Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Har fått et leasingtilbud via jobb og Møller Audi som jeg synes selv høres veldig rimelig ut, men er litt skeptisk.

 

Audi A3 SB med følgende utstyr:

Xenon, sportsseter, sportsunderstell, førerinformasjonssystem, Audi drive select, navigasjon, DAB +, lys-regnsensor, Audi mucis interface, blåtann, avtagbar tilhengerfeste, ryggesensor, multifunksjons sportsratt, blanke eller sorte lister, blanke eller sorte takreiling, sommerdekk på 17" alu. og vinterdekk på 16" alu.

105 HK TFSI S-tronic

Pris pr. mnd. 3.674.-

3 år/ 45.000km
Forskudd: 0.-
Etablering: 1.565.-

 


Er det noen "skjulte" kostnader ved leasing som jeg glemmer?

Lenke til kommentar

Først så ville jeg sjekket hva det kostet hvis du skulle gått selv til møller og fått samme bil, men går ut i fra at du kommer bedre ut uansett grunnet ingen forskudd.. Du har en begrensning på 15000km per år, men vil tro at dette ikke er noe problem hvis du stort sett holder deg innen for Rogaland.

 

Ellers er det stygge priser ved skader når du leverer inn (så ville nok investert i utstyr til polering og forsegling eller noen som gjorde dette for deg evt foilert/plastidipet bilen)

 

Også er det viktig å ha bombrikke, tydeligvis veldig mye arbeid for leasing selskapene å finne ut hvem som kjører bilen dems og sende regningen videre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

15 000km i året holder for meg, kjører som regel til og fra jobb, til butikken og en gang i blant til hytta ved Lindesnes.

 

Det med skader er jeg forsåvidt klar over, å fikse eventuelt skader før en leverer inn bilen igjen, er det jo beste om man er uheldig.
Riktig vedlikehold er jo og viktig :)

 

Bombrikke har jeg via jobb, så det er ikke noe problem.

 

Bilen jeg har nå begynner og dra på åra (8 år) og ettersom jeg akkurat har kjøpt meg leilighet hadde det vært veldig greit med såpass forutsigbare utgifter som en flunk ny bil med garanti gir meg.

 

Men får ta det litt som det kommer, syns den nye A3 SB blir litt for mye stasjonsvogn for min del, hadde vært mer interessant med en A3 3-dørs.
Fikk også tilbud på A1 SB, men den syns jeg blir for liten.
Beste hadde vært om jeg hadde fått et lignende tilbud på Golf via VW Møller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Tilbudet ser bra ut - 105 S-tronic er sprekere enn det høres ut. Bare pass på skader og bulker. Normal slitasje trekkes du selvfølgelig ikke for. Møller tar inn bilen til en pretakst etter 2, 5 år for å gi deg et overslag på påkost.

Fikk andre motoralternativer(105hk og 150hk diesel), men de var uten S-Tronic, når 80% av tiden i bilen blir tilbrakt i kø så er automat prioritert.

Har kjørt 1.2 TSI men med 86hk i A1 med S Tronic, litt mindre hester, men også en mindre bil, følgte trafikken veldig greit den.

 

I forhold til privatlease.no så er tilbudet jeg har fått iallefall en 1000-lapp billigere pr. måned.

Lenke til kommentar

Har et generelt spørsmål her som gjelder både diesel og bensinmotorer.

Hva er konsekvensen av å starte en bil (gjerne en som har stått lenge ute i minusgrader) med en gang du setter i tenningen? Altså at du drar om og starter motoren med en gang?

 

Pendler til jobb, og møter da alltid mange mennesker på parkeringsplassen som setter seg inn i bilen, og starter motoren tvert. De fleste er da dieselmotorer.

 

Selv så lager min bil noen pipelyder og det lyser "varseltegn" på dashbordet når jeg drar om tenninga en liten runde. Disse går da vekk etter ca. 5 sekunder, og jeg tar det som at motoren er "klar". Jeg venter altså alltid på signalene før jeg starter motoren. Ser andre trafikanter drar om tenninga tvert. Er dette bra for motoren? Er ikke den lille perioden for at motoren skal rekke å få glødende tennplugger blant annet?

Lenke til kommentar

Selv så lager min bil noen pipelyder og det lyser "varseltegn" på dashbordet når jeg drar om tenninga en liten runde. Disse går da vekk etter ca. 5 sekunder, og jeg tar det som at motoren er "klar". Jeg venter altså alltid på signalene før jeg starter motoren. Ser andre trafikanter drar om tenninga tvert. Er dette bra for motoren? Er ikke den lille perioden for at motoren skal rekke å få glødende tennplugger blant annet?

 

Det er testing av dash-lampene, så det betyr ingenting. Det som er meningen er at du skal se på disse varseltegnene og se om noen lamper har gått og at du får varsellyden. Det er ikke noe moro om det viser seg at du har hatt motorfeil i flere år, men har aldri merket noe fordi lampen ikke lyste opp og varsellyden aldri kom.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

Ikke noe som ødelegger helt for regnestykket, men du må betale moms på årsavgiften[1]. Jeg synes igrunn tilbudet ser helt greit ut, men jeg ville nok heller kjøpt bilen selv. Skulle man havne over på kilometer er det helt greit, og dersom man kommer under kommer det en selv tilgode. Sånn er det ikke med leasing, der skal kun selskapet har ekstra hvis du kjører over, om du kjører mindre er det ikke til fordel for deg.

 

[1]. http://www.aftenposten.no/okonomi/article4093783.ece

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Fikk andre motoralternativer(105hk og 150hk diesel), men de var uten S-Tronic, når 80% av tiden i bilen blir tilbrakt i kø så er automat prioritert.

Har kjørt 1.2 TSI men med 86hk i A1 med S Tronic, litt mindre hester, men også en mindre bil, følgte trafikken veldig greit den.

 

I forhold til privatlease.no så er tilbudet jeg har fått iallefall en 1000-lapp billigere pr. måned.

Ser prioriteringen. Enda mer digg hvis du får presset inn adaptiv cruise :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...