er Oslo, Kanskje de bor på Holmenkollen.

Uansett, nattens lille historie:

I natt var det en idiot i en Toyota Carina II som kjørte foran meg i en sving i en oppoverbakke. Føret var av det veldig glatte slaget, men i stedet for å gå rett frem - som en normal fremhjulsdreven bil ville gjort med for stor fart - klarte han å få en vanvittig sleng på rumpa. Og han slet og herjet med å komme seg på rett kjøl igjen, mens jeg sto helt i ro og ventet en stund. Ingen tvil om at caps-jyplingen som kjørte skulle imponere hun med piercing i øyebrynet og Volvo Trucks-jakke som satt på med en håndbrekkssladd opp svingen.

 

Han fikk et velfortjent trykk på hornet og V-tegnet (ikke 'V' for victory, nei) fra meg i det jeg smatt inn førstegir og sørget for at alle fire hjula sammen jobbet for å peise forbi han. Aner ikke hvor han ble av etter det, men jeg såg ikke mye til den hjemmelakkerte Toyotaen i speilet i hvert fall.

 

De i min alder har en tidens til å kjøre en god del fortere når andre er i bilen.

 

 

Jeg fikk gjennomgå av storebror i går, siden jeg kjørte inn til innkjørselen min uten å måke brøytekanten bort først. Han sa han aldrig hadde gjort noe sånt hadde det hvert hans bil. Men jeg har kjørt igjennom tusen slike brøytekanter som er enda større plassert foran rundkjøringer. De dukker opp når brøytebilen akkurat har brøyta i en sirkel, de fleste stopper vel ikke opp før rundkjøringen og begynner å spa? Er disse brøytekantene skadelige for bilen? Det er løssnø, men det er ofte MYE.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at det kan ligge store isklumper og lignende under, og det er jo kjedelig å kjøre rett på. Kan også være veldig tettpakket snø som kan bli ordentlig hard, så det er lurt å være forsiktig.

 

Selv er jeg opplært til at man skal unngå dammer, fordi når mamma tok sertifikatet sitt mens de bodde i Afrika ble de lært til at man aldri skulle kjøre i dammer, fordi de kunne godt være et par meter dype. Var jo ikke allverdens kvalitet på veiene der nede.

Lenke til kommentar

Men man må ha ganske stor fart før isklomper har mye effekt. Kjørte i en fjellvegg da jeg skulle parkere for littsiden, da fikk jeg et mikroskopisk hakk mindre enn et steinsprut. Kjørte også på en stein, men da fikk jeg et helt annet merke i frontleppa. Måtte bytte hele front fangern og 2 radiatorer. Men fronten så igrunn ganske ok ut, forhold til at den steinen var et ganske kraftig smell.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Litt smaksak dette. De fleste synes at TomTom er enklere i bruk enn Garmin, men det kan sikkert variere med versjon av operativsystem.

 

Selv har jeg brukt TomTom på Windows Mobile-telefon i 4-5 år, og har satt meg godt inn i mulighetene som ligger i TomTom-systemet. Har brukt gratis fotoboks- og POI-baser fra tomtom-forum (http://www.mamut.net/nystul/subdet20.htm), fargeskjema, bilsymboler og lyder fra TomTomHome, alt funker fint. Enkelt å installere flere kart, har kjørt mye i både Europa og USA med TT på WM som eneste GPS. MapShare gir deg enkle og gratis kartoppdateringer uten at du må kjøpe nye så ofte. Før jeg oppgraderte sist, hadde Europakartet mitt over 20.000 gratis MapShare-oppdateringer.

Lenke til kommentar

Hmm, ja. Hvilken GPS vil være lettest og bruke får førstegangsbruker?

Årker ikke og ha en GPS som jeg må koble til pc i ny og ne får og få ditt og datt.

 

Trenger bare en som viser fotobokser, køer, etc

 

Må si jeg syns TomTom go live 1000 evt 1005 virker genialt med det live greiene

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

BMWcoupeftw: For at en GPS skal være nyttig må man oppdatere den med jevne mellomrom, og det betyr å måtte koble den til pcen. Med TomTom er dette veldig lett, man bare putter GPSen i dockingstasjonen og slår den på, bekrefter at man skal koble til pcen, og så starter TomTom-programmet hvor man kan oppdatere alt på en gang. Grunnen til at man må oppdatere er fordi veier endrer seg konstant, gatenavn endres, mapshare (hos TomTom) fikser mange småting som andre brukere har rettet (slik at du unngår å bli ledet inn i en blindgate, en enveiskjørt gate osv.), fartsgrenser endrer seg (hvis man har varsling på det), fotobokser blir flyttet, osv... En GPS er som regel brukbar om man ikke har oppdatert den på et år, men om du skal reise langt er det alltid smart å oppdatere først!

Lenke til kommentar

Ja, står mellom Tomtom go live 1000 og 1005 nå.

Er det virkelig bare skjermen som er forskjell??

 

Ser TomTom go live 1000 koster bare 1500kr på elkjop, mens 1005 koster 2700

 

EDIT:

 

Kjøpte meg TomTom go live 1000 idag :D svært fornøyd

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Gratulerer, BMWcoupeftw! :)

 

Hvis du har tid og ork, ville det vært artig om du skrev en kort anmeldelse av bilen på forumet. :)

 

Takk

 

Hehe ja, får se om jeg gidder det. Får kun prøvd den på ordentlig vinterføre ettersom vi skal til hytten med den.

 

Er en Xdrive30d 211hk med M eksteriør, sort inni og utvendig med skinn seter ofc:)

Lenke til kommentar

Err, kjipt problem med bilen nå. Skulle åpne den, og merket godt nok at håndtaket var frosset fast, men det har det ofte vært i vinter. Greit nok, fikk opp døren, satt meg inn og skulle lukke den... Men hva fan, den ville ikke smekke igjen.

Den saken som låser igjen døren går fint fram og tilbake, men det virker ikke som at den automatisk går tilbake når jeg lukker døren.

 

Noe som har røket her, eller har det bare frosset fast?

Er en Passat.

Lenke til kommentar

Err, kjipt problem med bilen nå. Skulle åpne den, og merket godt nok at håndtaket var frosset fast, men det har det ofte vært i vinter. Greit nok, fikk opp døren, satt meg inn og skulle lukke den... Men hva fan, den ville ikke smekke igjen.

Den saken som låser igjen døren går fint fram og tilbake, men det virker ikke som at den automatisk går tilbake når jeg lukker døren.

 

Noe som har røket her, eller har det bare frosset fast?

Er en Passat.

 

Hvor kaldt er det hos deg da? Du kan prøve å sette den inn i varme og se om det hjelper. Om ikke kan du jo ta det gamle kjerringtrikset og putte et par plastposer inni hverandre og fylle dem med varmt vann. Så holder du posen inntil dørlåsen noen minutter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...