Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Grand Tourer eller ikke, det er en sportsbil. Når automatkassa ikke klarer å henge med manuellkassa er det noe galt.

Takker for link og info :)

 

EDit: Sportsbil var kanskje litt feil, men det er i den kategorien Toyota vil ha den i.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Selv tenker jeg på GT86 som en leken sportsbil. Blir derfor teit med automat.

I tillegg bringer jo automatkasser med seg noe som du Snylter har nevnt mye i det siste - Unødvendig vekt.

Enig, manuell er helt ok..Hvis bilen ikke har auto kasse ala AMG eller type F1 giring som sitter i Ferrari holder jeg meg fint til en manuell..

 

Som eks har Porsche GT3 RS manuell kase..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Enig, manuell er helt ok..Hvis bilen ikke har auto kasse ala AMG eller type F1 giring som sitter i Ferrari holder jeg meg fint til en manuell..

 

Som eks har Porsche GT3 RS manuell kase..

Nja, trodde den nye GT3en bare ble levert med PDK kassa jeg? Var et par stykker som reagerte :/

Edit: Den kommende har bare GT3 RSen har bare PDKkassa :p

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Etter å ha fått prøvd bilen og blitt oppfordret av selger til å gi bånn pine både inn og ut av svinger står jeg fortsatt for kommentaren min tidligere om at bilen burde hatt et sprekere motoralternativer.

 

Men jeg vurderer så absolutt bilen både fordi den var god å kjøre i tillegg til at man fint kan ha det morsomt både på bane og etter vei med den, samtidig som at bilen er et godt utgangspunkt for noe mer.

Lenke til kommentar

Er for liten å lett til å kalles Grand Tourer i mine øyne, det faktum at det er arvtageren til de legendariske Hachi-Rukoene levin/trueno gjør den bare enda mindre grand tourer. (i dagens forstand da vell å merke.)

 

Golf 1 er vel også litt for liten til å ha en GT-utgave da?

Lenke til kommentar

At den burde blitt levert med kraftigere motor er noe mine journalistbekjentskaper også sier..

 

Det sier seg jo egentlig selv med såpass lite effekt og moment samt såpass mye vekt å dra på..

 

I følge selgeren var det en som tvert endret mening på akkurat det der etter å ha kjørt den ene GT'en på Gardermoen inn i et betongelement. Men ja, bilen burde så absolutt være levert med en motor med mer hester enn hva denne har originalt. Det ville sikkert laget et større hull i lommeboka, men det får så være.

Vekt er jo bare 1240kg (1263kg med automat) så 200hk er i bunn og grunn helt greit i denne bilen.

 

Av de 460.000,- Toyota skulle ha for bilen så går 248.108,- i avgifter. En kan jo begynne å lure på hvor mye mer staten skulle ha hatt om den hadde vært levert med 300hk

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

I følge selgeren var det en som tvert endret mening på akkurat det der etter å ha kjørt den ene GT'en på Gardermoen inn i et betongelement. Men ja, bilen burde så absolutt være levert med en motor med mer hester enn hva denne har originalt. Det ville sikkert laget et større hull i lommeboka, men det får så være.

Vekt er jo bare 1240kg (1263kg med automat) så 200hk er i bunn og grunn helt greit i denne bilen.

 

Av de 460.000,- Toyota skulle ha for bilen så går 248.108,- i avgifter. En kan jo begynne å lure på hvor mye mer staten skulle ha hatt om den hadde vært levert med 300hk

 

Evt. 200hk og turbo :) Så er det opp til en selv hvor mye man lander på tilslutt.

 

(Kan sikkert ettermontere turbo også, men vanskelig å få det godkjent vel? Alt er så mye greiere når det har turbo som standard)

Lenke til kommentar

I følge selgeren var det en som tvert endret mening på akkurat det der etter å ha kjørt den ene GT'en på Gardermoen inn i et betongelement. Men ja, bilen burde så absolutt være levert med en motor med mer hester enn hva denne har originalt. Det ville sikkert laget et større hull i lommeboka, men det får så være.

Vekt er jo bare 1240kg (1263kg med automat) så 200hk er i bunn og grunn helt greit i denne bilen.

 

Av de 460.000,- Toyota skulle ha for bilen så går 248.108,- i avgifter. En kan jo begynne å lure på hvor mye mer staten skulle ha hatt om den hadde vært levert med 300hk

 

200hk på 1240kg er ikke voldsomt heftig i dag dessverre.. Mye kan gjøres med giring, men den bruker jo faktisk nesten 8 sekunder på 0-100.

 

Jeg har ikke hørt om den journalisthistorien, men har etterspurt litt sladder :)

 

Evt. 200hk og turbo :) Så er det opp til en selv hvor mye man lander på tilslutt.

 

(Kan sikkert ettermontere turbo også, men vanskelig å få det godkjent vel? Alt er så mye greiere når det har turbo som standard)

 

Nåja, effektøkning må godkjennes uavhengig av om det er turbo originalt eller ei.

Lenke til kommentar

200hk på 1240kg er ikke voldsomt heftig i dag dessverre.. Mye kan gjøres med giring, men den bruker jo faktisk nesten 8 sekunder på 0-100.

 

Jeg har ikke hørt om den journalisthistorien, men har etterspurt litt sladder :)

 

Voldsomt heftig er det ikke, men det er mer enn nok på en alminnelig bruksbil og trolig nok for Ola Nordmann.

Lenke til kommentar

At det ikke er noen familiebil vet jeg, derfor er det skuffende hvor treg den er på papiret.. Jeg har ikke testet den selv enda, men kanskje jeg gjør det en dag.. Aktuell for meg er den uansett ikke pga begrenset bagasjeplass.

 

Det er nok en avtale mellom journalistene ja, selgere klarer jo stort sett ikke holde kjeft om noe :)

Lenke til kommentar

Jeg tok ingen tid på dette da jeg fikk prøve bilen i dag, men jeg innbiller meg at det ikke gikk 7 sekunder engang fra 0-100km/t når jeg fikk teste dette. Jeg blir på ingen måte overrasket over at dette gikk unna på 5 sekunder, selv med automat som var i bilen jeg testet.

 

Om du finner ut at du skal teste den en dag, kanskje hatt i bakhodet å ta tiden på aks fra 0-100?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...