Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

En traktor er et perfekt eksempel på hvor man har et høyt moment selv med lite hestekrefter. En John Deere 5036C har 35 hestekrefter, men klarer fortsatt å trekke stor last, trolig mye større last enn det en moderne sedan klarer. Dette er fordi traktorer er giret ned til å ha "lang arm", som i all sin simpelhet kan forklares som et veldig lite tannhjul som skyver på et stort tannhjul i girkassen. Dette resulterer i en liten toppfart, men svært høyt moment på hjulene.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Masse bra forklaringer her, men den beste er nok vektstangprinsippet og traktoren.

Førstnevnte kan man jo prøve ut enkelt i praksis: ta en bolt og skru den til alt du klarer med fingrene. Siden du har korte fingre har du lite moment (og grep, men det holder vi utenfor nå)

 

Deretter bruker du en liten umbraconøkkel og klarer å stramme til mere (større moment siden du har en lengre arm å dra til med enn fingrene):

11854358232274.jpg

 

Og så bruker du denne og kan dra til enda hardere siden denne har enda lengre arm, og derfor enda større moment:

7076_proto_m4_allen_key_yz.jpg

 

Samme prinsippet i en motor bare at vi ikke snakker om fysiske lange armer i den forstand.

Lenke til kommentar

For å ta utgangspunkt i et merke jeg kan litt, dieselimpreza har 150HK og 450 NM, det er rundt normalen for diesel.

 

Jeg skal hente ut rundt 400 hk og 600 nm av bensinturboen i foresteren. Slike tall ender man ikke opp med uten turbo på en 2,5 :p

 

Vanlig gatebil på 2 liter ligger gjerne på 150 hk og 150-200 nm ?

 

Dette avhenger igjen av slaglengde vs borring, samt antall sylindere

Endret av Hardboiled Rice
Lenke til kommentar

Moment et da kraften generert per stempelslag.

Og hestekrefter er hvor raskt denne kraften kan genereres.

 

Diesel for eksempel, genererer mye kraft per stempelslag, men siden diesel brenner sakte og ikke eksploderer slik bensin gjør, så blir det ikke så mange hester.

 

Bensin har ikke så mye moment, men kan få ut energien mye kjappere, derfor får de lavere momet, men kan ta ut flere hester på høyt turtall.

 

Hestekrefter er effekt, og effekt er kraft per tid.

Lenke til kommentar

Topp prioriteringer ja! :rofl:

 

Var på Meny isted. Utenfor stod det 3 politibiler. Må være deilig å være politi i Norge - bare sløve rundt og ikke utrette noe særlig. Minner meg om Wiggums fra The Simpsons. Så kjempe kule ut der de stod i lærstøvlene sine og holdt varme karbonader og skolebrød i den lange køen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Er lov det :p

 

Onkel (min onkel ikke onkel blå) plages av Audier og BMW'er som ligger alt for tett opptil rumpa på bilen hans.

Fikk høre at om vinteren pleier han å ligge ganske nærme den gule linja før midtrabatter med slike biler bak, slik at midtrabatten blir skjult. Rett før midtrabatten vrenger han til høyre, og bilen bak smeller rett i midtrabatten. Dette har skjedd flere ganger visstnok :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...