Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Fikk leke litt med denne i dag. :love:

En flott bil! Det var veldig morsomt å kjøre den, spesielt på litt svingete veier, men helt ærlig hadde jeg forventet litt mer «drag». Den dro dog godt fra rundt 5000 omdreininger, men før det føltes den nesten litt tam.

Manuell eller auto ?

Og ja som folk her sier, boxermotor må piskes litt som NA. Hadde mye gøy med min 125 hk impreza sugemotor på svingete veier, med mye turtall og full attack (i den forstand man kan kjøre full attack med 125 hk bil i orginal høyde) :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Manuell eller auto ?

Manuell! Den «tok» veldig tidlig, hvis det er riktig måte å si det på. Kløtsjen skulle ikke langt ut før det ga resultat.

Erfaringsmessig kan man alltid få låne en grei bil om man vil..

Særlig dersom man kommer i en grei bil selv.

Det var «Italienske dager» hos den lokale Alfa-forhandleren, som også selger Subaru. Veldig hyggelige folk, og en av de som jobbet der fikk prøve bilen min og likte den veldig godt. Det er alltid moro å høre andre folk si så mye fint om bilen din! :)

Lenke til kommentar

Jeg tipper det ikke blir solgt fryktelig mange Toyota GT86/Subaru BRZ med automatkasse. Det er jo en bil som nærmest er lagd for slædding og moro, og da kan det være greit å ha en clutch-pedal og full kontroll på giringen. Spesifikasjonene til automat-versjonen er jo heller ikke veldig lystig lesning. 0 til 100 skal visstnok ta 7,6 sekunder med manuell, og 8,2 sekunder med automat. Så store forskjeller er vel ikke spesielt vanlig med moderne automatkasser. Toppfarten reduseres også fra 226 km/t til 210.

Meeeen, automat-versjonen bruker en del mindre bensin, og CO2-utslippet er 164 g/km mot 181 for den manuelle versjonen. Dette alene betyr en avgiftsreduksjon på ca kr 29.500. Selv om jeg er en stor fan av automat, så tror jeg at jeg likevel hadde foretrukket manuell i denne bilen.

Lenke til kommentar

Enkelte biler kler manuell bedre enn automat..

Mens andre biler igjen kler automat bedre enn manuell.

Personlig ville jeg også hatt manuell i den typen bil, særlig når den leveres med så lite motor.

Biler med mye motor har det mindre betydning i, i det minste for relativt snill kjøring på vei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Jepp. Ble ferdig nå klokka 7.

LITT mer arbeid enn først forventa. Men hva forventa jeg, med en garasjejekk, kopp og skrallesett fra Europris og bitsett fra Biltema...

Håpe Permatexen ble tett nok nå da...

Lenke til kommentar

Er dette noe jeg kan få dekket på rustgarantien mon tro?

Var innom et lakkversted å fikk høre at det var "farlig" rust... men før jeg hiver ut 7K/driter i det, så er det kanskje verdt å ta en tur til Møller? Sett litt på nettet å det kan virke som det er en fabrikasjonsfeil på disse.

rusten befinner seg på begge framdelene av kanalene og venstre dør foran. (Denne har nå blitt litt verre)

Endret av Amberlamps
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Har lagt merke til at flere som kjører forbi meg blinker med varsellyset/nødblink. Er dette oppfordring til kappkjøring? De kjører kjapt av gårde.

Er dette noe jeg ikke har fått med meg?

Trodde det var tre tut jeg, har hvertfall sett det på Need for Speed :p

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Det er normal høflighet å takke for det om man blir hjulpet forbi andre biler.

Dette gjøres normalt enten med et blink til høyre, et venstre og et høyre igjen, eller på moderne biler et par blink med varselblink. (3-blinksautomatikk gjør det så teit med høyre, venstre høyre..)

Lenke til kommentar

Normal er det nok ikke, vil tro det er et stor fåtall som faktisk forstår hva jeg prøver å få frem. At folk bak rattet er korttenkte understrekes virkelig når det plutselig oppstår kø og jeg bruker nødblink for å informere bilen bak, har ikke en gang sett en bil som fører bølgen videre.

Tar du turen til Danmark/Tyskland, trenger man kun å blinke en gang med nødlyset før bilen bak gjør det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er normal høflighet og folkeskikk å takke for hjelp uavhengig av hva andre gjør.

At majoriteten ikke utviser normal høflighet påvirker således ikke hva som faktisk er normal folkeskikk..

Det er normal folkeskikk å reise seg for gravide og andre med bevegelsesproblemer på bussen og, selv om svært få faktisk gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...