Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse listene tar for seg nye biler og opptil ti år gamle biler. Jeg må si jeg synes det er rart at ikke tyskere er overrepresentert på noen av disse listene om det du påstår stemmer.

 

Har du forsåvidt noen kilde på dette du skriver at det er tyskere som får ting til å fungere?

 

Når det jeg påstår stemmer er det da helt naturlig at tyskerne ikke er overrepresentert.. De tør å innføre nye uprøvde ting, det fører nødvendigvis til at det vil være noen innkjøringsproblemer.

 

Du kan jo se på hvem som fikk blokkeringsfrie bremser til å bli en suksess.. I dag har alle det.

Eller hva med ESP?

 

 

Vell, amerikanerne var ikke først ute med hybrid biler, det var nok toyota. Og mens vi ventet på tesla, selger nissan leaf i bøtter og spann:)

 

Toyota har vel aldri vært først ute med noe som helst..

Akkurat første hybrid var faktisk tysk, den ble laget allerede i år 1900 og hadde 4wd.

Vist for almuen ble den på Paris Auto Show i 1901.

 

Allerede i 1901 ble de første hybridbussene solgt til England..

 

Men serieproduksjon av personbiler med hybrid tok litt lenger tid.

 

Først i 1915 ble Dual Power laget av Woods Motor Vehicle levert.

Det ble produsert ca 600 av disse frem til 1918.

 

Og så i nyere tid ble det laget noen morsomme saker av Victor Wouk ("The Godfather of the Hybrid"), han installerte en hybriddrivlinje i en 1972 Buick Skylark.

 

Regenerative bremser kom dog først rundt 1978 av David Arthurs, han brukte en Opel GT og ellers komponenter som kan regnes som hyllevare.

 

Så kom vi i 1989 tilbake til tyskerne, da Audi lagde Audi C3 100 Avant Duo.. En plug-in parallel-hybrid basert på Audi 100 Avant Quattro.

 

Kanskje du skal lese deg opp litt på bilhistorien?

 

Som du kan se ble det konstruert hybrider før Toyota ble etablert i 1937.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yasuzaburou Kobori er den moderne airbagens far, hans konsept er bygd videre på og brukes den dag idag.

 

Hondas VTEC kan ikke kalles annet en stort, aldri hadde verden sett en masseprodusert 1.6 som ga så mye hester.

 

Og verdens kraftigste 2.0 N/A? Hondas 2.0 240hk i S2000. Ikke en oppfinnelse i seg selv.

 

Oljefilter som brukes i dag filtrerer all olje. Dette brukte japanerne i WW2. Biler brukte det ikke før 60-70-tallet, angiveligvis Toyota som brukte det først, men japansk oppfinnelse.

 

Dagens startmotor er også japansk oppfinnelse.

 

Sånn, om ikke Toyota, så iallefall japansk. Kan jo nevne CD-spiller og touchskjerm (ikke trykkskjerm, tor forskjell)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når det jeg påstår stemmer er det da helt naturlig at tyskerne ikke er overrepresentert.. De tør å innføre nye uprøvde ting, det fører nødvendigvis til at det vil være noen innkjøringsproblemer.

Men igjen virker det rart at tyske biler aldri har vært overrepresentert på disse listene. En skulle tro at når de har fått diverse teknologier til å endelig fungere smertefritt at de da valgte å bruke dette i en lengre tid fremover. Skal en tro både disse listene og påstanden din vil det si at tyskere leverer fra seg fult fungerende teknologi til japanerne også setter i gang med ny lite utvikler teknologi.

Lenke til kommentar

Yasuzaburou Kobori er den moderne airbagens far, hans konsept er bygd videre på og brukes den dag idag.

 

Hondas VTEC kan ikke kalles annet en stort, aldri hadde verden sett en masseprodusert 1.6 som ga så mye hester.

 

Og verdens kraftigste 2.0 N/A? Hondas 2.0 240hk i S2000. Ikke en oppfinnelse i seg selv.

 

Oljefilter som brukes i dag filtrerer all olje. Dette brukte japanerne i WW2. Biler brukte det ikke før 60-70-tallet, angiveligvis Toyota som brukte det først, men japansk oppfinnelse.

 

Dagens startmotor er også japansk oppfinnelse.

 

Sånn, om ikke Toyota, så iallefall japansk. Kan jo nevne CD-spiller og touchskjerm (ikke trykkskjerm, tor forskjell)

 

Er vel ikke Honda som var først med variable kammer da, men de var vel først med 2 forskjellige kampmidler om ikke jeg husker feil..

 

Lenke til kommentar

Yasuzaburou Kobori er den moderne airbagens far, hans konsept er bygd videre på og brukes den dag idag.

 

Jepp, airbagen er en sak der tyskerne kom med ideen, amerikanerne først lagde noe som funker, og japsene kom med en bedre sak etterpå.

 

Hondas VTEC kan ikke kalles annet en stort, aldri hadde verden sett en masseprodusert 1.6 som ga så mye hester.

 

De fikk det til å funke bra, men det var på ingen måte noen nyvinning..

 

Og verdens kraftigste 2.0 N/A? Hondas 2.0 240hk i S2000. Ikke en oppfinnelse i seg selv.

 

Ikke en gang en nyvinning.

 

Oljefilter som brukes i dag filtrerer all olje. Dette brukte japanerne i WW2. Biler brukte det ikke før 60-70-tallet, angiveligvis Toyota som brukte det først, men japansk oppfinnelse.

 

Amerikanerne oppfant det så tidlig som i 1923.

 

Dagens startmotor er også japansk oppfinnelse.

