Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Ikke noe som ødelegger helt for regnestykket, men du må betale moms på årsavgiften[1]. Jeg synes igrunn tilbudet ser helt greit ut, men jeg ville nok heller kjøpt bilen selv. Skulle man havne over på kilometer er det helt greit, og dersom man kommer under kommer det en selv tilgode. Sånn er det ikke med leasing, der skal kun selskapet har ekstra hvis du kjører over, om du kjører mindre er det ikke til fordel for deg.

 

[1]. http://www.aftenposten.no/okonomi/article4093783.ece

Er klar over at på lang sikt svarer det seg nok å kjøpe, men det har ikke jeg mulighet til det nå som jeg akkurat har fått leilighet.

Satser på at jeg er nede på 75% eiet av leiligheten innen 3 år, da kan jeg heller låne med sikkerhet i bolig.

 

Jeg vil ha ny bil med garanti for garantert problemfritt bilhold og ingen uforusette større regninger, det føler jeg på ingen måte at jeg kan garantere med de 100-120k jeg får for Opelen jeg har nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Det går fint å starte bilen med en gang, selv med diesel, men vil på sikt blir tung-startet. Så er anbefalt å vente til glødetråden har slukken før du vrir om.

Aha :)

Lenke til kommentar

Er det flere som er spente på hva som skjer med engangsavgiften i statsbudsjettet? Jeg setter pris på at AP i utgangspunktet har foreslått en ytterligere nedsettelse av effekt-avgiften, men jeg synes det er helt idiotisk at de skal holde endringen provenynøytral ved å øke CO2-delen av engangsavgiften. Den er allerede veldig høy!

 

Å beregne en avgift basert på effekten til motoren er naturligvis helt bak mål, og jeg velger å sidestille det med å rane folk på åpen gate. Det AP i grunn sier i sitt forslag til statsbudsett, er at de skal rane litt mindre, men de skal uansett ha inn like mye penger, så andre må betale for det staten "taper" på å ikke rane nok folk. La effektavgiften bli faset ut over tid, men la CO2-avgiften være slik den er (eller sett den ned).

 

Forslaget til AP går ut på å øke kronesatsene for de som slipper ut mer enn 160 gram CO2 per km, samt at de flytter intervallene slik at de slår inn litt tidligere. Altså satsen for som i dag gjelder fra 110 gram vil gjelde fra 105 gram. Dette gjør at det praktisk talt blir en flat økning på ca kr 3.850 for biler som slipper ut inntil 160 g/km. Dette slår mest negativt ut for små miljøvennlige biler, og er jo helt håpløst. Her er en liten oppstilling som viser hvor mye selve CO2-delen av avgiften vil øke i prosent basert på antall gram CO2 per km.

 

120: 50 %

130: 25 %

140: 17 %

150: 13 %

160: 10 %

 

En bil som slipper ut 105 g/km får i dag en negativ CO2-avgift på kr -4070. Denne vil forsvinne til neste år med APs forslag. En bil som altså slipper ut latterlige 105 g/km skal få en avgiftsøkning på kr 4.070 mens en som slipper ut 160 g/km skal få en økning på kr 3.850. Hva er det de tenker med?! Har de latt en ungdomsskoleelev lage dette forslaget?

Lenke til kommentar

Det AP i grunn sier i sitt forslag til statsbudsett, er at de skal rane litt mindre, men de skal uansett ha inn like mye penger, så andre må betale for det staten "taper" på å ikke rane nok folk.

 

De skal ha pengene uansett, det er det ingen tvil om. På nullutslippsbiler (el og hydrogen) har de foreløpig valgt å ta støyten selv, men etterhvert skal jo disse fases inn i et avgiftssystem også, slik at alt jevner seg ut til slutt. Er spent på hva de blå kommer med av endringer for øvrig.

Lenke til kommentar

Noe dritt for dem som kjøper seg ny bil nå.

Nja, bestiller man ny bil nå så vil man mest sannsynlig få den over nyttår, og da er det nye avgiftssatser som gjelder. De som derimot nettopp har kjøpt, de vil i praksis tape penger ettersom at restverdien faller når avgiftene settes ned. Men som du sier så må det jo gjøres en eller annen gang.

 

Den nye regjeringen har jo faktisk fremlagt et mindre effektavgiftskutt enn det Stoltenberg foreslo ... Samtidig vil en del lavutslippsbiler få økt avgift, noe som virker kontraproduktivt og litt pussig i mine øyne.

Kommentaren til Marius Lorentzen sa bare at de ikke reverserer avgiftskuttet på effekt, men han nevnte ikke noe om at de justerer det noe tilbake. Faktisk er jeg heller ikke helt sikker på hva de egentlig skal gjøre med CO2-avgiften. Her er teksten fra statsbudsjettet.no

Regjeringen trekker Stoltenberg II-regjeringens forslag om å øke satsene for CO2-utslipp i engangsavgiften.

Satsene, ja, men hva med intervallene som brukes i beregningen. Stoltenberg II foreslo kun økning av satsene i de to øverste intervallene som i dag er 165 og 235 g/km, men de foreslo også justering av selve intervallene slik at de slår inn 5 gram tidligere på hvert trappetrinn. Det er jo dette som slår negativt inn for alle bilene som slipper ut mindre enn 160 g/km. Hvis Blåblå beholder denne endringen, så er jo det helt tragisk! Beholder de CO2-avgiften akkurat som i dag, så blir i det minste ingen små miljøvennlige biler dyrere, og da unngår de å ta et skritt i total feil retning.
Lenke til kommentar

Innslagspunktene for CO2 som Stoltenberg foreslo for 2014 blir stående, ja. Dette kommer frem av hele det avsnittet du siterer første setning av:

 

 

 

Regjeringen trekker Stoltenberg II-regjeringens forslag om å øke satsene for CO2-utslipp i engangsavgiften. Disse satsene er allerede svært høye, og en ytterligere økning vil blant annet gi økt avgift for en del store familiebiler. Statens inntekter foreslås fortsatt holdt på om lag uendret nivå ved mindre reduksjoner av effektkomponenten enn regjeringen Stoltenberg II foreslo. De øvrige forslagene til endringer i engangsavgiften fra regjeringen Stoltenberg II opprettholdes.

 

Avgiftsøkningen for CO2 forsvinner, mens en mindre redusert effektavgift vil ta tilbake litt av de pengene som var tenkt å komme fra økt CO2-avgift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...