Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Ang USA.

 

Leste at den nye Passaten der borte som er større og tyngre enn den her i Norge vil få en startpris på ca 120.000,- Da er motoriseringen 170 bensinhester. Her får du en 2001 Bora med 100.000 på telleren for samme pris...

 

Det virker ikke som du kan få en ny Passat her, bare Passat CC (heter bare Volkswagen CC i USA). Den minste motoren (2.0l 200hk) koster 180.000kr ny for 2011 ifølge vw.com

Den største (3.6l 280hk) må du ut med 240.000kr for splitter ny. Når man ser slike priser så kan man bare tenke på hvor mye av Norske nybilpriser som er blodpenger til en allerede overfylt statlig pengebinge :thumbdown:

 

apropos bilpriser:

Husker jeg leste på nyhetene for en stund tilbake om en familie som var innvolvert i en møteulykke i sin splitter nye Volvo XC70. Det gikk bra med alle pga en veldig sikker bil, og familiefaren sa at han skulle kjøpe en akkurat likedan bil for forsikringspengene. Han oppsummerte også med at han følte seg priviligert fordi han hadde råd til å overleve, og satte samtidig et stort spørsmål ved bilavgiftene i landet. Hadde denne familien hatt litt dårligere råd, så hadde de alle vært død. Helt utrolig at staten kan sette liv på spill kun for å få inn ekstra penger fra bileiere. For ikke å nevne den nylige bussulykken i nordnorge, på en dårlig vei som staten ikke ser seg råd til å utbedre.

Tipper Norge det rikeste landet i verden med fattige innbyggere. :dribble:

 

Edit: Beklager dobbelpost, trodde jeg redigerte den forrige, men det gjorde jeg tydeligvis ikke.

Endret av apollox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg husker den saken, og han kjøpte en ny XC70.

 

Ja, det er latterlig den poltikken som føres i Norge. Samferdsel- og avgiftspolitikken tar mange liv hvert eneste år. Etter den tragiske ulykken i Troms har det blitt spekulert i ting som dårlig føre, et illebefinnende, midtdelere, fotobokser osv. men avgiften på nybiler har aldri blitt nevnt. Det er smått utrolig.

 

Unge folk som etablerer seg i dag prioriterer ikke nye trygge biler. Og det er jo forståelig med tanke på prisene. Med boliglån, studielån og kanskje noen ferske unger er det ganske ufornuftig egentlig å bruke mye penger på bil. Men der er jo disse som kjører bilen mye, og med unger i baksetet. Det er jo disse som trenger trygge biler. Synd at de blir tvunget til å velge et gammelt vrak av ei stasjonsvogn.

 

Kanskje jeg bare flytter til USA og etablerer meg etter studiene...

Lenke til kommentar

Jeg krasjet nylig med en XC70. Traff et autovern i 40-50, totalskadet bilen. Den gikk fra å se sånn ut:

 

post-122083-1275707222,5154.jpg

 

til dette:

 

1551162800.jpg

 

 

Ingen tvil om hva som reddet meg. Bilen ser helt vraket ut, men inni kabinen er den så og si helt intakt. Jeg slapp unna med skrekken og en kul i panna. Hadde jeg kjørt i.e. en eldre Mercedes (det jeg tittet på i begynnelsen, til jeg bestemte at jeg skulle ta meg råd til noe skikkelig) hadde jeg nok ikke vært her i dag.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

WheelMan, utifra bildet ville jeg normalt gjettet på at hastihgeta var over 40-50. Men jeg skal ikke anklage deg for løgn.

 

SLIguy: det er jo forbannet synd for staten det da. Men hva handler staten om? Jo, den skal være der for oss. Å legge til rette for at vi skal ha det best mulig. Feilen i Norge er at skatt og avgifter sees på som en inntekt for staten. I realiteten er det bare en omfordeling av midler. Ved å omstrukturere litt i skatte- og avgiftspolitikken er det ikke noe problem å senke nybilprisene. Men det blir vel for mye arbeid for dem. For mye byråkrati. :!:

Lenke til kommentar

Nei, greit at Volvoen har litt vekt å dra på - det poenget ser jeg, men den ulykken kunne nesten ikke vært ungått samme hva. Ble 'presset' ut mot et busstopp da veien (en nedoverbakke med slak sving) er latterlig trang og trafikkert. Uten å tenke over at busstoppet heller andre veien så jeg på det som en løsning på problemet der og da, men brått tok høyresiden tak idet jeg begynte å bremse til neste fartsgrense. 20 meter senere sto jeg med nesa i autovernet.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg bare flytter til USA og etablerer meg etter studiene...

 

Anbefales på det sterkeste, fantastisk flott land, og mye hyggelige folk her. (Mye rart også, men fordelene opphever ulempene i mine øyne)

 

Når folk drar opp Norge som verdens beste land å bo i nevnes alltid helsesystemet (og somregel kun det), som jo i og for seg er bra, men for 2000kr i året så har du samme greia her borte, og hvor fort sparer du inn de pengene på andre ting mon tro?

