Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat det er helt normalt med ESP. Systemet er så avansert, og koblet så tett opp mot ABS, at man må nøye seg med mulighet for å kun endre terskelen for at det slår inn. Kan jo selvfølgelig ta sikringen og miste både ESP og ABS, men det er jo idiotisk.

 

Men det er jo ikke akkurat nyttig å ha mulighet til å skru det helt av. Det er jo begrenset hva ESP klarer å takle om man bevisst provoserer fram skrens.

Lenke til kommentar

Nei på visse biler som feks da en bluemotion golf, så er det jo greit nok får den er jo ikke laga får og bli lekt med.

 

Men at Golf GTI ikke kan ta av ESP helt, det er litt rart.

Må si ESP klarer faktisk og takle brekksladd i 50km/t. Takler høyhastighet(80-95km/t) fremprovoserende skrensing også ganske bra. Da overlater den det litt mer til sjåføren (heldigvis) og gir litt mer overstyring.

Lenke til kommentar

Er det stress å få justert vinduviskerne til å ta helt ut mot kanten?

 

Ikke spesielt trivelig med snøkant som er minst like brei som A-stolpen. :thumbdown:

 

---

 

Forøvrig; en av 6.5"-erne mine i frontsettet sluttet å fungere her for noen uker siden når det var kaldt. Nå som det nesten er plussgrader igjen har den våknet til live. Er det delefilteret som ganske enkelt ikke tåler -30? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Er det stress å få justert vinduviskerne til å ta helt ut mot kanten?

 

Ikke spesielt trivelig med snøkant som er minst like brei som A-stolpen. :thumbdown:

 

---

 

Forøvrig; en av 6.5"-erne mine i frontsettet sluttet å fungere her for noen uker siden når det var kaldt. Nå som det nesten er plussgrader igjen har den våknet til live. Er det delefilteret som ganske enkelt ikke tåler -30? :dontgetit:

Er ikke stress å justere viskerne. Må ta viskerarmene av spindlene på mekanismen, og sette de på slik du vil ha de. Viskerne vil jo da ligge høyere opp på ruten når de ikke er i bruk, men dette må du nesten bare vurdere selv.

Armene kan sitte ganske godt, og hvis de ikke går av med litt makt og rokking, så er det bare å finne en plast/gummihammer å denge løs rett ved siden av spindelen.

Tar deg vel kanskje 5-10 min.

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Hmm, driver og sjekker om jeg kan finne ut hvor mange KM min første service er. Har kjørt nesten 2000Km. Ifølge selgeren skulle det vises i displayet. Men ifølge håndboka, så skal man kunne ta på tenninga og holde inn en knapp, får og så kunne se hvor mange KM det var til service etc. Har prøvd dette endel ganger nå, men ser ikke ut til og fungere :/

 

Er litt dumt, pga vis man overstiger den km "grensa" får første service, så hopper den over den.

 

Noen her med VAG som har peil??

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hmm, driver og sjekker om jeg kan finne ut hvor mange KM min første service er. Har kjørt nesten 2000Km. Ifølge selgeren skulle det vises i displayet. Men ifølge håndboka, så skal man kunne ta på tenninga og holde inn en knapp, får og så kunne se hvor mange KM det var til service etc. Har prøvd dette endel ganger nå, men ser ikke ut til og fungere :/

 

Er litt dumt, pga vis man overstiger den km "grensa" får første service, så hopper den over den.

 

Noen her med VAG som har peil??

Ved kjørecomputeren skal det være to knapper, den til høyre trykker du og holder inne for å resette triptelleren, den til venstre er den du skal trykke og holde for å få opp serviceinfoen. Men bilen skal si fra i displayet når service nærmer seg, serviceintervall er avhengig av hvordan du kjører og hvor mye du kjører osv. Men etter hva jeg vet hopper den aldri over service, hadde en Caddy på jobb før som begynte å varsle om 15.000km-service, og det gjør den fortsatt, og nærmer seg 30.000km (gjerrig sjef).

Lenke til kommentar

Hmm, driver og sjekker om jeg kan finne ut hvor mange KM min første service er. Har kjørt nesten 2000Km. Ifølge selgeren skulle det vises i displayet. Men ifølge håndboka, så skal man kunne ta på tenninga og holde inn en knapp, får og så kunne se hvor mange KM det var til service etc. Har prøvd dette endel ganger nå, men ser ikke ut til og fungere :/

 

Er litt dumt, pga vis man overstiger den km "grensa" får første service, så hopper den over den.

 

Noen her med VAG som har peil??

