Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innstegsmodellen er en 2,5 FSI på 170 hester. Samme femmeren som sitter i TT RS og RS3 - bare uten snure. :) Amerikanerne har den allerede i bla. Golf.

 

Det er rimelig sikkert annen innmat i den også. Smidde stempler og råder, veiv, andre ventiler, kammer, dyser og pakninger. Slik er det hvertfall for VW 1.8t.

 

Uansett til saken, de aller fleste barnefamilier i landet har ikke råd til en tilstrekkelig sikker bil etter at hus, mat, strøm, unger og alt annet er betalt. Da sitter de igjen med en gammal passat med ungene slengene rundt i baksete. De stakkars folkene som omkom i buss- ulykken forrige uke satt ganske sikkert ikke i en ny XC70.

Lenke til kommentar

Jeg kjører rundt i japse fra 94. Prøver å få lån i banken slik at jeg kan kjøpe meg Mx5 fra 2001- , men det er jammen ikke lett for en lærling med 6mnd igjen av utdanningen. Og ja, Mx5 fra 2001- er betydelig sikrere enn min japse fra 94, selv om den ikke er det værste man kommer over. ABS og airbag på førersiden har jeg, men bilen er jo ikke konstruert for å tåle en betydelig krasj, slik som nyere biler er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Huff, det minner meg om en bil jeg så en gang, type billig ultraliten bil ... i bakruten var det et reklameklistermerke med "DUAL AIRBAG" på, som om det hadde hjulpet noe særlig i en kollisjon av litt mer alvorlig karakter :p

Lenke til kommentar

Innstegsmodellen er en 2,5 FSI på 170 hester. Samme femmeren som sitter i TT RS og RS3 - bare uten snure. :) Amerikanerne har den allerede i bla. Golf.

 

I stand corrected..

 

Lurer på hva en Golf med den motoren hadde kostet her til lands? Antageligvis mer enn 19.600 dollar.. Egentlig rart at Golfen med 170hk (4-dørs) koster det samme som Passat XL??

 

edit: Hmm en Audi S4 koster det samme som en Skoda Octavia her til lands.. Uff da nå var dagen ødelagt.

Endret av Mister Gnu
Lenke til kommentar

Alt som kan skattes må beskattes, vet du, apollox. Det er slik politikerne tenker. Så lyver de om alt mulig for å bli valgt, og folk tror på hvert ord de sier. "Gamlehjemmet skal skinne!" og alt det våset der. Like etter skjer det ingenting, men skattene og avgiftene skjer det mye med. Der legges det til nye skatter og avgifter, og de allerede eksisterende skattene og avgiftene justeres opp.

 

That's just the way it is...

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Shit det er jævlig føre i/rundt Oslo nå! Min stakkars Audi A4 med piggfri dekk og forhjulsdrift kommer ikke opp de verste bakkene. Kommer ikke opp noe sted igrunn. En Volvo V70 cross country kom opp en bakke og ikke jeg :( Føler at vintern dreper bilen min, men nå skal jeg heldigvis ta den på service for første gang. Vedder på at det er en million feil selv om det er 2010 model..

 

På dager som denne kunne jeg onske jeg hadde quattro, om det hadde hjulpet noe serlig? Bilen min er udugelig, eller så er det meg, faktisk ikke sikker.

Lenke til kommentar

Har ikke hatt problemer på vinterføre før nå. Ble litt skuffa. Valgte å ikke velge quattro grunnet at jeg bodde i byyn. Men det angrer jeg på. Audi er ultralaaame, skulle hatt en Mitsubishi Lancer Evolution med ekstra store piggdekk :)

 

Edit: Les dette. Er Audi kjent for å være en bra vinterbil? Tror nok det er jeg som ikke kan kjøre. Nå er Audi A4 den eneste bilen jeg noen gang har kjørt og eid bortkjett fra polo 1.4L med 55 hk. Det ble stor overgang til 190 hk =)

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar

Det er ikke mange tilfeller i året jeg sliter med festet, men kunne godt tenkt meg 4WD allikevel. Meget irriterende når du først står der og spinner.

 

Det er nok med quattro Audi regjerer på vinter'n.

Endret av toro3
Lenke til kommentar

Hvordan er SUV sammenlignet med sedan firehjulstrekk på vinterføre? Jeg leste en artikkel der de påsto at SUV er mye oftere utsatt for ulykker enn andre. Det er utrolig mange i Oslo som kjører SUV. Syns det er litt ulogisk siden det er Oslo, Kanskje de bor på Holmenkollen.

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar

En vanlig mindre personbil med firehjulsdrift vil nesten alltid ha bedre kjøreegenskaper enn en SUV. Så skal du kjøre på vanlige vinterveier, i byen, på landeveier ol. så vil det være bedre med f. eks. en sedan med firehjulsdrift. Dette er fordi bilen har bedre kjøreegenskaper pga. lavere tyngdepunkt, generelt mindre vekt osv. I tillegg så vil du så å si aldri slite med å komme deg fram pga. firehjulsdriften.

 

Skal du derimot kjøre i dyp snø så vil naturlig nok en SUV være bedre. Veiene er jo som regel sporete og mer ujevne vinterstid så en SUV vil også være mer komfortabel.

Lenke til kommentar

En ting er å kjøre i by, en annen ting er å parkere. Har vært en tur rundt i Gjøvik nå, ca 15cm snø på flere av veiene, og ganske forjævlige forhold egentlig. Men, jeg skal ikke klage. Firehjulsdrift, passe bredde på dekka og høy bakkeklaring gjør det til en lek. :cool:

 

Det som er litt trist med de fleste av "firehjulstrekkerne" i dag er jo at de i praksis er tohjulstrekkere. Det er jo ikke før man begynner å spinne at de to andre hjula kobler inn, og da mister man jo fordelen av kjøreegenskapene som permanent firehjulsdrift tilbyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...