Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det måtte jo komme fra en skikkelig riceboy.

Njæ... Har sansen for mange av BMW og Audi sine modeller. Men ingen av Mercedes sine modeller appelerer til meg i det hele tatt.

 

 

Jeg kommer lett på noen eksempler på pene biler fra Mercedes-Benz.

Sorry... Den første er det ingening spesielt med, og Gullwing er oppskrytt :)

Lenke til kommentar

Njæ... Har sansen for mange av BMW og Audi sine modeller. Men ingen av Mercedes sine modeller appelerer til meg i det hele tatt.

 

Sorry... Den første er det ingening spesielt med, og Gullwing er oppskrytt :)

Selvfølgelig måtte en nazikjelkeentusiast kalle en som liker japanske biler for ricer.

 

Sånn, nå er vi skuls.

 

Mercedes er KJEDELIG i personbilform, synes JEG. SLR og SLS kunne jeg tenkt meg, thats it. Iallefall utseendemessig, her snakker vi ikke motor, kun utseende.

Lenke til kommentar

Design er vel rimelig subjektivt uansett. Jeg elsker MB, men det er ikke fordi de er nevneverdig pene. De er ganske anonyme, og det liker jeg. Kan slenge ut gamle japser også i den sammenhengen 240z f.eks.

 

Gullwing er nydelig og det er ikke subjektivt, det er fakta.

Jeg synes den er pen, men det er fortsatt subjektivt. Om eksperter eller 99% av ALLE på jorda mener den er pen, så er det fortsatt subjektivt. Og alle på jorda synes ikke den er pen.

 

Har på følelse det var sarkasme, men det funker ikke over internett, så jeg svarer uansett :p

Lenke til kommentar

Får dere ikke rabatter med brikke der borte?

I Oslo får man 10% elns rabatt på passeringene om man har lokal autopassavtale.

I tillegg blir man passert for kun en passering pr. time, selv om man kjører ut og inn flere ganger innenfor denne timen.

Det gjelder dog for hvert enkelt område, det vil si at Oslo og Bærum regnes som forskjellige steder.

Med avtale blir man også belastet for maksimalt 60 passeringer pr. mnd.

 

Man får også rabatter på en haug av andre anlegg i Norge med en slik avtale, blant annet på Nord-Jæren, Trondheim, E6, osv.

Lenke til kommentar

Njæ... Har sansen for mange av BMW og Audi sine modeller. Men ingen av Mercedes sine modeller appelerer til meg i det hele tatt.

 

Sorry... Den første er det ingening spesielt med, og Gullwing er oppskrytt :)

 

Klart, Mercedes vil nok aldri appelere til deg heller med en slik forutinntatthet som du her viser tydelig.

Den første er det svært mye spesielt med, og gullwing som den kalles er rett og slett en svært vakker kreasjon.

 

For å poengtere det (selv om sikkert ingen tror på meg) er jeg ingen mercedes-entusiast egentlig.. Jeg er bare komplett petrolhead, og er å anse som et fortapt tilfelle.

Lenke til kommentar

Får dere ikke rabatter med brikke der borte?

I Oslo får man 10% elns rabatt på passeringene om man har lokal autopassavtale.

I tillegg blir man passert for kun en passering pr. time, selv om man kjører ut og inn flere ganger innenfor denne timen.

Det gjelder dog for hvert enkelt område, det vil si at Oslo og Bærum regnes som forskjellige steder.

Med avtale blir man også belastet for maksimalt 60 passeringer pr. mnd.

 

Man får også rabatter på en haug av andre anlegg i Norge med en slik avtale, blant annet på Nord-Jæren, Trondheim, E6, osv.

 

Mener bestemt at rabattavtalen ble fjernet for ikke så lenge siden. Før kunne man fylle på 900 eller 2500 på brikken og få 30 og 40% (hvis jeg husker riktig), men dette ble det slutt på. Da ser jeg heller ikke poenget med å ha brikke..

Lenke til kommentar

Selvfølgelig måtte en nazikjelkeentusiast kalle en som liker japanske biler for ricer.

 

Sånn, nå er vi skuls.

