Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-INkUtP

Spør her også.

I service heftet på første sidene står det at unde HOVEDSERVICE skal Reg.reim skiftes, skal jeg da gå ut i fra at den ble byttet når det står at det var utført en hovedservice?

tekk

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

Aldri gå ut i fra at reg. reim er byttet. Hvis du ikke har servicehistorikk der det står spesifikt, så få et verksted til å sjekke den hvis du er usikker. Ingenting er kjipere enn om den ryker.

Her er en tråd jeg laget i stad: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1489818

uansett så står det spesifikt at den ble byttet i 98'@75000km og HOVEDSERVICEN var i 04@145000km'

overrasket om den fortsatt går enda :p og den har ingen ulyder.

Lenke til kommentar

Og hvor langt har den gått pr dags dato?

Edit: nevermind, jeg så tråden din at den har gått 210000km. Da regner jeg med at den ble byttet på hovedservicen, ellers så hadde den vært ganske gåen nå. Men uansett, om den ble byttet på hovedservice, så begynner det straks å bli tid å bytte igjen, så det skader vel ikke å være føre var.

Hadde det vært meg ville jeg fått den bytta så fort som mulig. Det er en kjip utgift såklart, men det koster ikke allverden i forhold til om den ryker. Hvis ny hovedservice er snart så kan du kanskje vente.

Endret av Apox
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

Og hvor langt har den gått pr dags dato?

oi glemte jeg å skrive

210000km ca

regner med at den holder i hvertfall 6mnd til 1 år :p

EDIT: det betyr at den enten har kjørt 135000km uten skifte i snart 15 år

eller 65km i snart 10 år

men har lest at Honda Accord kjører i en evighet, men vet ikke. har ikk peil på bil.

Endret av Slettet-INkUtP
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

Honda Accord går i en evighet, men såklart bare hvis nødvendig service blir fulgt.

Hmmm, da er det veldig vanskelig å vite om den er byttet. Men hvis den er byttet i 04' og hovedservicen er fulgt burde den kjøre en god stund til mao. Men har også lest at den har en såkalt "interference engine" så hvis remia går, så er det slutten :p

Endret av Slettet-INkUtP
Lenke til kommentar

Ja det er veldig få motorer som har beskyttelse mot at registerreima ryker. Noen gamle mazda motorer er vel det eneste jeg kan komme på i farta.

Om den ble byttet i 04 og den har gått 65000km siden da så burde det gå bra, men selv om mange bilprodusenter sier at den skal byttes hver 100.000km så har jeg hørt mekanikere si at 65-80k er et mer naturlig intervall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

Om den ble byttet i 04 og den har gått 65000km siden da så burde det gå bra, men selv om mange bilprodusenter sier at den skal byttes hver 100.000km så har jeg hørt mekanikere si at 65-80k er et mer naturlig intervall.

Vel det kan jo være en pengesak for deres del :p

Sykt usikker jeg ble, men må nesten gå ut i fra at den ble byttet i 04' under hovedservice. Den fikk bare to 1'er feil på EU godkjenninga, park lys og et annet lys jeg ikke husker. Så vil tro den er tatt vare på.

jaja satser på jeg ikke sitter i veikanten med det første lol

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

Edit: nevermind, jeg så tråden din at den har gått 210000km. Da regner jeg med at den ble byttet på hovedservicen, ellers så hadde den vært ganske gåen nå. Men uansett, om den ble byttet på hovedservice, så begynner det straks å bli tid å bytte igjen, så det skader vel ikke å være føre var.

Kjøpte bilen i dag faktisk. Grunnen til at jeg fikk den så billig var nettopp usikkerheten om den var skifta i 98 eller 04'. Men betalte bare kr 6000 ,- så tenkte mer at den holdt i 1 års tid mens jeg studerer og jobber på siden.

Det koster jo mer å bytte reim+at de bytter vel kjølepumpe elns og alle andre reimer som er inni der :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...