Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Mazda sverger jo til sugemotorer når det gjelder bensin foreløpig, men det er ikke lett å spå hva som kommer. 6eren er uansett en knakendes god bil. Skal kjøre den litt mer i helgen, så om det er noen som lurer på noe konkret, kan jeg sikkert klare å svare mer eller mindre fornuftig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mazda sverger jo til sugemotorer når det gjelder bensin foreløpig, men det er ikke lett å spå hva som kommer. 6eren er uansett en knakendes god bil. Skal kjøre den litt mer i helgen, så om det er noen som lurer på noe konkret, kan jeg sikkert klare å svare mer eller mindre fornuftig :)

Prøv å finn ut hvordan den reagerer når du ligger på litt lavt turtall. Vil tro den er veeeldig seig langt nede grunnet manko på turbo.

 

Men som sagt, Mazda har fått inn store summer grunnet CX-5, derfor de starta på wankelprosjektet igjen. Og et prosjekt med Mazda 6 med turbo og AWD kan ligge i kortene da også ;)

Lenke til kommentar

Problemet med de nye wankelmotorene, er at de kommer til å være så avanserte, at de ikke vil være noe særlig å modifisere og trimme for vanlig dødelige. Men det blir spennende og se hva de gjør der, er jo snakket om tennplugger som bruker laser i steden for gnist for å få ned kompresjonslekasjene som dagens plugghull gir.

Lenke til kommentar

Uhm, det skal ikke være noe mer lekkasje rundt tennpluggen på en wankel enn en vanlig motor? Sålenge kompen ikke er høyere så er det akkurat samme prinsippet.

 

Ang trimming så blir det mer avansert for mannen i gata, men det er stempelmotorene også. Og den eneste grunnen til det er direkte innsprøytning som krever 100% rett timing for å være optimal.

 

Men chipping av direktesinnsprøyta common rail dieselmotorer f.eks, eller skikkelig trimming, det er jo flere som gjør det både profesjonellt og på hobbybasis. Og der er jo prinsippet samme, bare uten tenning.

Lenke til kommentar

Nye Mazda 3 ser virkelig bra ut.

Jeg er enig. Jeg synes den ser bra ut, men jeg er litt skuffet over ytelsen (på papiret). Versjonen med 150 bensinhester og automat trenger visst 10,6 sekunder opp til 100 km/t. Jeg ser ikke helt det attraktive med en selvpustende motor hvis det skal gå så tregt.

 

Til sammenligning bruker en Golf med 140 hk 8,4 sekunder. I tillegg er det oppgitte kombinerte bensinforbruket 38 % lavere på Golfen. Det er heller ikke å forakte at man betaler mindre avgifter for sistnevnte. Mazdaen utløser en CO2-avgift på kr 60.000, mot kr 0,- for Golfen.

 

Fin bil, men motoren virker håpløst umoderne. På papiret altså. Jeg har ikke kjørt den.

Lenke til kommentar

Jeg er enig. Jeg synes den ser bra ut, men jeg er litt skuffet over ytelsen (på papiret). Versjonen med 150 bensinhester og automat trenger visst 10,6 sekunder opp til 100 km/t. Jeg ser ikke helt det attraktive med en selvpustende motor hvis det skal gå så tregt.

 

Til sammenligning bruker en Golf med 140 hk 8,4 sekunder. I tillegg er det oppgitte kombinerte bensinforbruket 38 % lavere på Golfen. Det er heller ikke å forakte at man betaler mindre avgifter for sistnevnte. Mazdaen utløser en CO2-avgift på kr 60.000, mot kr 0,- for Golfen.

 

Fin bil, men motoren virker håpløst umoderne. På papiret altså. Jeg har ikke kjørt den.

Kan vel ligge en god del i automatkassa? Og i Golf får du vel kun manuell eller dobbelclutch, begge raskere enn automat, sistnevnte raskest av alle nevnte.

Lenke til kommentar

Med manuell kasse bruker den 10,4 sekunder. Ikke store forbedringen, men forbruk og CO2-utslipp er i det minste en del lavere med manuell. BMW bruker forresten konvensjonelle automatkasser uten at det går på bekostning av hverken ytelse eller forbruk.

 

Jeg står for kommentaren om Mazdas umoderne motor, og legger til at den har en umoderne automatkasse.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

Da var man på vei til rakkestad for å bruke billettene man vant til rudskogen motorfestival i morgen :D

 

 

Jeg vant også billetter til Rudskogen Motorfestival :D

 

Skal på søndag og jeg gleder meg!! Var der i fjor og det var rått å se Formel-1 bil live!

 

Grattis. Jeg skal avgårde i morgen :)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg vet ikke helt om jeg skjønte hvor du skulle hen med de quotene ?

Følte at han prøvde å kontre ditt innlegg med hvilke Mercedeser han synes er kule. Og da var pointet mitt at du sa du ikke synes noen var pene. Betyr ikke at du ikke synes noen er kule.

 

Ikke så veldig mange mercedeser som jeg synes er pene, kontra de som er rå og evt. tøff. Noen er også stygge.

Lenke til kommentar

Følte at han prøvde å kontre ditt innlegg med hvilke Mercedeser han synes er kule. Og da var pointet mitt at du sa du ikke synes noen var pene. Betyr ikke at du ikke synes noen er kule.

 

Ikke så veldig mange mercedeser som jeg synes er pene, kontra de som er rå og evt. tøff. Noen er også stygge.

Aha da forstår jeg :p

 

 

 

 

Grattis. Jeg skal avgårde i morgen :)

Spankyou!

Du får poke denne risgutten på skuldera om du ser meg. Knall rød Ferrari/Schumacher jakke og Ferrari 60 years caps fra 2007 :p

 

Evt redbull regnjakke om det regner :p

Endret av Hardboiled Rice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...