Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg regner med at jeg finner mye BMW-kompetanse her inne.

 

Hva tenker dere om E39 når det kommer til hvor langt den har gått. Hvordan er de når de begynner å tippe over 200000km med gubbekjøring?

 

Ville ikke tro det er noe problem. Kommer jo litt ann på hvordan serviceheftet ser ut da.

 

Min har gått 254.000km og fungerer heeelt perfekt! Pappa sier min girer bedre enn hans Peugeot 508, '11-'12. Og finner ingen kvitteringer på at det er byttet girkasse eller motor. Og den har gått som "gubbebil" fra 2003 når den kom til Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ville ikke tro det er noe problem. Kommer jo litt ann på hvordan serviceheftet ser ut da.

 

Min har gått 254.000km og fungerer heeelt perfekt! Pappa sier min girer bedre enn hans Peugeot 508, '11-'12. Og finner ingen kvitteringer på at det er byttet girkasse eller motor. Og den har gått som "gubbebil" fra 2003 når den kom til Norge.

 

 

Glimrende. Jeg sitter å ser på noen E39er med et budsjett på 50-70k, og de har som regel gått et stykke.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=45105088

Den har 156K kilometer, og jeg kunne lett gått for en slik. Men så tenker jeg at jeg kan få en 2001 MR2 som knapt har tippet 100K kilometer til samme pris.

Lenke til kommentar

De har kronisk knirking i bakstillingen, eneste jeg vet om. E39 Touringen som jeg kjører rundt i nå knirker som besatt i bakstillingen :p

 

Var visst en på bimmers.no som hadde skrudd av begge hjulene bak og sprayet alle foringene med WD40 i 1-2 måneder i strekk og først da hadde knirken gitt seg :p

Lenke til kommentar

Knirking er ikke så ille. Jeg er mer redd for rust, struktursvikt og alvorlig motorhavari. Jeg vet at E39 skal ha noen småproblemer, og at min mor sin gamle 520 fra 96 hadde en god del problemer før hun solgte den, der blant annet støtdempere ga seg, ratt og brems ble slarkete og den var dårlig å starte. Jeg tror derimot den begynte å nærme seg 300K og vel så det.

Lenke til kommentar

 

 

Glimrende. Jeg sitter å ser på noen E39er med et budsjett på 50-70k, og de har som regel gått et stykke.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=45105088

Den har 156K kilometer, og jeg kunne lett gått for en slik. Men så tenker jeg at jeg kan få en 2001 MR2 som knapt har tippet 100K kilometer til samme pris.

 

 

Ville heller valgt en facelift som har gått litt mer, enn en preface. Jeg har ikke kjørt preface, men han jeg kjøpte bilen av hadde kjøpt seg en E39 preface og savnet faceliften som bare det!

 

Tror faceliften er bedre lydisolert(Hvertfall det forrige eier sa etter han hadde kjøpt en preface). Bedre motor. Orginal fangeren foran og lyktene ser MYE bedre ut på faceliften.

Lenke til kommentar

 

 

Ville heller valgt en facelift som har gått litt mer, enn en preface. Jeg har ikke kjørt preface, men han jeg kjøpte bilen av hadde kjøpt seg en E39 preface og savnet faceliften som bare det!

 

Tror faceliften er bedre lydisolert(Hvertfall det forrige eier sa etter han hadde kjøpt en preface). Bedre motor. Orginal fangeren foran og lyktene ser MYE bedre ut på faceliften.

 

Skal holde det i tankene. Takk for tips. :)

 

Noen andre ting jeg burde se etter?

Lenke til kommentar

Leste rundt på Bimmers wiki og andre sider før jeg kjøpte min, og det som virket å gå igjen var at vannpumpa havarerte rundt 160k, og det dere andre skriver. Rust i utsatte punkter som dør og bagasjelokk.

 

En velholdt bil bør gå helt fint. Det eneste jeg har måttet gjort på min i løpet av snart 4 år, var ny dynamo.

 

Ellers ingen problemer jeg har opplevd, starter og går veldig fint.

Lenke til kommentar

 

Min har gått 254.000km og fungerer heeelt perfekt! Pappa sier min girer bedre enn hans Peugeot 508, '11-'12.

 

Hvilket blir som å si at du er overrasket over at Ryan Giggs spiller bedre fotball enn Ashley Young på tross av hans gamle alder, når det egentlig bunner ut i at Young er elendig. Akkurat som EMG-kassa til Peugeot.

Lenke til kommentar

 

Skal holde det i tankene. Takk for tips. :)

 

Noen andre ting jeg burde se etter?

Hold deg unna automat. Automatkassene til bmw hadde en tendens til å få en del feil. Om du mot all formodning kjøper automat så følg godt med på hvordan bilen girer. Om den oppfører seg rart så kan det være enten girkasse eller diffen.

Lenke til kommentar

" With the 512BB, the "BB" stands for "Berlinetta Boxer" "

 

 

Men så kan man diskutere, I en subarumotor har hvert stempel en egen pin på veiva, mens i en ferrari 180o V12 har hver pin på veiva 2 stempler i hver sylinderrekke, slik at stempelet i høyre rekke er på TDC mens stempelet i venstre rekke er på BDC. (Nå snakker vi sylinderen rett ovenfor.!)

I subaru boxer vil de to sylinderene ovenfor være på samme plass i hver sin sylinder, så begge treffer TDC samtidig, og de to andre stemplene er på BDC.

 

EDIT: Det står tilogmed boxer på ferrari sine sider..

 

http://www.ferrari.com/English/GT_Sport%20Cars/RacingInnovation/Pages/Flat_12_engine.aspx

Endret av Hardboiled Rice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det her er en liten avsporing.

 

Men kan ikke si noe annet enn at Nissan GTR R35 er i en helt egen klasse av biler, den kan ikke sammenlignes med noen andre!

 

http://www.youtube.com/watch?v=tx-Pmc_qw1k

 

Såklart kan dere si at Bugatti, Agera R og andre biler går fortere. Men R35 får du til en brøkdel av prisen og kan brukes som en helt normal familiebil, fullt interiør og 4 seter. For en bil!

 

EDIT: kan jo legge til 0-100km/t på 1.7sekunder, Verdensrekorden fra 0-300km/t på 10.15 sek. Verdensrekord på 96-208km/t på 3 sek.

Endret av R3pulsive
Lenke til kommentar

Det er ikke uten grunn at Ferrari skriver boxer i anførselstegn, det er en måte å i skriftspråk understreke at det egentlig ikke er akkurat det.

 

Du er inne på hva som skiller boxeren fra en hvilken som helst annen flat motor nå, det er nettopp det at i en boxer er det motvirkende krefter (stemplene ovenfor hverandre gjør det samme hele tiden), mens det ikke nødvendigvis er slik på en flat motor.

 

Boxer er altså en mer presis angivelse av eksempelvis Subaru sine motorer enn det vil være å kalle den en flat firer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...