Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får håpe ikke det...

 

Når jeg "leker" meg med bil gjør jeg det på lukka og private områder. Jeg har kjørt mange steder og gjort ting med bil som kanskje ikke er å anbefalle. Tok en breisladd med en 5m lang stasjonsvogn inne på en grusplass. Kompisen min kommerte etterpå om jeg så den lastebilhengeren jeg sladde forbi... nope.. jeg oppdaga den da jeg lå i sladden så måtte bare fokusere og sørge for å ikke drite meg ut :p

Lenke til kommentar

Kjørte selv en Amarok på isbane på slutten av vinteren i fjor på et testområdet. Konstant 4hjulstrekk og slo av mest mulig av elektronikken. Morsom bil selv om en av oss som leika oss holdt på å stoppe i en snøfonn da han nesten tverra. Holdt på slik i en del timer. På den type bil er piggdekk ett must vil jeg si.

Lenke til kommentar

Hva skal man bruke en 50-70k på av, 5 serie, A5, 9-5 eller Passat ? SW og 150hk er ett must..

http://www.finn.no/f...nnkode=38820101

 

Den jeg kjørte hadde permanent firehjulstrekk. Av med ESP og full gass funker fint, men jeg tror det hadde vært hakket råere med bakhjulstrekk.. Holdt på inne på at lukket område sammen med en kompis av meg som hadde en Audi A4 quattro. Noen timer med morro :) :)

Nå vet jeg ikke hvordan amaroken er å kjøre i det heletatt, men er det i samme baner som med Rangeren kan jeg skrive under på at du får en mer gøyal opplevelse uten firehjulstrekken.

 

Siden du har permanent firehjulstrekk så tør jeg ikke å spørre om du skal "bli med til fjells og lete etter sau."

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg tar det nesten som en selvfølge at du er oppegående nok til å skjønne at jeg og vet det der. Eller tok jeg feil her? Jeg dro dette frem som et eksempel og skrev at det var gjort på herjebiler så folk her ikke skulle tro at jeg gjør dette med Rangeren óg,

 

Om han brukte en piasava kost regner jeg med at du sa i fra at dette ikke er det lureste han gjør. Om han brukte en vanlig kost som er beregnet for dette bruket ser jeg ikke helt problemet.

 

 

 

Så faktisk ikke svaret ditt før nå.

Bakkene opp mot Golsfjellet er morsomme og bedre blir de når man får mer erfaringer og kan ta litt mer sjanse på å kombinere svinger. 4 år med ihvertfall 1 tur frem-tilbake hver uke ga meg en del intresange turer som jeg gjerne skulle ha filmet. Når man kjører en Volvo 245 som man vil ta livet av over der så blir det satset friskt.

Når det kommer til Tonsåsen (Aurdal-Dokka) så vil jeg ikke anbefale en fersk sjåfør å leke opp der. For at det skal være interessant bør man ha kunnskap om hvordan en bil oppfører seg og gjerne ha vært ute på en vinterdag et par ganger før. Et par av svingene må du faktisk opp i 100-150km/t for å klare å holde, og der kan jeg med hånda på hjerte si at et par år med grisekjøring før jeg prøvde meg på disse kom godt med. Og det kan og være greit å ha bil som faktisk er satt opp for sånn type kjøring. Mitt tilfelle var E34 med esab-sperre, 40/30 senk og stivere dempere. Eventuelt et selvmords-ønske kan og hjelpe på.

Ellers så er veien i fra krysset og opp mot flyplassen en fin plass for en fersk sjåfør å leke seg på, og ikke for å nevne parkeringsplassen og området rundt inne på leirin. Har hatt mine timer oppe der.

Er du i fra området her eller?

 

Haha, 100-150km/t er jo ganske sykt :) Er vel en del småveier på Dokka-siden også vel?

Er ikke derfra nei, har hatt hytte der og har gått en del i området :)

 

Har folket sett den nye E-klassen (facelift)? Må si jeg liker den 'nåværende' bedre.

De har vel ikke tatt av "tapen" enda?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Var en amarok en amatør hadde klart å parkere ett godt stykke utenfor veien... Var en fra mellomeuropa som hadde satt seg bak rattet uten erfaring med å kjøre SUV og vinterkjøring. De endte opp med å hente enda kraftigere utstyr for å i det hele tatt å få den ut igjen :p

 

Røska av trekkfeste på kompisen min sin corolla da jeg taua den hjem en gang. Hørte ett smell og da sto han igjen. Den bilen var ett "vrak" og ble sendt til de evige jaktmarker få måneder etterpå. Og jeg hadde den gangen dårlig clutch på min bil.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

 

Nå vet jeg ikke hvordan amaroken er å kjøre i det heletatt, men er det i samme baner som med Rangeren kan jeg skrive under på at du får en mer gøyal opplevelse uten firehjulstrekken.

 

Siden du har permanent firehjulstrekk så tør jeg ikke å spørre om du skal "bli med til fjells og lete etter sau."

Vi prøvde å sette den på prøve, men jeg hadde med Amaroken for å evt dra kompisen min ut av snøfonna hvis han var uheldig ha ha

 

Problemet er at når man først setter seg fast med en firhjulstrekker så sitter man oftest temmelig fast. Og da mener jeg skikkelig... Hørte om en som hadde planta en amarok uti skauen og i forsøket på å dra en ut dro de av trekkfeste på ene bilen de prøvde å gjøre det med :p

Jupp. Jeg hadde ikke kommet meg ut hvis jeg hadde satt den fast. Alternativ får jeg ettermontere noe ekstrautstyr for å helgardere meg:

VW%20Amarok.jpg

spaceout.gif

spaceout.gifamarok_on_mattracks_by_mechanicman-d49iccm.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...