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10037254

Forøvrig en god artikkel fra tragedien i Troms.

Den triste sannhet er desverre at et liv for staten kun er tall i et regnskap, de ser på et tapt liv i trafikken som tapt fremtidig inntekt, og vil ikke gjøre noe med en veistrekning før tapet er stort nok til at utgiften for utbedring blir lønnsom, hvor sykt er ikke dette? Synes forferdelig synd på de etterlatte. Kynisk kommuniststat.

 

Jeg slapp unna med skrekken og en kul i panna. Hadde jeg kjørt i.e. en eldre Mercedes (det jeg tittet på i begynnelsen, til jeg bestemte at jeg skulle ta meg råd til noe skikkelig) hadde jeg nok ikke vært her i dag.

 

Du er en av de som har råd til å overleve. Ikke alle er like heldig. Som jeg har sagt tidligere, raske biler med store motorer er helt ok å sette høye avgifter på, fordi man strengt tatt ikke har bruk for slike maskiner, de er kun for moro, men en sikker ny stasjonsvogn/sedan har jo mange unge/barnefamilier osv. stor nytte av, men det er jo så mye avgifter på disse også at man må jo fort over en halv million for å finne en, og da blir det uaktuelt for de aller fleste. Her borte får man en 3år gammel topp moderne sedan til godt under 100.000kr.

Endret av apollox
Lenke til kommentar

@apollox: Ja, jeg vet. Dette er min andre alvorlige ulykke i livet - etter å ha endt i rullestol for livet etter den første nølte jeg ikke med å bruke det jeg kunne på en bil som tok vare på meg i tilfelle noe skjedde. Skal dog innrømme at det faktum at den hadde 210 hester under panseret ikke var noe minus, men.

 

@Amberlamps: 15. Desember skjedde det.

Lenke til kommentar

@apollox: Ja, jeg vet. Dette er min andre alvorlige ulykke i livet - etter å ha endt i rullestol for livet etter den første nølte jeg ikke med å bruke det jeg kunne på en bil som tok vare på meg i tilfelle noe skjedde. Skal dog innrømme at det faktum at den hadde 210 hester under panseret ikke var noe minus, men.

 

Det var trist å høre. Du var altså heldig og hadde en god bil, men ble offer for en dårlig vei.

Jeg har selv mistet en kamerat i trafikken så jeg blir rasende når jeg hører om ting som ikke blir gjort fordi staten ikke har "råd", selv om oljefondet når nye høyder år etter år. Eller når du ser hvor høye avgifter de tar på biler bare for å tjene seg enda rikere. Slikt tull som dette betaler de godt for igjen, er det rart folk blir oppgitt?

 

Hadde det vært opp til meg så hadde det ikke vært noen høyere avgifter på biler med mange HK og stor motor, men jeg sier bare at jeg skjønner hvorfor det er det, og har ikke noe problemer med akkurat det. Det kan forsvares, mens avgiften vi har på generelle biler kan så absolutt ikke forsvares.

 

Driver å leter etter en artikkel der de viste hvor mye av veiavgiften vi betaler som faktisk blir brukt på veiene, men jeg finner den ikke. Det var iallefall skremmende lave tall, og når man tar med all inntektene fra bensin, bilkjøp osv. så er det utrolig hvor lav kvalitet veiene er i landet. Bilavgiftene er så høye at vi ikke har råd til gode biler, så da burde man i det minste forlange gode veier, eller er det urimelig?

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Ang USA.

 

Leste at den nye Passaten der borte som er større og tyngre enn den her i Norge vil få en startpris på ca 120.000,- Da er motoriseringen 170 bensinhester. Her får du en 2001 Bora med 100.000 på telleren for samme pris...

 

Det virker ikke som du kan få en ny Passat her, bare Passat CC (heter bare Volkswagen CC i USA). Den minste motoren (2.0l 200hk) koster 180.000kr ny for 2011 ifølge vw.com

Den største (3.6l 280hk) må du ut med 240.000kr for splitter ny. Når man ser slike priser så kan man bare tenke på hvor mye av Norske nybilpriser som er blodpenger til en allerede overfylt statlig pengebinge :thumbdown:

 

Den kommer ikke nå, men er på vei som 2012-modell.. Burde være i butikkene rundt August. Innstegsmodellen er 170hk TSI og vil da koste ca 120.000 kroner. (Innstegsmodell er en ribba variant hvor du i praksis bare har ratt, lys og pedaler.)

 

Her:

http://www.bilnorge....l.php?aid=37011

Selv om nye Passat er større enn sin forgjenger, blir den flere tusen dollar billigere. Volkswagen antyder innstegspriser på 20.000 dollar og hevder at få, om noen, konkurrenter kan matche denne prisen på en bil med tilsvarende størrelse og komfort.

 

Det aller mest sørgelige er at ting som LED-lys og litt mer påkosta interiør ikke er tilstede så VW USA skal tydelighvis bare ha denne modellen som en del av billigsegmentet der borte, dog med 140 hk TDI og 280hk VR6 motor i tillegg til nevnte 170 hk'en..

Endret av Mister Gnu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...