Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
A-klasse Direkte konkurrent = BMW 1 serie, Audi A3 (andre biler golf, auris, e.t.c)

 

CLA = selv om den bare har 2 dører, BMW 1 serie coupe og andre mindre sedaner (ser vel ikke så mange biler i denne klassen i Norge).

Vil tro CLA tar opp kampen med 3-serie sedan og A4 limousine eller A5 sportback. Den er litt kortere enn Audiene og noen millimeter lengre enn 3-serie. Men det mest interessante er først og fremst prisen. Jeg sliter med å konfigurere både BMW 3-serie og Audi A4 til under kr 400.000,-. Etter hva jeg har klart å sammenligne er Mercedes CLA 180 cirka tjue tusen rimeligere med omtrent samme utstyr. Spørsmålet er da; liker markedet den? Jeg leste i en artikkel i fjor at E-klasse og 5-serie er de to bruktbilene det søkes mest på. Dette betyr vel at det er mange som er i markedet for en premiumbil, men sliter med å få det til å henge sammen økonomisk? Kanskje nye A-klasse og CLA er modeller som mange har ventet på.

Lenke til kommentar

CLA er vel for liten til å konkurrere med 3-seire og A3. C-klassen skal fortsatt ta seg av det.

"Problemet" er at CLA er større enn både C-klasse og 3-serie. Og den er MYE større enn A3 (vi snakker om 40 cm lenger, og det er mye i denne sammenhengen) og koster omtrent det samme. Det er derfor prisen imponerer meg.
Lenke til kommentar

CLA er vel for liten til å konkurrere med 3-seire og A3. C-klassen skal fortsatt ta seg av det.

 

Hadde ikke trodd det, men CLA er faktisk 6mm lengre enn F30 3-serie sedan om Wikipedia er til å stole på. Så spørs det om dette oversettes til bedre innvendig plass og?

 

 

Men jeg ser på den mer som en 1 serie coupe konkurrent enn 3 serie selv om :) Sikkert fordi jeg vet den er basert på A klassen.

 

Nye RR Wraith. You know the google.

Forøverig trenger BMW og Audi en CL-type bil.. Når man først er inne på store coupe's.

Er ikke det en BMW 6 serie da?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Autoexpress har testet en CLA.

 

The Mercedes CLA is an interesting proposition – it’s a front-wheel-drive Mercedes saloon that offers a little more boot space than the C-Class, but with a design that’s even more eye-catching. Depending on your needs, it could be exactly what you’re after. It’s just worth bearing in mind that rear passengers will be much happier in the roomier but less stylish C-Class.

[...]

First impressions are of a car that shines brightly in some areas, but suffers quite badly in others. And this is mainly due to the A-Class-derived small car platform.

First, and worst, the CLA is 40mm longer than the C-Class saloon, yet it feels much more cramped in the back seats, with restricted headroom and less-than-generous knee room. However, to compensate, there’s a deep 470-litre boot – that’s 11 litres larger than in the C-Class.

 

De gir den 3 av 5. http://www.autoexpre...des-cla-220-cdi

Lenke til kommentar

Den aldrende 1-serie coupé ser jeg ikke som noen konkurrent til CLA. Når 2-serien dukker opp derimot, da blir det andre boller! Jeg er selv veldig spent på denne. Min nye 1-serie er bare to uker i dag, men likevel sitter jeg og fantaserer om hvilken bil jeg skal kjøpe om kanskje tre år. En partalls-BMW hadde ikke vært å forakte. Det skal veldig mye til for at 6-serien er innenfor budsjettet da, men 4-, eller 2-serie tror jeg blir knallgode biler!

Lenke til kommentar

Den aldrende 1-serie coupé ser jeg ikke som noen konkurrent til CLA. Når 2-serien dukker opp derimot, da blir det andre boller!

Må si meg enig i den, ja. Mens A-klassen konkurrerer direkte mot A3, 1-serie, V40 og Golfen så er CLA nesten identisk med A5 sportback, etter min mening.

Mercedes-CLA-2013-Edition-side.jpg

Så det var noen som mente den var altfor tung i forhold til motoren (1,6 122 HK), men den er oppgitt med nøyaktig samme akselerasjon som Golf 1,4 122 HK; 9,3 sekund til hundre. Med automatkasse kniper man gjerne enda en tidel. At den er større enn C-klasse uten at det viser igjen så mye innvendig kan tyde på at den har bedre polstring og er enda bedre støydemping. Tror nok tyskerne setter sin ære i en bil som lanseres i CL-klassen.

 

Når jeg putter på den det mest nødvendige havner den på kr 390.000,- på min kalkulator. A5 Sportsback finnes ikke med så små motorer men i en A4 Limousine kan du sette en 120 HK bensinmotor, og den havner rundt fire hundre tusen hvis man er forsiktig med ekstrautstyret.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg sansen for Merchedes i det hele tatt, men å si at den er lik A5 sportsback (som jeg antar er den med bakdører) er å ta ahrdt i, så stygg er den ikke, selv om det er en merc.

 

A5 er dritsexy, og burde aldri vært mer enn 2-dørs. For 4-dørs utgaven er en av de styggeste bilene audi har laget imo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...