Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Velger man riktig bil så er jo avgiftene ganske spiselige.

 

Men skal man klage på avgiftene bør man passe på å skille imellom moms, og rene bil-avgifter.

 

Ser man på salgstallene så virker jo avgiftene også etter hensikten, for vanlige forbrukere som ikke er spesielt bilinteresserte så skal det litt til før man går opp på motorer som bruker mye når man kjøper ny bil.

 

Skjønner poenget ditt, men tror ikke jeg kan si meg helt enig i at avgiftene er helt ok for biler med små motorer.

Skal man ha en relativt ny (2007+) bil, selv med liten motor, så er det fortsatt snakk om mye penger man må ut med (100.000+?), men bilprisene går verst utover folk i etableringsfasen som kanskje også nettopp har tatt et millionlån for å få seg et lite krypinn på 30kvm. Så da ender de opp med å kjøpe seg en 15-20år gammel dødsfelle til 20.000kr

 

I USA kan man få en helt normal 2007 2.0l sedan til 25-30.000kr, med alt av moderne sikkerhetsutstyr.

Jeg klarer bare ikke å se hvordan politikerne i norge kan forsvare denne enorme forskjellen på bilpriser. Greit nok at biler med 400hk osv er dyre i norge, men problemet er at samme hvilken bil du kikker på, så er den 5-10 ganger dyrere i forhold til USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Velger man riktig bil så er jo avgiftene ganske spiselige.

 

Men skal man klage på avgiftene bør man passe på å skille imellom moms, og rene bil-avgifter.

 

Ser man på salgstallene så virker jo avgiftene også etter hensikten, for vanlige forbrukere som ikke er spesielt bilinteresserte så skal det litt til før man går opp på motorer som bruker mye når man kjøper ny bil.

 

Skjønner poenget ditt, men tror ikke jeg kan si meg helt enig i at avgiftene er helt ok for biler med små motorer.

Skal man ha en relativt ny (2007+) bil, selv med liten motor, så er det fortsatt snakk om mye penger man må ut med (100.000+?), men bilprisene går verst utover folk i etableringsfasen som kanskje også nettopp har tatt et millionlån for å få seg et lite krypinn på 30kvm. Så da ender de opp med å kjøpe seg en 15-20år gammel dødsfelle til 20.000kr

 

I USA kan man få en helt normal 2007 2.0l sedan til 25-30.000kr, med alt av moderne sikkerhetsutstyr.

Jeg klarer bare ikke å se hvordan politikerne i norge kan forsvare denne enorme forskjellen på bilpriser. Greit nok at biler med 400hk osv er dyre i norge, men problemet er at samme hvilken bil du kikker på, så er den 5-10 ganger dyrere i forhold til USA.

Kunne ikke våre mer enig med deg.

Største problemet med avgiftene er ikke at jeg kan kjøre rundt i relativt ny M3 til prisen av en golf 1.6, men at bilparken er så altfor gammel(og utrygg) pga folk har ikke sjans til å få råd til en nyere og langt sikrere bil.

Lenke til kommentar

55 000? MX-5 NA! :)

De er så frisør med de runde frontlyktene, NB og nyere er mye freshere.

 

Passat 1.8T funka greit, om du finner et OK eksemplar. A4 har ofte høy forsikring pga ungdom. Jeg betalte vel 8000,- året på meg selv, 30% bonus, delkasko på en Passat 1.8T fra 1997.

Lenke til kommentar

Det meste er dyrt å forsikre som 18-åring. :hm:

 

Landet vel på omtrent 12k for kasko på en Astra G uten motor (1.4) når jeg var 18. Nå, tre år senere er jeg nede på titusenognoe for en Astra G coupe 1.8 - med 50%(?) bonus og grei samlerabatt. (4 biler, 2 hus, 1 gård + div. personforsikringer.)

 

Men når man skal bruke så lite som 55k så bør man tenke litt fornuftig. Billige "kule" biler blir fort store utgiftsposter, samtidig som det er begrenset hvor tøff en sliten gammelbil kan bli.

 

Til 55k ville jeg valgt en Astra G uten spesielt til motor, helst med AC og 3månedersgaranti fra forhandler. Førstebilen min gav meg et relativt økonomisk bilhold, uten store utgifter - samtidig som det var en helt grei bil med gode kjøreegenskaper og grei komfort.

 

Man kan ikke være sikker på å slippe uforutsette utgifter, men det er jo sånn at bilvalg har litt å si. Har man i tillegg planer om å ha førstebilen en stund er også rust et problem man må ha i mente - jeg ville tenkt meg godt om før jeg kjøpte en 10+ år gammel bil uten galvanisert karrosseri. (Rustsveising er dyrt!)

 

Golf/Passat, A3/A4 er jo greie, relativt trygge valg; men jeg har en mistanke om at 55k er for lite til å få et godt eksemplar som ikke har verken gått mye, eller er eldgammel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Haha, da jeg var på jobb i går kveld, var det en Polo med en ung jente som kjørte forbi... Det som fikk meg til å knekke sammen, var de låste bakhjulene som ble dratt etter bilen :wee: snø ftw..

HAHAHA! :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Lurer egentlig litt på det samme i min Polo, tror ikke det er mulig å slå den av, å trykke på den endrer bare verdiene litt føler jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...