Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Her var det dødt gitt..

Bestilte en nøkkel fra Dealextreme, da den ene nøklen til Pizzabilen vår var knekt. Flyttet over chippen og fikk slipt den opp hos nøkkelslipern her. Greit nok, jeg fikk slipt opp feil nøkkel, men 170kr er ikke allverden så :wallbash: Nøklen er forøvrig helt identisk med den vi kjøpte av Toyota, eneste forskjellen er at Toyota ville ha rundt 2000kr, mens DX ville ha $3.50....

Uansett, det går ann å stikke nøklen inn i tenningslåsen og vri om, starteren går rundt men det er så det. Syns det bare er så rart at starteren går rundt, men den tenner ikke. Den starter med den "orginale" nøklen. Kan det ha noe med at den er dårlig slipt? Er det liksom et siste hakk som gjør at den tenner?

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar jeg ikke helt feil så var det noen nordmenn som kjørte den Hyundaien. Ikke akkurat noe sjokk.

Edit: Kan melde at min far har kjøpt seg Toyota Avensis STV 1.8 D4D. Sånn kan de gå når man begynner å komme litt oppe i åra og begynner å bli lei av å betale alt for mye avgifter, ikke akkurat veldig spenstig. Dog på en såpass kjedelig bil mener jeg det er rundt 120 000 NOK i avgifter, kjempe rettferdig...

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Jeg er glad i bensinbiler, men å kjøpe en ny 528i blir som å kaste flere titusener ut av vinduet. Med mindre han er virkelig rik (så rik at han helle bør kjøpe en ny 7-serie), vil jeg definitivt anbefale å velge en 530d.

Gamlingen kjøpte akkurat en 745d av forrige generasjon. Tror aldri han kommer til å kjøpe en kjedelig bil - uansett hvor gammel han blir.

Spurte hva han skulle ha neste gang. Han har hele tiden beveget seg oppover kraftmessig, og han vil absolutt ikke ha bensinbil. Og etter 745d er det veldig få dieselbiler igjen som er sterkere. Jeg foreslo at han kunne kjøpe en Q7 V12 TDI. Haha. :)

Lenke til kommentar

Pappa driver å sjekker opp BMW 528iat '11 i Sverige og Tyskland. Lukter nybilkjøp om ikke så lenge. :D

Du kan glede deg. Den nye 5-serien gir deg mye bil for pengene. Finansavisen ga den toppkarakterer og kåret den til årets beste bil i sin klasse.

Gamlingen kjøpte akkurat en 745d av forrige generasjon. Tror aldri han kommer til å kjøpe en kjedelig bil - uansett hvor gammel han blir.

E65 er et anbefalt bilvalg i følge BMW Magazine. Mye luksus for pengene.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Den dagen du ser pappa i en dieselbil, så har det snødd i helvette.. :p

Den blir nok importert fra Tyskland, så han sparer jo litt på det. I tillegg har han vel litt til gode i firmaet sitt. Nå kjører han en '07 525iat, som han nok vil selge uten tap.

Hehe. Ja, det er jo en del som hater alt som heter diesel. Personlig like jeg kraftige dieselseksere og åttere. Har han prøvd noen moderne dieselseksere, eller er det bare noe som henger igjen fra gammelt av? Er stor forskjell fra for bare fire-fem år siden.

Vil forøvrig anbefale å ta en prøvetur med 535i også. Du verden for en fantastisk motor!

Tja. Tviler (uten å ha sjekket) på at det er noe særlig å spare på å importere en splitter ny bil.

Ville også tenkt litt ekstra over forbrukerkjøpslov o.l. når helt ny bil kjøpes. :)

Lenke til kommentar

Jeg er glad i bensinbiler, men å kjøpe en ny 528i blir som å kaste flere titusener ut av vinduet. Med mindre han er virkelig rik (så rik at han helle bør kjøpe en ny 7-serie), vil jeg definitivt anbefale å velge en 530d.

Joa, men det kommer jo også litt an på hva slags bil man trenger også. Prismessig kunne vi lett byttet vår nye 5-serie mot en av de nye modellene av 7-serie, prisen er den samme, men vi trenger ikke en så stor bil. Derfor valgte vi heller å kjøpe en ny 5-serie som til gjengjeld var bedre utstyrt enn en basismodell av den nye 7-serien.

