Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1Serie GT har ikke kommet enda.

Det har han heller ikke påstått. For å utdype det Wheelman sa, så er det mange som kjører 1-serie i dag uten å vite at den har bakhjulsdrift.

 

Synes BMW bør holde på bakhjulsdriften, er ikke så mange bilfabrikanter som tilbyr bakhjusdrift, og hvertfall ikke i det 1serie segmentet.

Jeg synes også at de bør tilby biler med bakhjulsdrift slik de gjør i dag, men det gjør meg ingenting at de i tillegg tilbyr biler med fremhjulsdrift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ahh, da så.

 

Problemet med at de tilbyr forhjulstrekk, er at en klok sjel ser at bilene selger bra, og at de kan erstatte bakhjulstrekkmodellene med forhjulstrekk.

Lenke til kommentar

Setter forsikringen på pappa, tror jeg bare kan glemme å sette den på meg selv.

 

Hva ville du kjøpt for 40-70k da, med bakhjulstrekk selfølgelig.

Tror nok forsikringa blir høy alikevell.

Skulle jeg ha handlet S13 ville jeg nok ha lagt prisen en plass mellom 70-100k, da det lille jeg har sett av S13 som ligger innenfor ditt prissjikt har sine grunner til at de ligger så lavt. Om du kan, og vil, skru så er det ingenting i veien for å handle en slik bil til 40.000,-

 

Men for en pris mellom 40-70k så ville jeg heller valgt noe slikt noe

http://www.finn.no/f...nnkode=39608342

http://www.finn.no/f...nnkode=38863096

http://www.finn.no/f...nnkode=38856867

http://www.finn.no/f...nnkode=39715324

Lenke til kommentar

Skal man ha S13, eller andre gamle raske biler generelt må man være villig/kyndig til å skru, eller kjenne noen som er det. Hvis ikke må du ha en del penger for å hive den på verksted. Bilene er som regel gått langt, og kjørt hardt.

 

Alle som kjøper biler som S13 kjøper de for å kunne kjøre aktivt/leke seg. Hvorfor skulle de tidligere eierne være noe annerledes?

 

Jeg er glad i å skru da, og hadde jeg vært mer kyndig kunne jeg selv tenkt meg en S13 da det er utrolig tøffe biler når de er gjort riktig, men jeg har ikke erfaringen som trengs for å gjøre de større tingene. Jeg hadde nok lært mye underveis, men nå har jeg rett og slett ikke ork til det.

Lenke til kommentar

Å skru for å vedlikeholde og reparere er lett. Om du er interessert og har lyst å lære kan en haynes manual være til stor hjelp. I alle år jeg har skrudd så har mitt største problem vært mangel på rett verktøy eller rett deler og ikke forståelsen og kunnskapene.

 

Jeg sitter selv å leker med tanken om en S13, men da kjøpe en med havarert motor eller uten motor også dytte ned i en LS1. Men jeg tror jeg først skal prioritere å bygge en stor garasje før den tid.

Lenke til kommentar

Kjørte hjem fra skolen isted, og tar en snarvei som er en del minutter kortere, men ikke saltet, og dermed ganske glatt.

Kommer opp på en vei med en del hus på høyre side, og har en fart på ca. 50 km/t.

 

Ser så en grønn minibuss i et av innkjørslene til husene, og han står langt ut i veien. Funderer litt på hva som skjer, men senker ikke farten (dumme meg). I det jeg er 10 meter fra bussen spretter det ei jente ut i veien.

Drar hardt til venstre, kommer meg forbi jenta og får en kontra, drar mot høyre, og får en ganske jævlig kontra tilbake til venstre. Slår rett inn i en vegg av snø med panseret først, og blir slått ut i veien igjen.

 

Slår umiddelbart av tenninga på motoren, og litt småskremt går jeg ut av bilen for å se hvordan det ligger an med både bilen og jenta.

 

Ingen skader på henne, og ingen tydelige skader på bilen.

