Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må du bytte? Vil tro det er en del lettere å bare kutte det som er der og legge nytt ved siden av.

Vil heller bytte da det ikke fins farger som stemmer overens med hverandre og det sinsyke jallamekk opplegget som kanskje kan kalles ledningsnett er nesten direkte brannfarlig da det er brukt sukkerbiter, skjøtesko og.... et bilde (kommer snart) forklarer resten...

 

Trenger ikke være så mye styr.

 

Et lite tips er å teipe godt fast enden på den nye kabelen til den gamle og trekke/dra ut den gamle kabelen fra den andre enden. Da erstatter du gammel kabel med ny. Det kan være litt trangt så det er viktig at når du teiper enden så må det være en smidig overgang. Det kan også forekomme at du føler at du må bruke litt makt, hvis du ikke er komfortabel med det (at du ikke tror skjøten/teipen vil holde) så åpner du bare panel og "hjelper til" underveis.

Den der er ikke dum :p Takker så meget.

Lenke til kommentar

Vil heller bytte da det ikke fins farger som stemmer overens med hverandre og det sinsyke jallamekk opplegget som kanskje kan kalles ledningsnett er nesten direkte brannfarlig da det er brukt sukkerbiter, skjøtesko og.... et bilde (kommer snart) forklarer resten...

Ah, ja jeg møtte på samme greia i en E36. Typisk ungdomsbil der eieren ikke eier kunnskap og bare kobler til det virker. Var trukket 4 ledninger bak, men kun 2 av de var mulig å spore uten å røske ut hele interiøret. De 2 andre var bare kjørt bak mellom setene, inn i bagasjerommet og loopet rett tilbake til midtkonsollen en plass. Selvfølgelig har jo tyskerne overdesginet bilene så mye at om et panel skal ut så må 4-5 andre også ut.

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2013/artikkel.php?artid=10106042

 

Varsler nytt avgiftshopp

 

Allerede fra nyttår kan det bli dyrere å kjøpe og eie bensin- eller dieselbil. SV vil bruke avgifter til å presse frem flere miljøriktige bilkjøp.

 

 

 

SV vil altså øke engangsavgiften på biler som produserer mye CO2. De ønsker altså at avgiftsmodellen skal ha en sammenheng med miljøet, sant? I så fall burde de droppe de elementene i engangsavgiften som ikke har noe som helst med miljøet å gjøre, altså vekten og effekten, men da vil jo avgiften falle dramatisk. Alternativet er kanskje da å øke avgiftssatsen på CO2 voldsomt for å opprettholde den totale avgiften.

 

For å ta et tenkt eksempel, så ser vi for oss en bil som veier 1500 kg, yter 400 gamp og slipper ut 250 gram CO2 per km (vi ignorerer NOx). Denne bilen vil i dag utløse en engangsavgift på ca kr 650.000. Hvis vi tredobler alle satsene for CO2-avgiften og dropper vektavgift og effektavgift, så vil engangsavgiften bli ca kr 630.000 hvorav alt henger sammen med CO2-utslippet.

 

Dette synes i grunn at jeg er fair. Ikke misforstå, jeg vil at avgiftene skal NED, men skal de først være så høye som de er i dag, så bør i det minste grunnlaget for avgiften være noe som er en smule fornuftig. Problemet er at med en slik modell med kun CO2 som element, så blir det store utslag ved små endringer.

 

Vi vet jo at bilprodusentene ikke alltids er like ærlige når de oppgjør drivstofforbruk og CO2-utslipp. Det vil si, de er gjerne ærlige, men resultatene stammer fra syntetiske urealistiske tester under perfekte forhold. Så om produsenten av bilen i eksempelet hadde vært litt mer realistisk i disse testene, så kanskje CO2-utslippet hadde vært 265 g/km. Altså 15 gram mer enn i eksempelet. Det betyr ytterligere kr 130.000 i avgifter. Det vil altså straffe seg for produsenter som oppgir realistiske tall.

 

Nei, jeg synes engangsavgiften er en skam. Man kan argumentere med at pengene fra denne avgiften bidrar til velferdssamfunnet vårt, men det holder ikke i mine øyne. Jeg anser det som kriminelt at Staten skal ha betalt for antall hestekrefter og for vekten til bilen. I tillegg skal vi betale masse CO2-avgift ved kjøp av bilen fordi den bruker mye drivstoff, men vi skal også betale masse CO2-avgift hver gang vi kjøper drivstoff. At pengene går til gode formål synes jeg ikke rettferdiggjør det som i realiteten er ran på åpen gate.

 

 

Er jeg den eneste som blir kvalm av å se det ekle gliset til Solhjell i artikkelbildet?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det burde være billigere å kjøpe og dyrere å bruke bil!! På denne måten hadde bilparken blitt nyere og bruken lavere samt mer rettferdig for de som bruker bilen lite (feks min mormor som har en nesten 2 år gammel bil som ikke har tippa 5000 en gang, og da har den vært kjørt noen langturer for bilens skyld)

Lenke til kommentar

Det er garantert at godene med kollektivkjøring kommer til å bli endret før 2017, jeg vil faktisk anta at det skjer allerede i 2014/2015.

 

El-bil har uansett så mange ulemper (med mindre man bruker 600k på en Tesla) at regnestykkets totalsum for meg resulterer i at bensinbil er det eneste fornuftige.

Lenke til kommentar

Jeg føler at dette avgiftshoppet vil føre til en mer utdatert bilpark siden tilbudet på miljøvennlige biler er dårlig.

 

Hvilke alternativer har vi idag? Etter min mening så er både elbil, LPG. og hydrogen-biler utelukket som et fornuftig valg. Det kommer seg, men er de gode nok til å erstatte bensin og diesel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...