Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Kan ikke akkurat sammenligne diesel HK og bensin HK. For min del, så ville jeg faktisk valgt ekstra moment kontra litt mer hester (som drar mindre) i en A6.. Men det er kanskje bare meg :D

Ehm, jo.

 

Dette tilsvarer omkring 75 kg én meter opp på ett sekund.

Det er EN hestekraft.

 

Eneste forskjellen er at dieselens hester overlapper momentet, og har mye kortere register. 1.9TDI har brukbar effektkurve fra 1800 til hva, 3000? 1.8T har fra 1750 til 6500.

 

Derfor tar jeg 1.8Ten anyday.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.dinside.n...-porsche-cayman

Om noen år tenker jeg det blir en brukt sånn :dribble:

Jeg måtte regne litt på dette, og det viser seg at ved å kjøpe den versjonen som er strupet til 211 hk, så sparer man kr 92.000 i avgifter. Utslippene er akkurat det samme, men staten skal altså ha kr 92.000 mer dersom du skal ha originalversjonen. Det er ikke noe annet enn SYKT! I 2012 ville differansen ha vært kr 104.000, så det går i det minste i riktig retning.

 

Selv sparte jeg kr 17.700 på å droppe 21 hk i min BMW 120d. Dvs, jeg ser det ikke egentlig slik at jeg "sparte" noe. Jeg ser det heller slik at jeg ble robbet for 21 gamp!

Lenke til kommentar

Men er det lettere å hente hk på en bil som er strupa ned?

Jeg tror ikke det. For min egen del, og andre som har BMW #20d, så finnes det et såkalt “Power kit” fra BMW hvor blant annet ECU-en byttes ut fullstendig. Dermed betyr det ikke noe om den var nedtrimmet fra før eller ikke. Den nye effekten blir den samme uansett. Skulle jeg gjøre det, uten å registrere endringen, så risikerer jeg ca kr 41.000 i ekstra avgifter om jeg blir tatt (pluss bot?). Men da har jeg lagt BMWs konservative tall til grunn. I realiteten er nok effektøkningen enda høyere, så da snakker vi kanskje om kr 57.000.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke det. For min egen del, og andre som har BMW #20d, så finnes det et såkalt “Power kit” fra BMW hvor blant annet ECU-en byttes ut fullstendig. Dermed betyr det ikke noe om den var nedtrimmet fra før eller ikke. Den nye effekten blir den samme uansett. Skulle jeg gjøre det, uten å registrere endringen, så risikerer jeg ca kr 41.000 i ekstra avgifter om jeg blir tatt (pluss bot?). Men da har jeg lagt BMWs konservative tall til grunn. I realiteten er nok effektøkningen enda høyere, så da snakker vi kanskje om kr 57.000.

 

Men hvor stor er sjansen for at man blir tatt, når man får gjort det proft?

Da må man vel gå inn for å finne ut om man har byttet ECU osv?

Lenke til kommentar

SVV har ppd ikke noe gode redskaper for å finne ut om du har tuklet med effekten. De har vel 2 mobile traller i hele Norge og heller ikke mulighet til å beslaglegge bilen og sjekke effekt, blir du stoppet og de misstenker tukling, får man en time for oppmøte som ofte er så langt frem i tid at man kan omgjøre endringene igjen.

 

De fleste som tilbyr tuning gjør dette uten at dette kommer frem i loggen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...