Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Hvis han hadde vært mer erfaren og kjent veien, kunne han holdt samme fart, og klart seg.

 

Hvis veien hadde vært bedre, kunne han holdt samme fart, og klart seg.

 

Det blir feil å fokusere kun på hastighet. Ja, den spiller en rolle, men det er ikke kun hastigheten som har skyld i en ulykke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Så at Agera R har et turbotrykk på 1,4 bar, og godt over tusen hk. Synes dette var veldig lite, ift. antall hk. Er jo en kar på youtube som har 2.5bar på en CA18DET. Motorene hans holder ikke så lenge, men med budsjettet til Koenigsegg burde de vel finne en løsning på å øke turbotrykket? Hvorfor kjører ikke Koenigsegg med høyere trykk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Mindre turbolag og pålitelighet.

Ser den med pålitlighet, men turbolag? Hva med bi-turbo, kan man ikke bare ha en massiv som gir et høyt trykk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvorfor? Den har over 1000hk, de har nok valgt det som de følte ble riktig.

Mer hk :p Neida, men tenkte kanskje det kunne være lettere å oppnå 1000hk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Så at Agera R har et turbotrykk på 1,4 bar, og godt over tusen hk. Synes dette var veldig lite, ift. antall hk. Er jo en kar på youtube som har 2.5bar på en CA18DET. Motorene hans holder ikke så lenge, men med budsjettet til Koenigsegg burde de vel finne en løsning på å øke turbotrykket? Hvorfor kjører ikke Koenigsegg med høyere trykk?

Fordi trykk er langt fra alt. Om man er skikkelig ballsy så peiser man opp kompresjonen til 12-13:1 og beholder turbotrykket. Gir akkurat samme effekt.

 

Temperatur på lufta har også mye å si. En motor med 1 bar på 80 graders luft går langt fra like godt som en med 50 graders luft, siden 1 bar med kaldere luft har mer luft i seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Aha, da så.

Et spørsmål til, hvordan øker man kompressjon? Lengre råder, høvle topp osv?

 

Edit : fant det ut, man øker turbotrykket.

Bør man ha kortere stempler ved turbokonvertering?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Kompresjon er hvor mye bensin/luft blandingen blir komprimert.

Feks 10:1 da er volumet på massen 10 ccm når stempelet er på bunn og 1 ccm når stempelet når topp.

 

Kun eksempeltall.

I realiteten ville det kanskje vært 500 ccm på bunn og 50 på topp. Med kompresjonsforholdet (compression ratio) er fortsatt 10:1

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

What he said.

 

Om du skal øke kompresjon så må du plane toppen, få tynnere toppakning ( funker dårlig på originalpakning, de er så tynne som du får de oftest), og/eller andre råder og stempel.

Lenke til kommentar

Samt at orginalpakning ofte er dårlig konstruert for å tåle mer kompresjon. Flerlags ståltoppakning etc er det beste om man skal ha mye trykk.

Og i tillegg bør man ha forsterka toppbolter som ikke strekker seg like lett. Fort å få toppløft på orginale. Dvs at toppen letter fra blokka nok til at trykk slipper ut i kjølevannet osv

Lenke til kommentar

Hvis han hadde vært mer erfaren og kjent veien, kunne han holdt samme fart, og klart seg.

 

Hvis veien hadde vært bedre, kunne han holdt samme fart, og klart seg.

 

Det blir feil å fokusere kun på hastighet. Ja, den spiller en rolle, men det er ikke kun hastigheten som har skyld i en ulykke.

Men hastigheten var det eneste han hadde mulighet til å gjøre noe med der og da, og da burde han gjort det. Han kunne ikke plutselig blitt dobbelt så flink eller tryllet veien fin. I etterkant kan vi selvfølgelig si at veien var for dårlig, men det gjør det ikke mindre viktig å tilpasse farten etter forholdene.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kompresjon er hvor mye bensin/luft blandingen blir komprimert.

Feks 10:1 da er volumet på massen 10 ccm når stempelet er på bunn og 1 ccm når stempelet når topp.

 

Kun eksempeltall.

I realiteten ville det kanskje vært 500 ccm på bunn og 50 på topp. Med kompresjonsforholdet (compression ratio) er fortsatt 10:1

 

Aha, lå jo egentlig litt i ordet også, komprimere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...