Ved kjørecomputeren skal det være to knapper, den til høyre trykker du og holder inne for å resette triptelleren, den til venstre er den du skal trykke og holde for å få opp serviceinfoen. Men bilen skal si fra i displayet når service nærmer seg, serviceintervall er avhengig av hvordan du kjører og hvor mye du kjører osv. Men etter hva jeg vet hopper den aldri over service, hadde en Caddy på jobb før som begynte å varsle om 15.000km-service, og det gjør den fortsatt, og nærmer seg 30.000km (gjerrig sjef).

 

Åja, er det bare får og vise serviceinfo? Så jeg vil ikke kunne sjekke dette før jeg blir varslet?

Må vel være det ettersom det er avhengi av hvordan jeg kjører.

Lenke til kommentar

Du liker å gni det inn at du bor i USA? :p

 

Hehe, yep, må utnytte sjansen til å kjøre ordentlig bil når man først er her. I Norge hadde jeg såvidt råd til en gammel 1.6l stasjonsvogn, ikke akkurat moro, men man kom da fram.

Har kikka på mangt av biler, vurderte Volvo S60R, BMW 335i, men ser ut valget faller på en M3.

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2003-BMW-M3-6spd-Manual-Excellent-Condition-/300512707024?pt=US_Cars_Trucks&hash=item45f7f401d0

Har høyeste bud nå, men reserven er ikke oppfylt, så vi får se hva selger er villig til å la den gå for.

Endret av apollox
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Hmm, driver og sjekker om jeg kan finne ut hvor mange KM min første service er. Har kjørt nesten 2000Km. Ifølge selgeren skulle det vises i displayet. Men ifølge håndboka, så skal man kunne ta på tenninga og holde inn en knapp, får og så kunne se hvor mange KM det var til service etc. Har prøvd dette endel ganger nå, men ser ikke ut til og fungere :/

 

Er litt dumt, pga vis man overstiger den km "grensa" får første service, så hopper den over den.

 

Noen her med VAG som har peil??

Ved kjørecomputeren skal det være to knapper, den til høyre trykker du og holder inne for å resette triptelleren, den til venstre er den du skal trykke og holde for å få opp serviceinfoen. Men bilen skal si fra i displayet når service nærmer seg, serviceintervall er avhengig av hvordan du kjører og hvor mye du kjører osv. Men etter hva jeg vet hopper den aldri over service, hadde en Caddy på jobb før som begynte å varsle om 15.000km-service, og det gjør den fortsatt, og nærmer seg 30.000km (gjerrig sjef).

 

 

Åja, er det bare får og vise serviceinfo? Så jeg vil ikke kunne sjekke dette før jeg blir varslet?

Må vel være det ettersom det er avhengi av hvordan jeg kjører.

Etter at du har trykket og holdt inne venstreknappen skal du kunne trykke kort flere ganger og vise forskjellig info. På min bil mener jeg å huske at det kommer opp X antall kilometer / X antall dager til service, prøv deg frem :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ang USA.

 

Leste at den nye Passaten der borte som er større og tyngre enn den her i Norge vil få en startpris på ca 120.000,- Da er motoriseringen 170 bensinhester. Her får du en 2001 Bora med 100.000 på telleren for samme pris...

Det er vel ikke det at det er spesielt mye dyrere i Norge, men at vi betaler en formue i avgifter.

Større biler som Hummer H2 og Ford Mustang koster ca. like mye som en Toyota Yaris koster her i Norge, +/- 150 000.

Lenke til kommentar

Du liker å gni det inn at du bor i USA? :p

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2003-BMW-M3-6spd-Manual-Excellent-Condition-/300512707024?pt=US_Cars_Trucks&hash=item45f7f401d0

Har høyeste bud nå, men reserven er ikke oppfylt, så vi får se hva selger er villig til å la den gå for.

 

Ditt svin :p

 

Hva med en gammel muskelbil? Om jeg bodde i USA, ville jeg heller kjøpt en slik. Men det er nå meg ^^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ville du heller kjøpt en gammel muskelbil enn en nyere M3?

 

De populære bilene koster nemlig det samme som denne M3-en i de normale versjonene.

BMW M3 er jo uten tvil en bedre bil, men det er vel heller nostalgien med å eie en skikkelig amerikansk muskel bil i statene som tiltrekker noen mer enn en M3 :-)

 

Forsåvidt ville jeg ikke hatt cab av M3 :-(

 

Edit: Rettelse- jeg ville ikke brukt penger på M3 Cab :tease:

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri kunne tenkt meg cab heller mens jeg bodde i Norge, men etter å ha bodd i Florida noen måneder så ser jeg gleden av å ha noe slikt (deilig i varmen), selv om det går på bekostning av noen hundredeler ekstra på 0-100 tiden :)

 

Skal du ha en gammel muskelbil som er i god stand så er det desverre ganske dyrt i forhold til nyere biler, men jeg kunne absolutt tenkt meg noe slikt jeg også.

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...