Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Har folk blitt enige om det er greit for turboen å kjøre uten BOV?

Er vel alltids eksempler på folk som har kjørt i flere år uten BOV uten tull, og noen som kjører i et par dager og får turbohavari.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Popoff og blowoff er ikke det samme ;-) Popoff brukes i motorsport for å hindre at noen kjører med mer enn tillatt trykk, og åpner hvis trykket går over innstilt trykk slik at de ikke skal dra fordel av det.

 

Har vært flere lange diskusjoner her inne om det er sunt eller ikke å kjøre uten dumpventil. Den gamle turboen min er slarkete bevis på at det ikke er sunt.

Lenke til kommentar

Har en teori om at det avhenger av turboen også. En turbo med hus og sotvifte av et metall tåler det nok bedre, skikkelige lagere gjør det nok enda greiere. Har en turbo fra Skyline R34 på min, den har keramiske lagre og er lagt av masse lette greier for rask spool. Den tåler ikke å kjøre uten dump, eller høyt trykk.

Lenke til kommentar

 

Fikk demonstrert en del slike funksjoner i fjor sommer, blant annet autobrems og automatisk unnamanøver dersom det er for sent å bremse - gitt at motsatt felt er ledig. Er smått ubehagelig å være med i slike tester, faktisk. Man er helt forberedt på at det smeller, selv om man "vet" at det ikke gjør det. Selve nedbremsingen kan være ganske hard i seg selv. [...]

 

Har samme på foreldrene mines XC60 som fikk prøvd seg i fjor sommer når jeg var på vei fra Trondheim til Vega. [..]

Godt å høyre. Eg sat faktisk og tenkte på kor ubehageleg det måtte vera for dei som sat på og nettopp tenkje slik: "vi kjem til å krasje... men eg veit ikke kjem til å gjera det på same tid". Morosamt at du skulle nemne det!

 

Må vedkjenne at det er moro at systemet ser ut til å fungere enn så lenge.

Lenke til kommentar

Har en teori om at det avhenger av turboen også. En turbo med hus og sotvifte av et metall tåler det nok bedre, skikkelige lagere gjør det nok enda greiere. Har en turbo fra Skyline R34 på min, den har keramiske lagre og er lagt av masse lette greier for rask spool. Den tåler ikke å kjøre uten dump, eller høyt trykk.

Jeg ser for meg at en kulelagerturbo får mer problemer enn en oljelagret turbo/glidelager da olja er litt mer fleksibel enn ett kulelager :-P

 

Men er ikke før man kjører syke trykk at tilbakeslaget blir så kraftig at det kan bøye ting og tang..

 

Er litt fristet til å kjøre uten dumpventil, eller med stram fjær på min bil så den ikke åpner på lave trykk, som ikke er like skadelige men åpner på maks trykk

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Drit i lyden. Bruk heller tid, energi og penger på å ha en strøken bil. ;)

Må først skaffe meg bil, jobber med å overbevise de som har navnet sitt på kontoen min og de som tross alt må stå for forsikringen :tease:

 

Hah du kjører HKS SSQV, ja.. Den hadde jeg ikke på lenge før jeg bytta tilbake til Turbonetics Raptoren min. Den lager bare en vosh lyd(luft som slippes ut fort lyd) :-P ikke noe plystre, kvitre etc.

GFB deceptor er jo også en stille ventil, kan sette på en trompet for å få den til å lage mer lyd

Nææh, ikke jeg men stort sett alle som kjører turbobil har det :p HKS-ventilen blir litt tacky.

 

Noe annet som er tacky:

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...