Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Uansett hvor mye teknikken har forandret seg siden fartsgrensene ble satt så er fysikkens lover uforandret.

Dessverre så er det ikke åpenbart hvor mye større energi en kollisjon får ved en tilsynelatende liten økning i fart. F.eks noe så "uskyldig" som å ligge i 90 i en 70-sone, da er den kinetiske energien økt med omtrent 65%.

Man kan hardnakket hevde at man bryter fartsgrensen uten at det er til risiko for andre, men det skal godt gjøres. Får man et urealistisk forhold til hva slags fart man kan tillate seg så blir det problemer av det når man engang kommer opp i en kollisjon. Har man uflaks og treffer på en annen med samme syn på akseptabel fart så går det fort veldig galt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle vet at 70 er punktet hvor kroppen din ikke tåler en smell mot en vegg, men når alle kjører samme retning og har fysisk skille mot motgående så er poenget ditt helt ugyldig. Blir som å si at blå M&M's smaker bedre enn de svarte..

Jeg vil påstå at det som forårsaker kollisjoner oftere enn fart er:

- Uerfarne sjåfører (også kjent som pensjonister og redde damer)

- "Verdensmestere" (kan alt og er udødelige)

- Adrenalinjunkies (skal bare pushe den litt til)

For ordens skyld. Jeg har kjørt bil på bane ved flere anledninger og har hatt mine hendelser så jeg vil våge å påstå at fart alene ikke er så stor faktor som f.eks at noen blir overrasket over at bilen vannplaner elelr sklir på glatta i 130. Under sånne forhold ligger jeg gjerne i 60 i 80-sonen i HØYREFILA mens jeg ser på at "verdensmesterne" dundrer forbi meg i 100..

Lenke til kommentar

Snakk om parkeringsbøter. Satt en fin gul lapp på bilen min i dag. Jeg parkerte på et p-hus i Ski, hvor de to øverste etasjene er for ansatte. Vi har da fått et eget parkeringskort (størrelse med kredittkort) som vi skal ha synlig. Jeg hadde da i all hast klart å glemme å fjerne en papirlapp, som dekket halvparten av parkeringskortet vårt. Enhver amøbe kunne sett at dette kortet lå under, men neida.. 710kr, ja takk.

Lenke til kommentar

Snakk om parkeringsbøter. Satt en fin gul lapp på bilen min i dag. Jeg parkerte på et p-hus i Ski, hvor de to øverste etasjene er for ansatte. Vi har da fått et eget parkeringskort (størrelse med kredittkort) som vi skal ha synlig. Jeg hadde da i all hast klart å glemme å fjerne en papirlapp, som dekket halvparten av parkeringskortet vårt. Enhver amøbe kunne sett at dette kortet lå under, men neida.. 710kr, ja takk.

Klaging neste ;)

For all del ikke betal.

Lenke til kommentar

Var ute å prøvde nye Passat, føltes helt ny ut! Jeg sier at det ikke er en facelift.

Da må du enten ha kjørt neste generasjon, eller aldri kjørt den forrige.

Det er ingen som helst tvil om at det ikke er annet enn en facelift.

Vi har eid en 06 og jeg kjente med en gang at det var en ny bil. Om interiøret eller eksteriøret ikke er HELT NYSKAPENDE betyr ikke at det er samme bil.

Lenke til kommentar

Klaging neste ;)

For all del ikke betal.

Jeg vet ikke helt om jeg gidder å klage.

Ref: http://forbrukerportalen.no/Artikler/2007/parkeringssaker

2. Ikke synlig billett

Det nytter ikke å klage på en kontrollavgift (parkeringsbot) hvis billetten ikke lå godt synlig i frontruten. Har du fått ”bot” fordi du har stått parkert på avgiftsplass og billetten har blåst ned på gulvet eller i setet, hjelper det ikke at du kan legge frem en gyldig billett i ettertid. Dette gjelder selv om du har betalt med kort. De fleste parkeringsselskap og kommuner tar bilder av bilen før de skriver en ”bot”, så det finnes ofte bevis for om det lå en billett bak frontruten eller ikke. Fører plikter å løse billett umiddelbart etter at motorvognen er stilt på plass jfr. standardvilkårene § 3.

Kan jo selvfølgelig be om å få se bildet de har tatt, men jeg ser ikke helt at jeg har det store grunnlaget å klage på?

Men mener du at jeg burde gjøre det? Betalingsfristen er 28.12.10.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Så lenge billetten lå synlig, men lettere tildekket så syns jeg det ja. Du har ingenting å tape på en klage.

Billetten ligger enten godt synlig i frontruten, eller tildekket så den ikke er godt synlig, og i ditt tilfelle høres det dessverre ut til at det siste er tilfelle. Betal og glem...

Kjempeirriterende, jeg har selv fått bot på parkeringsplassen på jobben fordi parkeringsbeviset (i A6-størrelse) som alltid lå på dashbordet tydeligvis hadde blåst ned på midtkonsollen da jeg lukket døren :-(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...