Lenke til kommentar

Den dagen du ser pappa i en dieselbil, så har det snødd i helvette.. :p

Den blir nok importert fra Tyskland, så han sparer jo litt på det. I tillegg har han vel litt til gode i firmaet sitt. Nå kjører han en '07 525iat, som han nok vil selge uten tap.

Hehe. Ja, det er jo en del som hater alt som heter diesel. Personlig like jeg kraftige dieselseksere og åttere. Har han prøvd noen moderne dieselseksere, eller er det bare noe som henger igjen fra gammelt av? Er stor forskjell fra for bare fire-fem år siden.

Vil forøvrig anbefale å ta en prøvetur med 535i også. Du verden for en fantastisk motor!

Tja. Tviler (uten å ha sjekket) på at det er noe særlig å spare på å importere en splitter ny bil.

Ville også tenkt litt ekstra over forbrukerkjøpslov o.l. når helt ny bil kjøpes. :)

Han har nok ikke prøvd noen av de nye diesel motorene nei, det er noe som sitter igjen fra gammelt av. Men han hater alt som har med diesel å gjøre, så nei, det blir nok bensin.

Fattern har sjekket opp det meste med å importere, det gjenstår kun å finne en bil. Det står én 528 i hele Sverige, sier litt om hvor få bensinbiler det blir solgt.

Slik jeg har skjønt det, så sparer han penger på ekstrautstyret fra Tyskland. Bare det koster jo nesten en halv bil.

Lenke til kommentar

Edit: Kan melde at min far har kjøpt seg Toyota Avensis STV 1.8 D4D. Sånn kan de gå når man begynner å komme litt oppe i åra og begynner å bli lei av å betale alt for mye avgifter, ikke akkurat veldig spenstig. Dog på en såpass kjedelig bil mener jeg det er rundt 120 000 NOK i avgifter, kjempe rettferdig...

Ja det er skremmende at de kan holde slike avgiftsnivåer uten at folk gjør opprør. Men vi nordmenn er og blir naive, vi trøster oss selv med at vi tross alt bor i verdens beste land, uvitende om at de har det mye bedre i mange andre land. Og det verste av alt er jo at de IGJEN setter opp avgiftene med flere tusen.

Trøster meg med at den dagen jeg kjører meg i hjel i en 30 år gammel livsfarlig bil så blir det en skattebetaler mindre som staten kan snylte av.

Lenke til kommentar

Velger man riktig bil så er jo avgiftene ganske spiselige.

Men skal man klage på avgiftene bør man passe på å skille imellom moms, og rene bil-avgifter.

Ser man på salgstallene så virker jo avgiftene også etter hensikten, for vanlige forbrukere som ikke er spesielt bilinteresserte så skal det litt til før man går opp på motorer som bruker mye når man kjøper ny bil.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Frister mildt sagt og flytte til usa. Er ganske sykt og tenke på at får prisen av en m3 e92 i norge, så kan du få m3 e92 og en full specca 550i og fremdeles ha penger igjen :p

Jeg mener personelig at avgiften er får høy fordi om en bil har 400hk så utnytter den ikke alle Hkene før du tar pedalen i bånn.

Sånn sett så vil en liten motor på 90hk jobbe mer får og holde seg i 100km/t på motorveien. Og derved bruke mer drivstoff.

Er heller vi sjåfører som må kjøre mer miljøvennelig.

Er ikke lenge før tanken på min bluemotion golf går tom etter en tur på motorveien i 100km/t i 5 gir. Pga høytforbruk

Og får Top Gear intresserte så vet jo vi da at de har bevist at M3 kan bruke nærmest like mye drivstoff som en Prius(?) :)

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Er det ikke bare å kjøpe seg en crappy ferieleilighet i utlandet? Du skal jo bare sove der. Her hjemme i Norge kjører du en eller annen fornuftig bil med liten motor som får deg fra A til B, men i utlandet kan du peise på med en pent brukt 6-serie eller noe annet snasent. Der kan du oppfylle bildrømmer uten å ha en lommebok på størrelse med en koffert.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...