Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Av de 460.000,- Toyota skulle ha for bilen så går 248.108,- i avgifter. En kan jo begynne å lure på hvor mye mer staten skulle ha hatt om den hadde vært levert med 300hk

Fra 200 til 300 hk ville det ha blitt ytterligere kr 145' i effektavgift. CO2-utslippet ville sannsynligvis også ha vært høyere, så da hadde det blitt noen ekstra lapper der også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diesel har blitt et relativt selvsagt valg i Norge sideb pris pr kg er diesel (drivstoff) er lavere enn bensin. Dessuten har diesel somregel høyere moment

 

Når det kommer til manuell eller ei ville jeg ha prøvekjørt. Jeg har foreløpig ikke kjørt en bil med automat som er så bra at jeg ønsker å betale ner for den enn tilsvarende manuell.

Lenke til kommentar

Diesel er på ingen måte et selvsagt valg, og har egentlig aldri vært det for ekte entusiaster.

For folk flest er også bensinmotorer like aktuelle som dieselmotorer i dag av flere årsaker.

 

Bensinmotorer er langt heldigere for miljøet lokalt.

Bensinmotorer er mer egnet for småkjøring da de ikke har partikkelfiltere som ryker ved slik bruk

Moderne små bensinmotorer har gjerne tvangsmating som gir en flat momentkurve slik folk liker, akkurat som de forferdelige dieselgreiene har.

Bensinmotorer er gunstigere avgiftsmessig

 

 

Jeg vet det finnes enkelte som lever i villfarelsen av at traktormotor passer best i bil.. De tar altså feil.

Lenke til kommentar

Hvor stor andel av de som kjøper helt ny bil er entusiaster? 1 av 20 kanskje? Det er uansett ikke en betydelig andel. De siste årene har dieselbiler stått for mer enn 70 % av nybilsalget, så det er ikke langt fra sannheten å si at diesel har vært et selvsagt valg i Norge.

 

Småkjøring med dieselbiler er ikke noe problem i det hele tatt så lenge man en gang i blant kjører en times tid med jevn belastning. Det er alt som skal til for å rense ut partikkelfilteret.

 

Hvor har du det fra at bensinmotorer er gunstigere avgiftsmessig? Det er naturligvis ingenting i avgiftssystemet som skiller mellom bensin og diesel, men sistnevnte er gjerne tyngre enn tilsvarende bensinmotor, og slipper også ut mer NOx. Dette gir høyere avgifter, men det tas igjen så det holder på det reduserte CO2-utslippet. Sammenlign f.eks BMW 125i og 125d. Dieselbilen avgiftslegges med totalt kr 7.000 mer enn bensinbilen på vekt og NOx, men hele kr 20.000 mindre fordi den slipper ut 26 gram mindre CO2 per km.

 

I det siste har vi sett at det har kommet bensinmotorer med lavere CO2-utslipp, f.eks motorene fra VAG med sylinderkutt, og dette har nok vært med å at dieselandelen blant nybiler er i ferd med å dale. Likevel er det fortsatt gunstig å kjøre diesel i Norge. Relativt sett...

Lenke til kommentar

Det finnes kun EN dieselmotor jeg kunne tenkt å hatt i en bil, og det er Mazda's SkyActiv. Rett og slett fordi den har karakteristikk som likner mer på en bensiner, men med fordelene diesel bringer.

 

Og de eneste fordelene diesel har for min del er forbruk og pris per liter. Trekker fint en henger med S60en min, og har momentkurve som slår tilsvarende dieselmotor fra Volvo uansett. Så hvorfor velge noe man ikke liker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg jobber på anlegg og trives godt blant maskiner, om det var det du lurte på.

Fortsatt finnes det mange type biler som er like gøyale å kjøre med Diesel som med bensin. Jakke nevner en type, blant annet.

 

Forøvrig, dieselpurke som jeg gjerne kunne hatt i garasjen selv:

S13 på 0:30 der, wannbe MCM :p

Lenke til kommentar

Apropos dieselbiler. Hva tenker folk som setter S- (evt. RS-), AMG- og M-styling på kjedelige dieselbiler? Jeg så en helt ny og veldig fin A5 med styling og fire potter i byen i går og i dag. Jeg sjekket regnummeret, og det var en 2.0 diesel med mindre enn 170 hester. Scooteren min lager bedre lyd enn det Audien gjorde. Det blir litt som å ha en enorm penis men alltid få utløsning før moroa har begynt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...