Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg personlig har jekk til rundt 1k som er høytløftende og kraftig. I tillegg så har jeg støttebukker som jeg har kjøpt på Torshov som koster 299 og tar 6t vær og man får da 2x som er mye bedre enn de på biltema eller andre steder. Fristende å kjøpe ett sett til sia jeg gjør jobb på andre sine biler og ikke bare mitt... men man skal ha plass til alt og har en garasje jeg låner fyllt opp med bildeler og verktøy :p . Var på Würth i dag å kjøpte jekkestropper. Orker ikke de drittstroppene på biltema og andre butikker. 10x for under 1200 kr. Kaller det ett bra kjøp og de tåler juling og mye bedre når det kommer til lastsikring.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Jeg personlig har jekk til rundt 1k som er høytløftende og kraftig. I tillegg så har jeg støttebukker som jeg har kjøpt på Torshov som koster 299 og tar 6t vær og man får da 2x som er mye bedre enn de på biltema eller andre steder. Fristende å kjøpe ett sett til sia jeg gjør jobb på andre sine biler og ikke bare mitt... men man skal ha plass til alt og har en garasje jeg låner fyllt opp med bildeler og verktøy :p

Samme hvor man kjøpte jekk og støttebukker. Poenget mitt er bare at det er billig, og ikke noe man bør risikere å jobbe uten. Man kan godt bruke Biltema jekk til 200,- men da ligger du deg ikke under bilen uten støtte, det blir for dumt.

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Stottebukk-15-tonn-151098/

 

2 slike holder til en 190E.

Lenke til kommentar

Det fine med de jeg linker til fra Torshov er at det lett å justere høyden på samt at de er utrolig stabile. Kompis av meg som er bilmekaniker bruker samma bukkene og vi tjuvlåner ting av hverandre til tider... men tar tid å kjøre å hente ting og hans er i bruk nå så da må jeg nok mest sannsynlig anskaffe ett par ekstra tenker jeg. Sikkerhet først som man sier. Er selv meget nøye på det når jeg jobber med slikt og i allefall når jeg ligger under en bil. Er jo noen i løpet av ett år som tar livet av seg selv ved å få bilen i planeten.

Lenke til kommentar

Ang dette med løftebukker og arbeid med jekk etc, jeg har snekret sammen noen 2/4 plankebiter til noen solide og stødige støttebukker. Ubrukelig lav bil så biltema og torshov sine kom jo ikke under på laveste hakket uten at det var stress :p

Jekken er en sånn "racing" alu jekk som de selger i forskjellige farger på biltema, torshov, jula og Naf :p (Same jekk different farges)

Har byttet tannstang, bakstilling, bakpotte, sveist mellompotte, osv osv med ryggen på gulvet :p

 

 

Etterhvert lærer man seg også ikke trekke til seg hodet fort om man kommer borti undersiden av bilen med nesa.. Satan det gjør vondt i bakhodet :p

Lenke til kommentar

Hehe... man venner seg fort til det meste. Blir utrolig stiv i arma, men man tåler det meste. Olje på flere biler har jeg skifta mens de har stått på bakken... lå under en SUV å bytte automatolje og flusha den mens jeg lå under på bakken... jaja, trengte ikke hårgele da etter den runden. Hadde ATF olja i håret og stinka gammal olje :p . Satan for ett klin slikt blir for det kommer fort ut av det tappehullet når det først kommer.

Lenke til kommentar

Nei jeg hadde to jekker på samme punkt som sikring. Over snittet IQ, kalkulert risiko kalles det. 1000 kroner for verksted eller 0 kroner hjemme, for å få EU-godkjent bil.

 

Du mener at gjerrighet symboliserer høy intelligens?

Sikkerhet er ikke området å spare på.. To jekker hjelper noe, men jeg antar fortsatt at begge har hjul, noe som ikke akkurat øker sikkerheten.

Noen støttebukker ville gjort det enda tryggere å jobbe under bilen.

En annen løsning er å sette bilens hjul på klosser kombinert med sikring mot å rulle, det er noe jeg ofte gjør om arbeidet jeg skal gjøre ikke fordrer at jeg skrur i forbindelse med hjul eller hjuloppheng.

 

Poenget var uansett at du trenger ikke løftebukk, sakselift eller grav for å skifte sånt selv. En jekk til løft, en til sikring, noen gamle klær, et par ekstra knoker til å bytte de ødelagte med etter et par timer under bil samt litt ståpåvilje.

 

Har skrudd bil på den måten i flere år uten tilgang på sånt, lever enda.

 

Jepp, det er mange som har skrudd bil sånn. Noen lever fortsatt, og noen gjør det ikke.

 

Derfor jeg bruker to jekker. Men jekk til 2500 er mye penger når det er det du har igjen etter å ha betalt husleie og regninger pluss 500, altså 3000.

 

Kanskje du rett og slett ikke har råd til å ha bil..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du mener at gjerrighet symboliserer høy intelligens?

Sikkerhet er ikke området å spare på.. To jekker hjelper noe, men jeg antar fortsatt at begge har hjul, noe som ikke akkurat øker sikkerheten.

Noen støttebukker ville gjort det enda tryggere å jobbe under bilen.

En annen løsning er å sette bilens hjul på klosser kombinert med sikring mot å rulle, det er noe jeg ofte gjør om arbeidet jeg skal gjøre ikke fordrer at jeg skrur i forbindelse med hjul eller hjuloppheng.

 

 

Jepp, det er mange som har skrudd bil sånn. Noen lever fortsatt, og noen gjør det ikke.

 

 

Kanskje du rett og slett ikke har råd til å ha bil..?

Jeg har stoppere til hjulene, har tross alt en bakhjulstrekker å jobbe med. Brekk og drift på samme hjul gjør det skummelt å legge om dekk bak.

 

De aller aller fleste som ligger under mer enn en garasjejekk blir å se 70 også. Jeg bruker ikke to garasjejekker, jeg bruker en skikkelig (typ anna enn original) skrujekk også, helt mekanisk, ingen hjul, stikker ikke av.

 

En ting er å ha råd til bil, jeg har holdt 4 biler på veien, har to av dem nå, på veien, i 5 år. Dødtida der jeg ikke har hatt deler som MÅ på bilen for at den skal være lovlig på vei har kun vært pga. forsendelse.

 

Så råd? Det har jeg, til å holde en bil normalt, til det som kreves. Men mer enn det har jeg ikke, og trenger jeg ikke, jeg trenger ikke felger, lykter, sotfilm, trimming. Som oftest det som koster.

Lenke til kommentar

Lurt litt på en ting her.

 

Hvis dere skulle kjøpt en BMW 5-serie og valget sto mellom en '03/'04 E39 eller en '04 E60 - hva hadde dere valgt da? Uavhengig av design, kjøreegenskaper osv.

 

Er det en grunn til å tenke at en utprøvd og sen modell (E39) er et tryggere kjøp, teknisk sett, enn en ny modell (E60) med eventuelle barnesykdommer? Eller er det lite feil med de aller første E60ene?

Lenke til kommentar

Jeg antar at BMW, som med de fleste andre bilmerker, utbedrer feil med bilene sine underveis. Er e60'en kjent for en typisk feil er det å anta, at så fremt service er tatt hos BMW verksted eller av en entusiast så er den/de delene som er feilprodusert antagelig byttet om det er kritisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...