 

Mercedes er KJEDELIG i personbilform, synes JEG. SLR og SLS kunne jeg tenkt meg, thats it. Iallefall utseendemessig, her snakker vi ikke motor, kun utseende.

 

 

HAHA den kommentaren din fikk meg til å le :D

Lenke til kommentar

Jeg merker selv, som alltid har vært interessert i japse-scenen, at nå når jeg har hatt både VW, Peugeot, Mazda og Volvo at det er mye bra der ute som ikke er japansk. Og det er mye bra der ute som ER japansk. Både i forhold til kvalitet og i forhold til utseende, sistnevnte subjektivt da.

 

De som nekter for det, har sett seg blind på sin verdensdel eller sitt merke.

 

Aldri trodd jeg skulle si noe slikt heller, men jeg sikler på en Hyundai! KDM, ikke store markedet, men Genesis Coupe 2.0T, den kom perfekt nå som RX8, Celica, Supra, S2000 og NSX er borte.

 

Og hva skjer så? Toyota og Subaru dilter etter med GT86, som Subaru antakeligvis kommer med STI-versjon av en gang i framtida.

 

Så var man igang igjen med skikkelige sportsbiler fra Japan. Synd at tørketida som har vært nå på 2000-tallet har fått mange folk til å snu seg vekk for godt :/

 

EDIT: Og hey! Mazda har gjennomtatt utviklingen av 1.6l wankel ifølge ryktene. Det kan bli interessant!

Endret av Jakke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

OML: Hva synes du om interiøret og kvaliteten på det? Jeg synes det virka VELDIG gjennomført, gjennomtenkt og bra materialmessig, langt fra japansk på det sett, ikke så mye plast, men samtidig japansk i stil.

 

Nærmer seg Lexus nå, synes jeg nesten. Mangler bare AWD og litt powah!

Lenke til kommentar

Jakke: Mja, helt der er vi ikke. Men kvaliteten er jevnt over god. Skinnet på rattet er ikke top notch, men jeg liker at navigasjonen er TomTom - mektig enkelt å bruke. Skinnsetene er gode (om enn fortsatt litt korte i puta), ting virker velbygd og toppen av dashbordet er i VW-mykt plast. Plasten ellers er bedre enn tidligere fra de kanter, men ikke helt tysk.

 

Den jeg kjører er 2,5 bensin med 192 hestekrefter. Skyver bra den, snittforbruk etter 48 mil (Oslo-Valdres-Oslo) var 0,66. Kjørte mye på avstandsbasert cruise control. Girkassa bedre enn DSG, mener jeg.

Endret av OML/Skavold
Lenke til kommentar

Jakke: Mja, helt der er vi ikke. Men kvaliteten er jevnt over god. Skinnet på rattet er ikke top notch, men jeg liker at navigasjonen er TomTom - mektig enkelt å bruke. Skinnsetene er gode (om enn fortsatt litt korte i puta), ting virker velbygd og toppen av dashbordet er i VW-mykt plast. Plasten ellers er bedre enn tidligere fra de kanter, men ikke helt tysk.

 

Den jeg kjører er 2,5 bensin med 192 hestekrefter. Skyver bra den, snittforbruk etter 48 mil (Oslo-Valdres-Oslo) var 0,66. Kjørte mye på avstandsbasert cruise control. Girkassa bedre enn DSG, mener jeg.

Jeg vil tørre å påstå at en Mazda 6 med nesten tysk kvalitet på interiøret er bedre enn en tysk bil med nesten japansk kvalitet på slitedelene :D

 

Fra spøk til alvor, så er det virkelig i rett retning iallefall. Toyota henger som vanlig langt etter på opplevd kvalitet inni.

 

Og til motoren, så er den 2.5'ern interessant, den med lavere komp og turbo kan lage mye faenskap tror jeg. Og kommer RX7/8/9 med 1.6 wankel så blir kanskje Mazda litt mer ivrig på andre ting, som AWD på 6ern :D

 

Men dieselutgaven med lavkomp, samme komp som bensinbilen, den er om ikke enda mer interessant. Stillegående til diesel å være, og merkverdig langt register også. En av få dieselmotorer jeg liker.

Endret av Jakke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...