Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den vil nok bli litt større i de fleste retninger minus høyden. Kanskje får den kortere overheng enn dagens modell og, men samtidig har A8 relativt lange overheng. Men de vil nok flytte motoren bak/over fremste hjuloppheng for å minske understyring og bedre vektfordelinga.

 

Regner med at stasjonsvogna blir litt mer praktisk anlagt enn 5-seriens touring, som ikke er større enn det må være i den klassen. De fortsetter nok også å tilby luftfjæring og ikke minst kommer nok det også på Allroad etter ei stund.

Lenke til kommentar

hva er tingen med at folk monterer uoriginale xenon lykter på bilene sine? har blitt ett stort irritasjonsmoment for meg i det siste når jeg kjører på mørke høst/vinter veier, å møte de er en ting, men å ha en rett bak deg er jo nesten verre, lyser jo opp hele bilen, ser jo ikke engang mine egne (originale) xenen lys....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst:

Xenonlys har krav på å være autojusterende, men at folk ettermonterer det i hovedlyktene uten autojustering skjer nok. (I tillegg skal lyktene være godkjent for formålet mtp spredning, varmeutvikling etc.) De skal vekk ved neste PK, men om verkstedene bryr seg om dette vet jeg ikke. Jeg har ettermontert xenon i grøftelysene, og bruker jeg de ved motgående trafikk eller bak en bil risikerer jeg at de kjører av veien - så sterkt lyser de.

 

Hvis folk bare gidder å justere lyset sitt så er man kvitt en del av problemet. Ser ofte at bilene som blender meg oftest er gamle vrak med et lys ned i bakken og et lys rett i speilet mitt.

Det er faktisk sjelden at jeg opplever xenon som irriterende annet enn når de er på en bakketopp og jeg kjører inn i lyskjegla dems et øyblikk når de er på vei ned bakken mot meg (om dere skjønner).

At noen laster bilen full uten å tenke på at lysene da vil lyse mer oppover så de må justere det er en annen sak. Helt utrolig at de heller ikke legger merke til dette når de kjører i mørket. Vitener om en IQ på raggsokk-nivå og en manglende empati for sine medmennesker. Kjør over i feltet dems med fjernlysene på - det pleier å hjelpe.

Endret av Mister Gnu
Lenke til kommentar

Jeg har et par spørsmål angående dette med bruk av mye *utstyr* i bilen nå om vinteren.

 

Jeg og min far har skole/arbeidsplass like ved hverandre og vi kjører hver vår bil 15 min til og fra. Jeg kjører en liten Volkswagen hvor jeg ikke setter på full varme utenom setevarme (Varmemengde 2 av 5) før motoren har blitt varm, deretter skrur jeg alt av 5 minutt før jeg ankommer skolen slik at batteriet kan fokusere på å lade seg litt opp igjen. Alt av innvendig lys er også av. Dette batteriet er ca 2 år gammelt og jeg har ikke opplevd noe start-tull enda. Bensinbil.

 

Min far derimot bruker av og til park.varmeren på sin, har full setevarme på halve delen av turen, og 25 grader blåsende i bilen hele veien. Alt av lys og sikkerhetsutstyr står på som man ikke trenger slik som Lane departure warning da vi ikke kjører i hastigheter som tillater slikt å virke. Denne bilen er en dieselbil som selvfølgelig trenger mer tid for at motoren blir varm, noe han ikke vil bry seg om fordi han vil ha varm bil. Bilen er noen måneder gammel og det samme med batteriet.

 

Nå som vinteren er her veksler det vel mellom 0-10 grader og helt sikkert ikke mer enn -15 på det verste om slike temperaturer vil komme.

 

Det jeg lurer på er om det jeg gjør er nødvendig i det hele tatt??? Jeg får hvertfall høre det når jeg kjører min fars bil da jeg kjører den uten klimaanlegg etc på slike små turer... unødvendig, vi fryser jo!

 

EDIT: Begge bilene står i garasje hjemme, men kun min fars bil står i garasje på arbeid.

Endret av Amberlamps
Lenke til kommentar

Full varme vs å sitte og fryse har ikke spesielt mye å si om man ikke har elektrisk ekstravarme på høyeste trinn. (Noe som er usannsynlig i en bensinbil, siden den produserer nok varme selv.)

