Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Da er det jo en sak med funksjon da, ikke dårlig :)

 

Prinsippene mine gjelder fortsatt!

 

Du må huske på at "Denne hekkspoileren gir mindre oppdrift på bakakselen. Dette er en del av bilens moderne teknologi som bidrar til topp ytelser".

 

Har ikke merket så mye til det foreløpig dog. Snodig.

 

Jeg synes det ble fett, det er derfor jeg installerte den. At bilen veier noen gram mer bryr meg ikke så veldig mye.

Endret av Kent Touch This
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjørt en del biler, mange over gjennomsnittet aktivt (dog ikke på bane) og alle original fra fabrikk. Så langt har jeg ikke opplevd noen som trenger oppgradering på bremse-siden av saken.

 

Men kjører du på bane, så vil nok ventilerte bremser har sin effekt pga luftingen det gir.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

At ikke de fleste familiebiler leveres med trommelbremser bak forundrer meg.

Renaulten hadde kun bak, ved hard bremsing sklei som regel bakenden ut, som om bilen bremset mye dårligere bak enn foran :)

Hvordan er det med ABS på trommel?

Lenke til kommentar

Nå er det faktisk sånn at de fleste biler har under 30% av bremseeffekten bak, og man således ikke har behov for like kraftige bremser der som foran.

Ved puslete småkjøring er det ofte bakbremsene ikke blir brukt nok til å unngå rust på skivene, og å bytte skiver bortimot hvert 2. år er derfor ikke veldig uvanlig.

 

Hvordan det er med trommelbremser og ABS har jeg ikke tenkt på, men de første systemene med blokkeringsfrie bremser ble vel levert på biler med tromler mener jeg.. De første systemene fungerte også kun på bakakselen.

 

At bakenden sklir ut ved hard bremsing kan like gjerne være som følge av at bremsene bak tar bedre enn de bør gjøre..

Lenke til kommentar

At bakenden sklir ut vet har bremsing kan være pga så gode bremser av vekta forflytter seg så mye forover at bakhjulene mister marktrykk og låser.

 

Større bremseeskiver gir mer materiale som varmes opp og mer overflate som kan overføre varme til luft, slik at bremsene kan brukes hardt lenge uten å overopphetes.

Lenke til kommentar

Jeg kom i farten på en episode med en bil jeg hadde for mange år siden..

 

Bilen var orignalt høy som et fjell, den hadde ingen ABS eller annet jukseri.

Uansett, han som hadde den før meg senket bilen ganske mye (60mm), og det uten å justere den lasteavhengige bremsekraftfordeleren..

 

Resultatet av dette var at man ved bråbrems låste bakhjulene før forhjulene, og at man ved aggressiv kjøring i sving lett kunne få ut bakhjulene ved hjelp av brems (bilen hadde dessverre FWD)

 

Seriøst artig å kjøre med, men ikke veldig trygt..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Som sagt det var snakk om en gammel Renault, kunne vært utallige andre som var galt med den også (det var jo tross alt en Renault).

Har den ikke lenger i mitt eie (faktisk vraket de som kjøpte den på vei hjem), så har heller ingen behov for å finne ut av det heller :)

 

Men det virker ut som min oppfatning og erfaring av trommelbremser iallefall er feil :)

Lenke til kommentar

Har trommelbremse bak på min Mazda 2 2012. Opplever ingen problem med at baken sklir ut ved harde nedbremsinger.

Er vel heller med skivebremser bak av typen kraftige at bakenden kan slippe.

Feks på min bil så har jeg 15" skiver foran og bak, 4stemplet foran og 2 bak, bittelitt sving på vått føre så kan jeg lett få bakhjulene til å låse :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Noen som vet aks.tidene på GT86 og BRZ? Tenker manuell kontra automat.

Personlig synes jeg det er tragisk at den i det hele tatt, blir levert med manuell?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...