Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 

Skulle ha skrevet skademelding, tatt bilder av situasjonen og sendt til forsikringselskapet ditt.

 

Ble ikke noe skade, men hadde jeg hatt den forrige bilen min hadde jeg laget et helvette uansett. Tror jeg skal fortsette å leve med slik bil som jeg har nå som ikke gjør at jeg går rundt paranoid hver gang jeg forlater den :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bensin og manuell. Og det er vel skyactiv-motorene, de er friske.

 

På diesel blir manuell fort til mye giring i by og når det er mye bytte av vei. På landevei spiller det ingen trille egentlig.

 

Kjørte en Octavia 1.9TDI her om dagen, første og andregiret var så korte at det var ikke vits å ha dem engang. 4-giret er et MUST i 50 for å ligge på rundt 2000rpm. På Volvoen (dog med automat) må jeg ligge i 3. og da er det akkurat så det går, ligger på 2000-2500rpm.

 

Og så og si alle dieselbiler jeg har kjørt ubrukelig 1. og 2. gir. Hadde 1. vært 2. og 2. vært 3. så hadde det gått.

På andre siden derimot, har du Golf og 1.6TDI-motoren! Kjørt mye med den, og den er veldig lavt giret (Håper jeg bruker det riktig nå). Det jeg mener er i alle fall at turtallet er veldig lavt i forhold til mange andre biler. Ligger du i 4. giret i 80 ligger du på 1900-2000 omdreininger.

 

1. giret er som alltid ganske ubrukelig, men 2. giret på den bilen kan nesten grense på til for høyt gir, da man nesten må gire ned på de største fartshumpene.

 

I min (bensin) bil ligger jeg på ca 3500 omdreininger i 120 km/t, med Golfen ligger man på 2000 ca. Begge i femtegir.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

På andre siden derimot, har du Golf og 1.6TDI-motoren! Kjørt mye med den, og den er veldig lavt giret (Håper jeg bruker det riktig nå). Det jeg mener er i alle fall at turtallet er veldig lavt i forhold til mange andre biler. Ligger du i 4. giret i 80 ligger du på 1900-2000 omdreininger.

 

1. giret er som alltid ganske ubrukelig, men 2. giret på den bilen kan nesten grense på til for høyt gir, da man nesten må gire ned på de største fartshumpene.

 

I min (bensin) bil ligger jeg på ca 3500 omdreininger i 120 km/t, med Golfen ligger man på 2000 ca. Begge i femtegir.

Det er jo alltid noen som skiller seg ut ja. Dog er det jeg har erfart slik so jeg nevnte det. Kan jo være at nyere biler er bedre på det, men har mine tvil.

 

Uansett, diesel og automat for å slippe å gire. Samme gjelder i brattere bakker på landevei, bensin har mer å gå på, så et gir holder ofte lengre, på diesel ender man ofte opp med å måtte velge et gir som ikke passer i enten for høy eller for lav retning. Og det er jo mye bakker i Norge ^^

Lenke til kommentar

Syntes at jeg måtte gire meg halvt ihjel når jeg skulle kjøre dieselmerca til bestefar fra egersund til flekkefjord forrige uke.

 

Men så kjører jeg kanskje litt vel aktivt også da :p

 

Edit:

Og hva skjer med alle de der jævlene som slakker av til 60-70 i alle svinger uansett hvor slakk og gasser på til 90-110 på alle rettstrekker????

 

Eneste måten å komme seg forbi er jo og la det bli ett stort mellomrom, gi gass godt i forkant av sving sånn at man har 110-120 rett etter svingen og legger seg på siden hans (om det ikke kommer noen imot da, eller så må man bare slakke av og prøve på nytt før neste rettstrekke :p )

Endret av Primer4
Lenke til kommentar

Opplever en suselyd/pipelyd fra turboen ved pådrag. Fra 3000 RPM ++. Jo høyere RPM, jo kraftigere støy.

Min logikk sier at det bør være vifta/hjulet som lager ulyden. Forslag?

 

Tror ikke turboen på bilen er blitt byttet av tidligere eier (må definitivt sjekke opp dette). Hvis ikke er jo turboen 10 år gammel, så vil anta det begynner å bli betydelig slitasje.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Filme det? Min bil høres ut som han skal suge asfalten av veien når jeg ligger rundt -0.2 til 0.4 bar, over det blir det eksosstøy, men det er stor eksos som gjør, med original tror jeg det hadde hørtes enda bedre.

 

Som sagt, film det, så får vi høre.

Lenke til kommentar

Will do!

Skal snart til Nürbürgring med bilen (Formel 1 hovedsaklig), men blir nok noen runder på ringen. Ville dermed vært veldig ålreit å ha en velfungerende bil.

 

Saab 9-3 på ringen vil nok bli artig :p

Hadde ikke sagt nei til et "noe" bedre understell.

Lenke til kommentar

Opplever en suselyd/pipelyd fra turboen ved pådrag. Fra 3000 RPM ++. Jo høyere RPM, jo kraftigere støy.

Min logikk sier at det bør være vifta/hjulet som lager ulyden. Forslag?

 

Tror ikke turboen på bilen er blitt byttet av tidligere eier (må definitivt sjekke opp dette). Hvis ikke er jo turboen 10 år gammel, så vil anta det begynner å bli betydelig slitasje.

 

Hvor langt har bilen gått?

Høres ut som du trenger ny snurrebass ;)

Lenke til kommentar

biler er såpass dyrt i Norge at jeg ble overrasket å se at denne tråden er 606sider lang..

 

sist mc jeg hadde kostet 1/3 i USA en Norge, kvalmt..

Insinuerer du at vi med bilinteresse bør flytte ut av Norge?

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen dieselhater, jeg har diesel selv, men jeg syns ikke de 4sylindrede dieselmotorene til BMW er noe stas, de har en ganske stygg kakling og generelle ulyder. Og manuell girkasse skal jeg ikke ha på min neste bil uansett :D

Mest ett kompromiss mtp mindre drivstoff forbruk, billigere drivstoff og billigere bil, ellers så trives jeg best med manuell, så lenge man har 200ish dieselhester slipper man å gire så mye bortsett fra i bystrøk og når man skal gjøre forbipasseringer uansett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...