Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helvettes Saab'en begynner å kvelde på meg nå. Starta den opp i dag så velta det røyk ut av motorrommet og det lukter brent. Kommer fra høyre side ved hjulet, skal ikke forundre meg om turboen har gått til helvette.

Høres jo mer ut som en oljetilførsel til turboen har røket, hvis selve turboen drar åt skogen, så kommer jo røyken ut av ræva på bilen somregel..

www.gikturbo.no er en fin plass å begynne.

Evt http://www.turbo.no/turboer/bytteturbo/

Lenke til kommentar

Må vel ned å sjekke igjen, er jo fort gjort å starte den opp å se på turbotrykkmåleren inne i bilen om det er noen reaksjon i det hele tatt, men er litt skeptisk til å kjøre den på tomgang når det ryker :(

 

Check Engine Light har jo vært på lenge, men pga det rævva displayet som ikke funker på noen Saab 9-3 så ser jeg ikke hva det er, hehe.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Turbotrykkmåleren står konstant på midten. Og denne gangen var det mye værre da det ikke bare ryker, men hele motoren lager en skikkelig hylelyd, og ikke engang servostyringen virker. Nei huff, må vel på dynga denne, bra den kosta bare 10000kr.

 

Her er forresten det fantastiske displayet.

 

6000 kroner for nytt display også, Apox :p

Modell er det du har? Veldig fornøyd med min 2002 2.0T så langt, men har tross alt bare hatt den i en måned.

 

1999 9-3 2.0t, godt fornøyd frem til nå. Selv om det er mye småfeil som jeg ikke gidder fikse.

post-3895-0-71355900-1357341778_thumb.jpg

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Turbotrykkmåleren står konstant på midten. Og denne gangen var det mye værre da det ikke bare ryker, men hele motoren lager en skikkelig hylelyd, og ikke engang servostyringen virker. Nei huff, må vel på dynga denne, bra den kosta bare 10000kr.

 

Her er forresten det fantastiske displayet.

 

 

 

1999 9-3 2.0t

 

Hvis ikke servoen funker, ekke et reimhjul som har kilt seg da ? :p Reimene sitter vel på høyre side om ikke jeg tar feil..

 

Dynamoen til en kompis av meg kilte seg, og da røyk det som ville helvete opp av panseret, fra reima som spant, hørtes helt jævelig ut..

 

Var bare å bytte dynamo og reim og tut og kjør ;)

Lenke til kommentar

Hvis ikke servoen funker, ekke et reimhjul som har kilt seg da ? :p Reimene sitter vel på høyre side om ikke jeg tar feil..

 

Dynamoen til en kompis av meg kilte seg, og da røyk det som ville helvete opp av panseret, fra reima som spant, hørtes helt jævelig ut..

 

Var bare å bytte dynamo og reim og tut og kjør ;)

 

Det kan godt hende, da det har vært ulyder i servoen i lang tid nå uten at late meg har gidda gjort noe. Mulig den har røket og kilt seg som du sier, fordi motoren går fint på tomgang og reagerer når jeg trykker ned gassen, men den hyler forferdelig. Hvis registerreima hadde røket så blir det vel stille på kort tid?

Lenke til kommentar

Hvis reg reima er gåen så starter ikke motoren, for da har du ikke noe som styrer ventilene.

 

Har vært med på regreimhavari i bobil... Da sleit reima, på 4000 rpm opp en bakke, kamakslingen ble knust i 9 biter av ventilene som slo oppi den.

 

Tipper servopumpen din har kilt seg når du sier det har vært ulyder en stund, er det servovæske på den ?

Hvis den feks har gått tørr så er den død.

Lenke til kommentar

Tipper servopumpen din har kilt seg når du sier det har vært ulyder en stund, er det servovæske på den ?

Hvis den feks har gått tørr så er den død.

 

Aner ikke, hvis det ikke er lett tilgjengelig under panseret så kan jeg veldig lite om det :)

 

Er også litt skeptisk til å kjøre den til verkstedet, men heldigvis er jeg medlem i "triple-A" som det så fint heter, så da har jeg gratis taubil om jeg vil.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Ja det lukta brent, eller svidd gummi, jeg kjenner ikke stor forskjell på dem. Og det kom hvit røyk ut av motorrommet 1-2 sek etter kaldstart. (ingenting ut av potta). Virker som det er noen belter som har kilt seg ja, den starta ganske tungt sist, akkurat som om batteriet nesten var tomt.

 

Og såvidt jeg har skjønt så drives alt av samme belte? Det forklarer vel en del.

post-3895-0-15788700-1357345028_thumb.jpg

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...