 

Nei, det er ikke nødvendig med et batteri i grei stand og en fungerende dynamo. 1 start før 15min med kjøring er ikke så ille med de temperaturene der. (Men man bør være litt obs om man nærmer seg --30.)

 

Men det kan være greit å følge med på det - er bilen tungstartet uten at det er noen spesiel grunn til det, så sett på en batterilader. Det fins jo snedige smarte batteriladere som man lett plugger i uten å måtte opp med panseret, som man kan la stå på ofte uten at det skader.

 

Har du et multimeter? Er jo gjort på 2 min å få målt at batteriet og dynamoen er i orden.

 

Selv skal jeg investere i en skikkelig lader til neste vinter:

http://www.ctek.com/NO/home/Default.aspx - orker ikke å ta den utgiften i år, siden jeg kjøpte nytt AGM-batteri i år.

 

Forøvrig så står z3-en til min bror utenfor garasjeporten, strømløs igjen. Nytt biltema-batteri, men den presterer ikke å lade godt nok på de 15km han kjører til skolen hver dag med den vinteren vi har her oppe. 13.6V ladespenning + batteri i bagasjerommet er ikke helt ideelt, men det burde jo fungere. Lurer nesten på om biltemabatteriet ganske enkelt er for dårlig?

 

Her er det -25 nå. Kaldt og godt. Fine, stabile vinterveier :love:

Lenke til kommentar

Bilbatterier er som alt annet - du får det du betaler for. I Bora'en min hadde jeg et batteri til 1400,- Kan vel si at jeg aldri hadde problemer hele vinteren med kjiøreturer på 7km til jobb i -25 på det verste..

 

Kjøp et batteri som er lagd for norske vintere.

 

Og vær obs på at et batteri bruker tid på å lade seg ordentlig - hver helg kjørte jeg og besøkte bestemor, mamma eller annen familie så jeg hadde et godt oppladet batteri på mandagen.. Det var koselig å besøke dem også, da, gjorde det ikke bare for batteriets skyld. :innocent:

Lenke til kommentar

BMW 525d (F10) – kort omtale av bil.

 

Syv år etter Chris Bangle's kontroversielle design av den foregående E60-utgaven av BMW kommer en ny utgave frem for lyset. Adrian van Hooydonk har designet en BMW som er langt mindre kontroversiell enn sin forgjenger. Der E60 fikk potensielle kjøpere til å snu seg vekk i nært sagt vemmelse, har den nye F10 heller fått bilfolket til å nikke aksepterende på grunn av sitt mer klassiske utseende.

 

Da den nye F10 ble utviklet ønsket BMW angivelig å redusere gapet mellom 5-serie og 7-serie, men ønsket samtidig beholde noe av den sporty følelsen som 3-serie innehar. Dette merkes utvendig såvel som innvendig. Det som knytter den nye 5-serien nærmere sin storebror, 7-serie, er først og fremst det utvendige. Bilen har vokst nesten 10 cm i lengden og et par centimeter i bredden. Grillen har blitt synlig større og fronten virker mer robust, om man får si det så. I det hele tatt ser bilen større ut. Bilens linjer tyder i klarhet på slektskap mellom 3-serie og 7-serie, selv om undertegnede synes at vekten heller mest mot 7-serie.

 

post-170365-0-78252300-1290903523_thumb.jpg

 

Bilens størrelse innvendig er preget av den økte billengden. Benplassen i forsetene er upåklagelig og oppleves å være fullt på høyde med 7-serie. Baksetene byr ikke på den samme benplassen, men er likevel av en slik art at selv de storvokste kan finne seg godt til rette i de komfortable setene. At testbilen er utstyrt med sportsseter har i grunnen ingenting å si for bekvemmeligheten som sådan. Setene har riktig nok ikke den samme uslåelige komforten som komfortsetene tilbyr, men er dog av likevel langt i fra å være like harde som i en sportsbil. Du sitter faktisk godt og behagelig i setene. Derfor føler jeg at det nesten blir litt feil å kalle setene for «sportsseter», da dette gir klare assosiasjoner til noe fullstendig annet enn det som faktisk oppleves.

 

post-170365-0-68058800-1290903417_thumb.jpg

 

Det tekniske utstyret i bilen gir føreren mye å glede seg over. Rent teknisk er bilen så godt som nøyaktig lik 7-serie, noe som ikke medvirker til å få føreren i en dårligere sinnsstemning. Bilen kan fylles med masse dyrt og avansert utstyr for flere hundretusen, om lysten er der og lommeboken samtidig tillater den slags pengeforbruk. Ut over dette er det få grenser for hvordan man kan utstyre bilen.