Skrur på tenninga, og hører ingen ulyder, og får motoren i gang. Hører bare noen ulyder fra ei vifte, men ga seg ganske raskt.

 

Kjørte rolig hjem, og åpnet panseret på bilen hjemme. Ingen synlige skader eller ulyder fra noe nå. La også en stor papplate under for å se om noe lekker.

Noe mer jeg burde gjøre?

 

Dårlig start på helgen :hm:

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

I og med at du nevner at det ikke var skader på henne, traff du jentungen når du mistet kontrollen eller bommet du heldigvis?

 

Ellers er det vel lite du trenger å bekymre deg for om det ikke fantes visuelle skader på bilen og du kom deg hjem for egen maskin uten at du merket noen nye ulyder eller at bilen er annerledes å kjøre.

Lenke til kommentar

Fikk sett litt mer på det før jeg dro på jobb, og er definitivt noe som har skjedd.

Noe plast ved venstre tåkelys er blitt borte, og går man noen meter unna bilen kan man se plast som henger ganske langt ned. Treffer garantert en fartsdump eller lignende hvis jeg kjører nå.

Ganske tykk og fleksibel plast, så antar det er plasten som skal beskytte motordelene (åpenbart). Håper bare det ikke er jævlig å bytte ut. Vet ikke hvor stor den plastdelen er heller.

 

Heldigvis bare plast som har fått seg en trøkk, og ingen motordeler. Intercooleren er jo ganske utsatt, men ser fin ut.

 

Får jekke bilen opp i morgen og ta en ordentlig titt.

 

Kommer til å være langsint på meg selv i flere uker fremover nå :hrm:

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Tror nok forsikringa blir høy alikevell.

Skulle jeg ha handlet S13 ville jeg nok ha lagt prisen en plass mellom 70-100k, da det lille jeg har sett av S13 som ligger innenfor ditt prissjikt har sine grunner til at de ligger så lavt. Om du kan, og vil, skru så er det ingenting i veien for å handle en slik bil til 40.000,-

 

Men for en pris mellom 40-70k så ville jeg heller valgt noe slikt noe

http://www.finn.no/f...nnkode=39608342

http://www.finn.no/f...nnkode=38863096

http://www.finn.no/f...nnkode=38856867

http://www.finn.no/f...nnkode=39715324

 

Vil ha turbomotor. Ligger under bilen så ofte jeg kan. Å skru går fint, hvis/når jeg kjøper S13 skal motoren ut, og så skal jeg bytte innmaten. Er redd for rådene.

 

Satser på å finne et fint karosseri, med motorfeil. Vil heller skru på motoren, enn å sveise rust.

Lenke til kommentar

Om du kjører en original turboladet S13 en stund for så og sette deg inn i en bil med sugemotor med tilsvarende antall hk på kg vil du fort merke en stor forskjell i draget. Selvfølgelig er det gøy med turbomotorer og, men det er sjeldent fryktelig gøy originalt.

 

Sist gang jeg hadde oppfrisket BMW og sladdet sammen/mot en kar med S13 med påståtte 250hjul hk så lå det ingen tvil om hvem av oss som kunne stole på at bilen holdt og ikke. :)

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Noe lettere modifikasjoner blir det nok, men det er jo på ingen måte spikret. Rådene er jo et problem, eller oljetilførsel.

Bilen skal nok ha orginale fangere, orker ikke 3djeparts styling. Hva synes folk om preface eller facelift fangere?

Lenke til kommentar

Huff, havnet nesten front-mot-front i dag. Kom kjørende i 60-70 inn mot en noenlunde oversiktlig høyresving (ingen berg, men rekkverk og litt trær). Plutselig er det en bil som kutter svingen. Da bilen var 5-8 meter i fra meg, var halve fronten hans inne på mitt kjørefelt. Jeg rekker jo ikke å reagere før bilen egentlig er forbi meg, men han kom seg heldigvis unna kjørefeltet mitt.

 

Man kan si at pulsen min gikk litt opp. Kjør forsiktig, folkens! :)

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...