 

Sånn, om ikke Toyota, så iallefall japansk. Kan jo nevne CD-spiller og touchskjerm (ikke trykkskjerm, tor forskjell)

 

Starterens historie er ikke helt som du tror :)

 

Den første elektriske ble installert i en bil bygget i 1896 i England.

Først i 1911 kom det en amerikansk patent på det, firmaet DELCO er synderen :)

 

CD-spiller og touchskjerm er irrelevant, det er godt utenfor feltet vi nå prater om.

Når det gjelder CDen er den like mye nederlandsk som japansk.

 

Vi kan vel egentlig trekke det så langt som å si at LaserDisc var en direkte forløper til CDen, og den er som kjent utviklet av et nederlandsk selskap.

 

 

Men igjen virker det rart at tyske biler aldri har vært overrepresentert på disse listene. En skulle tro at når de har fått diverse teknologier til å endelig fungere smertefritt at de da valgte å bruke dette i en lengre tid fremover. Skal en tro både disse listene og påstanden din vil det si at tyskere leverer fra seg fult fungerende teknologi til japanerne også setter i gang med ny lite utvikler teknologi.

 

Tyskerne tør å prøve.. De gjør ting ferdig, de forbedrer bilene sine fortløpende.

Du mener ikke alvorlig at japsene jevnt over har den samme avanserte teknologien som tyskerne?

 

Kan du nevne en japansk bil som leser veibanen med kameraer slik at fjæringsoppsettet kan forandres fortløpende FØR bilen treffer ujevnhetene i veibanen?

 

Er vel ikke Honda som var først med variable kammer da, men de var vel først med 2 forskjellige kampmidler om ikke jeg husker feil..

 

Stemmer, variable kammer kom nok før Honda var påtenkt :)

Det ble vel først patentert liknende teknologi i USA på 20-tallet.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Jepp, airbagen er en sak der tyskerne kom med ideen, amerikanerne først lagde noe som funker, og japsene kom med en bedre sak etterpå.

 

 

 

De fikk det til å funke bra, men det var på ingen måte noen nyvinning..

 

 

 

Ikke en gang en nyvinning.

 

 

 

Amerikanerne oppfant det så tidlig som i 1923.

 

 

 

Starterens historie er ikke helt som du tror :)

 

Den første elektriske ble installert i en bil bygget i 1896 i England.

Først i 1911 kom det en amerikansk patent på det, firmaet DELCO er synderen :)

 

CD-spiller og touchskjerm er irrelevant, det er godt utenfor feltet vi nå prater om.

Når det gjelder CDen er den like mye nederlandsk som japansk.

 

Vi kan vel egentlig trekke det så langt som å si at LaserDisc var en direkte forløper til CDen, og den er som kjent utviklet av et nederlandsk selskap.

 

 

 

 

Tyskerne tør å prøve.. De gjør ting ferdig, de forbedrer bilene sine fortløpende.

Du mener ikke alvorlig at japsene jevnt over har den samme avanserte teknologien som tyskerne?

 

Kan du nevne en japansk bil som leser veibanen med kameraer slik at fjæringsoppsettet kan forandres fortløpende FØR bilen treffer ujevnhetene i veibanen?

 

 

 

Stemmer, variable kammer kom nok før Honda var påtenkt :)

Det ble vel først patentert liknende teknologi i USA på 20-tallet.

Du vet vel også hvor "bra" de amerikanske starterne var? Så bra at Chrysler tok etter japsenes starter kort etterpå, siden de fungerte, og val langt fra så klumpete som de amerikanske.

 

Måten Honda lagde VTEC er det som er oppfinnelsen, ikke VVT. Å ha to separate lobes per kam som kan byttes mens motoren ligger på 4000-5000rpm for å gi det ekstra kicket, DET er oppfinnelsen.

Lenke til kommentar

Du vet vel også hvor "bra" de amerikanske starterne var? Så bra at Chrysler tok etter japsenes starter kort etterpå, siden de fungerte, og val langt fra så klumpete som de amerikanske.

 

Irrelevant, poenger er altså at amerikanerne gjorde oppfinnelsen og noen andre videreutviklet den.

Som med det meste annet, du bekrefter bare det jeg sier.

 

Måten Honda lagde VTEC er det som er oppfinnelsen, ikke VVT. Å ha to separate lobes per kam som kan byttes mens motoren ligger på 4000-5000rpm for å gi det ekstra kicket, DET er oppfinnelsen.

 

Hva skiller dette fra VANOS?

Jeg har ikke detaljkunnskaper om noen av de.

Men variable ventiltider kom jo på 20-tallet, variabel åpning er vel omtrent like gammelt.

 

Ikke at det såkalte kicket er mye å snakke om heller egentlig.

Lenke til kommentar

Har en yrende liten følelse av at Snylter ikke liker japanske biler :-) Når man jager en v-tec kan man ha det mye gøy!

 

Jeg er ikke særlig glad i japanske biler generelt, men det er jo noen lysglimt derfra og.

 

Jeg har pisket både gode gamle Prelude 2,2i-VTEC og S2000.

Preluden passer meg svært dårlig, den bærer så utrolig tydelig preg av å ha drift i feil ende.

S2000 virker det som de har hatt feil motor i, det passer ikke å måtte ha et slikt turtall i den bilen.

 

Har du en liten følelse? Haha :p

 

Personlig liker jeg ikke Honda noe særlig selv. Lyden irriterer meg :p

 

Eneste jeg kunne hatt er S2000 og NSX because RWD

 

NSX kunne jeg tenkt meg selv, rett og slett fordi den er fet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...