 

post-170365-0-58385100-1290903602_thumb.jpg

 

Noe av det første jeg stiftet bekjentskap med var HUD (Head Up Display). En veldig oppsiktsvekkende innretning som får de fleste til å sperre opp øynene. Dette verktøyet vises på frontruten(!) med en liten gul tekst, nede til venstre like over rattet. Der får man informasjon som dekker din kjørehastighet, den aktuelle fartsgrensen på strekningen du kjører, samt navigasjon. Teksten er like godt synlig i dagslys som i mørket og kan skrus av og på manuelt med en bryter.

 

post-170365-0-15252100-1290903149_thumb.jpg

 

Widescreen-skjermen er stor og naturlig nok vid. Skjermen er betydelig større enn det man tidligere er vant med, noe som er positivt. Skjermen lyser godt og viser klare, skarpe bilder. I så henseende tar jeg også opp navigasjonen. Navigasjonen blir fremvist med et omfattende og oversiktlig kart som dekker det meste av det aktuelle området man befinner seg i. Undertegnede synes at dette er en klar forbedring. Navigasjonen kan i tillegg i langt større grad enn tidligere konfigureres av føreren. Diverse karttyper kan velges blant annet.

 

Videre må det sies at iDrive fremdeles eksisterer og inneholder visse forbedringer fra tidligere. Det har dukket opp flere knapper rundt hjulet som fungerer som snareveier for diverse funksjoner. Dette har vi ikke hatt før. En forbedring er det også, da man slipper å gå via hovedmenyen for å nå dit man ønsker. Der nest fremkommer funksjonene på skjermen litt annerledes enn før. Nå er er alle funksjonene oppstilt i en liste, i stedet for et kors. Hvor vidt man synes det er bedre enn tidligere eller omvendt kommer an på øyet som ser og hva man er vant med fra før.

 

En nyhet er at disse bilene nå startes opp med en start/stopp-knapp, ikke en tradisjonell nøkkel. Nøkkelen har blitt mye større enn tidligere, og er for øvrig den samme nøkkelen som BMW anvender til dagens Rolls Royce. Nøkkelen har det samme knappesystemet som før, men den fysiske nøkkelen for å åpne og låse dørene er gjemt på en usynlig måte inne i nøkkelen. Denne fysiske nøkkelen er til for at man skal kunne åpne og låse bilen, selv om batteriet inni den elektroniske nøkkelen er død.

 

post-170365-0-76220200-1290903237_thumb.jpg

 

Når det kommer til selve kjøreopplevelsen er det i grunnen ikke noe negativt å si, i hvert fall etter min erfaring. Testbilen er utstyrt med en diesel som yter 204 hestekrefter, og en åttetrinns automatisk girkasse. 204 hestekrefter virker litt stusselig for en bil som veier omlag 1,8 tonn, men motoren er kraftig og byr på mye kjøreglede. Girkassen er både rask og behagelig, tidvis på kanten til kjedelig siden alt foregår svært pent og pyntelig. Man merker omtrent ikke at den skifter gir når du kjører. Dog, skulle man en gang gå lei finnes det to innstillinger som gjør bilen litt mer sporty og livlig. «Sport» og «sport+» gjør bilen stivere og gir en mer aggressiv motorrespons ved berøring av gasspedalen. I innstillingen «sport+» blir i tillegg tractionkontroll skrudd av, dette er både gøy og samtidig litt skremmende. Testbilen er videre utstyrt med en såkalt «sportsautomat», dette innebærer at bilen får to girhendler bak på rattet for semi-manuell giring som en alternativ kjøremåte. På norske veier og i det hele tatt utenfor bane er F1-giringen unyttig, dessverre.

 

BMW er kjent for å levere biler av høy kvalitet og svikter ikke med den nye 5-serien. Det er vanskelig å si noe vondt om bilen, rett og slett fordi bilen er god å kjøre.

 

Til slutt vil jeg bare si at Autostrada var veldig hjelpsomme, trivelige og flinke, noe som følgelig resulterte i en hyggelig bilhandel.

 

post-170365-0-94114400-1290903361_thumb.jpg

Endret av SLIguy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...