Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har bodd utenlands i tre år nå, og flytter hjem neste uke. Jeg gleder meg til å endelig ha bil igjen, nå som jeg kan få forsikring til menneskelige priser. Minst tre ganger så dyrt med forsikring for min del i Storbritannia som i Norge ... 15 000 kroner i året for en Saab 9000 til 9500 kroner? Nei takk. Tilsvarende bil, parkert på gata på Majorstuen ville kostet meg omtrent 4000 kroner i året, mener jeg å huske.

Lenke til kommentar

http://www.finn.no/f...nnkode=41757106

 

Jeg hadde nøyd meg med denne jeg. Ikke så storforlangende.

 

Ikke veldig dumt det der, den har jo 6er i det minste, i tillegg til at den går på bensin.

Det er nice lyd av BMW sine 6-sylindrede bensinmotorer.

Det er jo også en Premium Selection bil, noe som ikke er helt uvesentlig.

 

Hadde lagt på 30 000,- og valgt denne

http://www.finn.no/f...nnkode=41413023

 

Liten chip så har man 200hk/440nm :)

 

En forferdelig trist sak, 4-sylindret dieselmotor med kakling ut av en annen verden.

Det er jo fint om det går litt bra i tilfelle, slik at man slipper å høre på ulyden alt for lenge.

 

Hahaha. Du virker som en intelligent type.

 

For å si det sånn, jeg vet særdeles godt hva jeg er ute etter i bil, og motoriseringen er svært viktig.

Det er en rekke grunner til at jeg kjører bil med bensinmotor.

4x4 har jeg selvsagt også, det er et absolutt krav for meg.

 

Nå er ikke jeg noen dieselhater, jeg har diesel selv, men jeg syns ikke de 4sylindrede dieselmotorene til BMW er noe stas, de har en ganske stygg kakling og generelle ulyder. Og manuell girkasse skal jeg ikke ha på min neste bil uansett :D

 

Du har så rett, de kakler forferdelig!

Manuell er jo relativt gammeldags, nå er det jo ganske mye snasent av automatkasser, slev på bruktmarkedet.

 

Mest ett kompromiss mtp mindre drivstoff forbruk, billigere drivstoff og billigere bil, ellers så trives jeg best med manuell, så lenge man har 200ish dieselhester slipper man å gire så mye bortsett fra i bystrøk og når man skal gjøre forbipasseringer uansett :)

 

Vel, dieselbilene er vel ikke typisk billigere som brukt?

Det er klart det er fint å ha et partikkelfilter man kan kjøre tett fra tid til annen.

Hva gjelder pris på drivstoff kan man jo bygge inn LPG-kit i en bensinbil, det koster et sted mellom 20 og 30k som regel. Da kjører man som regel billigere enn med tilsvarende dieselbil, og slipper ulydene i tillegg.

 

Jeg har bodd utenlands i tre år nå, og flytter hjem neste uke. Jeg gleder meg til å endelig ha bil igjen, nå som jeg kan få forsikring til menneskelige priser. Minst tre ganger så dyrt med forsikring for min del i Storbritannia som i Norge ... 15 000 kroner i året for en Saab 9000 til 9500 kroner? Nei takk. Tilsvarende bil, parkert på gata på Majorstuen ville kostet meg omtrent 4000 kroner i året, mener jeg å huske.

 

Ingen tvil, forsikringer er generelt ikke så ille i Norge i forhold til en del andre land.

Det er en grunn til at noen norske studenter i UK velger å bruke norskregistrert bil under sitt studieopphold..

Lenke til kommentar

Brukte Finansportalen.no, der fikk jeg opp blant annet Gjensidige til 5 400 kr per år. Men kan jo også ringe, selvfølgelig.

Det lønner seg å ikke ringe til enkelte selskap, da man får "internettrabatt". Gjensidige gir f.eks. 5% rabatt hvis du bestiller via nett.

Dog gjelder det ved bestilling, men jeg tror ikke de gir deg den rabatterte prisen over telefon.

Forøvrig kan du prøve å sjekke med Unison. Jeg fikk i min tid billigst kaskoforsikring på en 206 GT hos dem.

Lenke til kommentar

Det lønner seg å ikke ringe til enkelte selskap, da man får "internettrabatt". Gjensidige gir f.eks. 5% rabatt hvis du bestiller via nett.

Dog gjelder det ved bestilling, men jeg tror ikke de gir deg den rabatterte prisen over telefon.

Forøvrig kan du prøve å sjekke med Unison. Jeg fikk i min tid billigst kaskoforsikring på en 206 GT hos dem.

 

Nuvel. De 5% er nok mulig å få via telefonen og. Om ikke så er det å gå på nettet etterpå og bestille.

Lenke til kommentar

Det beste man kan gjøre, som i og for seg gjelder i resten av livet. Er vel og ta den ganske så tunge telefonrunden og se hva hver enkelt aktør tilbyr, så tar du det laveste tilbudet, og tar en ny runde der du sier at du har denne avtalen nå, og velger den hvis de ikke kan tillby noe rimeligere. Det er rimelig lettsparte penger..

 

 

Edit: Som sagt, dette gjelder vel i resten av livet og, jeg har spart endel slanter på og være litt kynisk og ikke bare ta det første og beste man får slengt i fjeset :)

Endret av Lynx_
Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på at jeg skal ha GTI heller, var bare innom tanken.

 

Hvis du hadde fått 50 000 kr og skulle kjøpt en bil som så bra ut, har litt sprek motor og som ikke kommer til å ruinere eieren med problemer og delutskiftning, og som kommer til å være holdbar, hva ville dere gått for?

 

Denne?

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Fikk leke litt med denne i dag. :love:

 

8816292451_73e4bb13ed_c.jpg

 

En flott bil! Det var veldig morsomt å kjøre den, spesielt på litt svingete veier, men helt ærlig hadde jeg forventet litt mer «drag». Den dro dog godt fra rundt 5000 omdreininger, men før det føltes den nesten litt tam.

Lenke til kommentar

Nice! Den har jo ikke turbo, så boxermotoren krever litt turtall får å dra skikkelig fra. Hvor mye koster den ny? 450 000? Kult med 200 hk og bakhjulstrekk uansett :)

 

Litt usikker på hva den jeg kjørte koster, men hørte snakk om rundt 420-450 000 kr. Merket baken kom fort når vi skrudde på VSC Sport-modus! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...