Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anlegget i Merca til fattern er jo helt konge, er jo en 2011 modell C klasse, så skulle bare mangle, bilprodusentene har jo lagt mer vekt på lyd de siste årene. Tilogmed subaru putta jo i noe som kan regnes som bra i 08 + modellene sine.

 

Selv har jeg skiftet ut anlegget i foresteren med noen høyttalere som ikke er laget av papp, og driver dørhøyttalerene med en 4 kanaler, samt at jeg har 2 stk 10" baki for å få fyll i lyden.

 

Nå syns jo bare jeg slikt er gøy å pirke med :p

Lenke til kommentar

Jeg har montert bilstereo i mange biler, siden jeg jobbet som bilstereomontør i et par år. Og vi har bytta ut alt fra billig drit, til dyrere bose og rf anlegg, og det er faktisk en utrolig stor forskjell. Mye større enn man sjøl tror det kan bli.

 

Så de av dere som hevder at det ikke er noen vits sier det enkelt i mangel på en annen erfaring.

 

Og jeg snakker ikke om å spille 140dB, jeg snakker om lydkvaliteten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hansien, jeg sier det bare fordi dere mener at dette er gode stereoanlegg, og det er jo klart dere sier det når dere ikke har hørt hvor bra det kan bli ved å ettermontere noe skikkelig.

 

Disse anleggene dere tenker på her, Bose, RF og B&O er jo ikke det verste man har, og det låter jo så bra at man kanskje tenker "Det kan jo ikke bli bedre enn dette"

Endret av Techpoint
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg VET at det jeg har i min bil ikke er top of the line, og jeg vet at mange her sikkert tror at siden jeg har 2 10 tommere i bagasjen, så kjører jeg rundt å vekker nabolag. Det er ikke tilfellet.

10 tommerene baki er bare for å fylle ut lydbildet, seff er det gøy å dra på litt av og til, og kjenne trøkket, men hovedsakelig så har jeg dem stilt slik at de spiller frekvensene som dørhøyttalerene ikke klarer å nå.

 

Samt at det er dritmoro å holde på med slike prosjekter på fritiden :D

Lenke til kommentar

Jeg hører aldri på radioen heller ;) Bare masse vas og drittmusikk på radio :p USB ftw :p

 

Det å spille musikk så jeg ikke hører motoren er en fin måte å spare bensin på, for da trør jeg ikke like mye

 

Testet forresten 0-100 i dag på våt asfalt med vinterdekk.

Fikk en dårlig start, hadde ikke helt nok turtall når jeg slapp clutchen så den kvelte litt ned, hentet seg fort opp igjen, og speedoen viste 105ish etter 5 sekunder =)

Lenke til kommentar

Hansien, jeg sier det bare fordi dere mener at dette er gode stereoanlegg, og det er jo klart dere sier det når dere ikke har hørt hvor bra det kan bli ved å ettermontere noe skikkelig.

 

Disse anleggene dere tenker på her, Bose, RF og B&O er jo ikke det verste man har, og det låter jo så bra at man kanskje tenker "Det kan jo ikke bli bedre enn dette"

Hvor har jeg sagt at dette er gode stereoanlegg? Jeg har sagt at originalanlegg holder i massevis, og om det er levert av bose, RF osv så er det jo faktisk helt kurrant og i bunn og grunn ikke noe poeng i å montere andre høytalere med mindre man har tenkt å gjøre det skikkelig.(LES: Overdrive)

Av 90% av tilfellene hvor jeg ser, leser om eller hører at folk har bygget anlegg i bilene sine så har det på langt nær vært en lydopplevelse som forsvarer prisen folk i enkelte tilfeller har betalt. Særlig når man kunne fått tilnærmet samme opplevelse bare ved å påkoste seg en sub for å få den biten inn i lydbildet.

Alt for mange tror de må bytte ut de originale høytalerene i bilene sine fordi disse suger i forhold til highend, fordi bro-science sier dette, når alt de egentlig trenger er å ha en liten bass i bagasjen for å gjøre lydbildet mer enn bra nok.

 

Derimot begynner man å sammenligne med anlegg til en verdi av 50.000-200.000,- så er det noe annet ja. Men hvor mange har/vil ta seg råd til dette uten å være entusiast?

Lenke til kommentar

Riktig, Lynx.

I min bil skiftet jeg først spiller, deretter kom det inn en 4 kanaler til dørhøyttalerene (for spiller klipper signalene når det skrus litt opp), samt at jeg la nok strøm til sub, + 3 sett med rca kabler når jeg var i gang (2 til 4 kanaleren)

Så kom nye dørhøyttalere (kompsett med delefilter, diskanter og woofer)

Og til sist kom sub som nå er byttet ut med himkoka kasser :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...